Kultura audiowizualna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-KA-KUL-1S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura audiowizualna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: Konwersatoria: 30 h Konsultacje indywidualne: 5 h Samodzielna praca studenta: Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10 h Studiowanie literatury i źródeł treści przedmiotu: 15 h 30 KW / 2 ECTS / Łączna ilość godzin: 60 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na zaliczenie przedmiotu każdy student ma napisać pracę na jeden z dwóch tematów. Wariant pierwszy to reportaż z wybranego wydarzenia poświęconego kulturze filmowej (festiwal filmowy, przegląd tematyczny, retrospektywa wybranego twórcy itp) [K_W03; K_W17; K_U04; K_U05; K_K06]. Wariant drugi to praca analityczna na temat jednego z zaproponowanych filmów łączących środki wyrazu charakterystyczne dla kina dokumentalnego z innymi formami filmowymi [K_W05, K_W17; K_U04; K_U05; K_K08]: Walc z Baszirem (Vals im Bashir, 2008); Wyjście przez sklep z pamiątkami (Exit Through the Gift Shop, 2010); Punishment Park (1971); Odległa błękitna planeta (The Wild Blue Yonder, 2005); Incydent w Loch Ness (Incident at Loch Ness, 2004) Wpływ na ocenę ma także obecność i aktywność studentów na zajęciach [K_W17; K_U04; K_U05; K_K06; K_K08]. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi tendencjami rozwojowymi światowej sztuki i kultury audiowizualnej, aby przygotować ich do uczestnictwa we współczesnej kulturze i krytycznej refleksji na temat jej wytworów. Po ukończeniu kursu studenci powinni być przygotowani do świadomego odbioru przekazów audiowizualnych jako tekstów kultury, t.j. do formułowania ocen i opinii z perspektywy interdyscyplinarnej przy użyciu narzędzi interpretacyjnych i analitycznych, które umożliwiają rozpatrywanie dzieł sztuki na płaszczyźnie estetycznej, filozoficznej i socjologicznej. Zagadnienia: 1. Twórczość Zbigniewa Rybczyńskiego jako przykład sztuki zdeterminowanej przez technologię 2. Filmoznawcza klasyfikacja gatunkowa oraz jej nieadekwatność w dobie postmodernizmu 3. Kino eksperymentalne i granice audiowizualności (audiowizualność interaktywna, video-art, site-specific art) 4. Hybrydalne formy filmowe – mockumentary, animowany dokument, 5. Innowacyjne formy promocji i dystrybucji treści audiowizualnych na przykładzie wybranych europejskich festiwali filmowych |
Literatura: |
Zbigniew Benedyktowicz, Elementarz tożsamości. Antropologia współczesności - antropologia kontekstowa, Warszawa 2016. Pogranicza audiowizualności, red. Andrzej Gwóźdź, Kraków 2010 (fragmenty). Olga Bielańska, Bez czerwonego dywanu. Reportaż z festiwalu Animateka, „Kino”, nr 2012. Marek Hendrykowski, Animacja jako dokument. Dokument jako animacja. Wokół poetyki i antropologii ruchomych obrazów [w:] Film animowany XXI wieku, [w:] Polska animacja w XXI wieku, Małgorzat Kozubek, Tadeusz Szczepański [red.], Łódź 2017. Literatura uzupełniająca: Film Festivals. History, Theory, Method, Practice, red. Marijke de Valck, Brendan Kredell, Skadi Loist, London, New York 2016. Postmodernizm, red. Maria Anna Potocka, Kraków 2003. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: K_W03 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju kultury audiowizualnej, a także refleksji teoretycznej nad kulturą audiowizualną K_W05 ma wiedzę dotyczącą podstawowych zjawisk z zakresu kultury audiowizualnej oraz adekwatnych metod ich analizy i interpretacji wynikających z przyjętych perspektyw teoretycznych K_W17 zna i rozumie podstawowe pojęcia i teorie dotyczące szczegółowego obszaru badań określanego jako kultura audiowizualna umiejętności: K_U04 potrafi posługiwać się najistotniejszymi koncepcjami teoretycznymi z zakresu filmoznawstwa, odpowiednią terminologią kulturoznawczą w toku analizy i interpretacji dzieł audiowizualnych K_U05 potrafi rozróżniać i klasyfikować wytwory kultury audiowizualnej, przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z uwzględnieniem kontekstu społeczno-kulturowego kompetencje: K_K06 aktywnie uczestniczy w kulturze filmowej na poziomie regionalnym i krajowym zarówno poprzez media elektroniczne, jak i doświadczenie bezpośrednie. K_K08 dostrzega zależności pomiędzy wytworami kultury audiowizualnej i doświadczaną przez niego rzeczywistością społeczno-kulturową. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Michał Bobrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Radomski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.