Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja medialna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KM-FP.RM-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja medialna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o komunikowaniu

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Wykład 15 h

Konwersatorium 15 h

Konsultacje indywidualne 1 h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć 20 h

Przygotowanie do zaliczenia 19 h

Studiowanie literatury przedmiotu 20 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- aktywność na zajęciach: udział w dyskusji, wypowiedzi na wskazane tematy dotyczące problematyki poruszanej na zajęciach, odwołanie się do literatury -W01, W02, W04, U05, K08;

- analizowanie różnorodnych tekstów medialnych - W03, U05, U06, U07, K09, K010;

- przygotowanie prezentacji zaliczeniowej - W01, W03, W04, U06, U07, K010;

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu wiedzy o komunikowaniu w mediach (masowych); zapoznanie z podstawowymi modelami i schematami komunikacji w mediach; przygotowanie do analizy i oceny różnych form komunikacji medialnej.

Literatura:

1. Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych, Warszawa 2009;

2. Filipiak M., Homo communicans. Wprowadzenie do teorii masowego komunikowania, Lublin 2003;

3. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa – Kraków 2002;

4. Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków 2008;

5. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007;

6. Słownik wiedzy o mediach, red. E. Chudziński, Warszawa 2007;

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 – student ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą wybrane teorie funkcjonowania mediów; zna podstawową terminologię komunikologiczną i medioznawczą - K_W01, K_W02

W02 – zna i rozumie tendencje rozwojowe współczesnych mediów na tle ich historii oraz ich roli w różnych aspektach funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego – K_W03

W03 – zna podstawowe metody analizy i interpretacji medialnych tekstów kultury - K_W05

W04 – ma wiedzę w zakresie rozpoznawania i opisu podstawowych modeli, metod i technik komunikowania masowego – K_W05

Umiejętności:

U05 – student potrafi dobierać metody i narzędzia, pozwalające na określenie funkcji konkretnych wypowiedzi, a także potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu teorii komunikowania w typowych sytuacjach profesjonalnych – K_U01, K_U02

U06 – merytorycznie analizuje teksty, argumentuje swoje opinie, formułuje wnioski, potrafi ustnie i pisemnie opracowywać własne badania oraz prezentować wyniki tych badań w zakresie określania funkcji konkretnych wypowiedzi K_U03, K_U04, K_U09

U07 – przeprowadzając analizę i ocenę różnorodnych wypowiedzi medialnych potrafi wskazać i omówić stosowane w nich środki językowe służące manipulacji, perswazji, kreowaniu własnego wizerunku i wizerunków innych osób - K_U05,

Kompetencje społeczne:

K08 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego – K_K01

K09 – ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo oraz konieczności postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki dziennikarskiej – K_K02, K_K04

K010 – potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej – K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Krzyżanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Krzyżanowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)