Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kognitywne podstawy języka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KM-KPJ-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kognitywne podstawy języka
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Znajomość języka angielskiego na poziomie komunikatywnym.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

(tylko po angielsku) Lectures - 15 hours

Individual consultation during office hours and via email - 5 hours

Reading the assigned materials - 45 hours

Working with extra materials on Wirtualny Kampus - 10 hours


total: 75 hours

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium zaliczeniowe lub prezentacja na podstawie omawianych materiałów.

Pełny opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi założeniami językoznawstwa kognitywnego oraz dogłębna analiza nierozerwalnego związku pomiędzy językiem a poznaniem. Podczas wykładów omawiane będą teorie dotyczące pochodzenia języka, jego natura, cechy i funkcje, jak również wieloaspektowa natura komunikacji międzyludzkiej i międzykulturowej. Ponadto, poruszony zostanie problem miejsca języka w ludzkim mózgu, charakter akwizycji oraz uczenia się języków i niepodważalna istotność posiadania języka dla normalnego rozwoju innych funkcji kognitywnych oraz rozwoju społecznego.

Literatura:

Carstairs-McCarthy, Andrew. 2003. “Origins of Language.” In: The Handbook of Linguistics. Aronoff, M. Rees-Miller, J. (eds.) Wiley-Blackwell

Dirven, Rene; Marjolijn Verspoor. 2004. Cognitive Explorations of Language and Linguistics. Amsterdam/Philadelphia. John Benjamins Publishing Company

Evans, Vyvyan; Benjamin Bergen; Jörg Zinken. 2007. “The cognitive linguistics enterprise: an overview”. In The cognitive linguistics reader. Editors: Vyvyan, Evans; Benjamin Bergen; Jörg Zinken. London : Equinox Publishing, 2-36

Evans, Vyvyan; Green, Melanie. 2006. Cognitive Linguistics. An Introduction. Edinburgh. Edinburgh University Press.

Fromkin, Victoria, Rodman, Robert, Hyams, Nina. 2011. An Introduction To Language.(9-th edition) Boston: Thomson Wadsworth

Gleitman, Lila; Papafragou, Anna. 2005. “Language and Thought”. In K. J. Holyoak & R. G. Morrison (Eds.), The Cambridge handbook of thinking and reasoning. Cambridge University Press, 633-661

Musolff, Andreas. 2015. „Dehumanizing metaphors in UK immigrant debates in press and online media”. Journal of Language Aggression and Conflict 3:1, 41–56.

Taylor, John R. 2002. Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press.

Taylor, John R. 2003. Linguistic Categorisation. Oxford: Oxford University Press.

Yule, George. 2006. The Study of Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

Knowledge:

K_W01

- The graduate has extended knowledge and profound understanding of the subject matter and methodology of

intercultural communication, as well as of the major trends of development in intercultural communication, cultural

anthropology, linguistic anthropology, and cognitive linguistics; the graduate knows the terminology related to the relevant areas of knowledge

K_W02 - The graduate has extended knowledge of cultural and linguistic diversity of the world, is aware of the complexity of the language-culture relationship, is able to identify fundamental dilemmas of contemporary linguistics and the issues related to mind and language

K_W03 - The graduate has a broad knowledge of specific issues relating to intercultural communication and linguistic communication in general, such as verbal and non-verbal communication in the multicultural context, cultural and linguistic diversity of the world, language acquisition and language learning; the graduate has a basic knowledge of the social aspect of linguistics including the poblems of bilingualism, diglossia, and geographic variation of languages

K_W04 - The graduate has extended knowledge of the typology and characteristics of world languages, including the English language and minority languages, knows and is able to analyze problems of multilingualism and foreign language

acquisition

Skills:

K_U01 - The graduate is able to identify and analyze research problems relating to intercultural linguistic communication, to select appropriate methods and tools in order to solve them, and to function effectively in the multicultural environment of work and study; the graduate can think critically about the issues related to the importance of language in a society, its manipulative, persuasive and opinion-forming power

Social competences:

K_K01 - The graduate is ready to take part in cultural life and to benefit from its diverse forms, as well as to critically assess products of cultural activity

K_K02 - The graduate is ready to function in carriers of intercultural and multicultural content, i.e. environments of work, study, and mass media; is ready to challenge and overcome negative stereotypes

K_K03 - The graduate is ready to perform professional roles responsibly, acting with tolerance and openness to other cultures, is ready to think and act creatively

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewelina Prażmo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewelina Prażmo
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)