Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompetencje dyskursywne w interakcjach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KDIS-RO.JF-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompetencje dyskursywne w interakcjach społecznych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium 30 h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Studiowanie literatury przedmiotu 30 h

Przygotowanie do sprawdzianu końcowego 15 h

Łączna liczba godzin: 75 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W01, W02 (sprawdzian)

UO1, U02, U03, U04 (ćwiczenia praktyczne)

K01 (aktywność)


Pełny opis:

Celem przedmiotu jest kształtowanie umiejętności użycia języka zgodnie z regułami dyskursu : analiza struktury i treści wybranych gatunków tekstów (komentarza, sloganu, ulotki); identyfikacja odniesień międzytekstowych obecnych w analizowanym gatunku dyskursywnym (np. aluzje, cytaty w komentarzu internetowym, metatekstualność); opis stopnia spójności formalnej i semantycznej tekstu, na przykład roli frazeologizmu jako elementu strukturyzującego dyskurs; postawa nadawcy wobec treści wypowiedzenia, aksjologizacja dyskursu na przykładzie analizy ulotki jako gatunku dyskursu ekologicznego; strategie argumentacyjne nadawcy, opis językowych operatorów podmiotowości (subiektywności) - wyrażeń ekspresywnych, oceniających, czasowników modalnych, dyrektywnych aktów mowy).

Literatura:

1. Adam, J-M., La linguistique textuelle. Introduction à l’analyse textuelle des discours, Paris, A. Colin 2011.

2. Charaudeau, P., Maingueneau, D.,Dictionnaire d'analyse du discours, Paris, Ed. du Seuil 2002.

3. Grzmil-Tylutki, H., Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu, Kraków, Universitas 2007.

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie

W01 współczesne stanowiska metodologiczne, teorie, szkoły i nurty badawcze w zakresie teorii dyskursu, charakterystyczne dla tej teorii metody opisu, analizy i interpretacji różnych gatunków tekstów, a także zasady prowadzenia językoznawczych badań naukowych oraz ich praktyczne zastosowanie- K_W02

W02 główne dylematy współczesnej cywilizacji wyrażające się w dyskursach oraz ma pogłębioną wiedzę o współczesnym życiu społeczno-kulturalnym w krajach francuskojęzycznych K_W05

Student potrafi

U01 tworzyć rozbudowane, zróżnicowane stylistycznie i funkcjonalnie prace pisemne w jęyku francuskim, oraz konstruować spójne wypowiedzi ustne, dotyczące tematyki związanej z analizą lingwistyczną wybranych tekstów. K_U02

U02 przedstawić spójną argumentację z wykorzystaniem własnych poglądów i poglądów innych autorów oraz formułować odpowiednie wnioski, opinie krytyczne, a także tworzyć syntetyczne podsumowania, prowadzić dyskusję i prezentować swoje opinie w odniesieniu do analizowanego typu dyskursu, opierając się na wiedzy naukowej z zakresu językoznawstwa oraz uwzględniając kontekst społeczno-kulturowy. K_U03

U03 rozpoznać różne rodzaje dyskursów, określać ich znaczenia, oddziaływanie, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i twórczą interpretację, stosując oryginalne podejścia uwzględniające nowe osiągnięcia w zakresie lingwistyki tekstu. K_U04

U04 pracować zarówno samodzielnie jak i w grupie oraz kierować pracą zespołu w celu efektywnego realizowania zadań badawczych wymagających znajomości języka francuskiego, ponosząc odpowiedzialność za działania swoje i innych. K_U09

Student jest gotów do

K01 krytycznej oceny odbieranych treści oraz własnej wiedzy z zakresu teorii dyskursu, uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych, inspirując innych do podobnych działań w tym zakresie. K_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Krzyżanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0