Kultura mniejszości narodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-KMN-KUL-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura mniejszości narodowych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ze względu na wagę materiału i obszerność materiału na tych zajęciach nie akceptuję IOS. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3 ECTS / 45 CA = 90 h Godziny kontaktowe: 45 h konsultacje indywidualne - 2 h Praca indywidualna studenta - 30 h Przygotowanie prezentacji - 8 h Przygotowanie do zaliczenia - 5 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywność na zajęciach: K_W16; K_K07; K_K09; K_K10; Prezentacje: K_W16; K_K09; K_K10; Zaliczenie - praca pisemna: K_W16. |
Pełny opis: |
W czasie zajęć student zapoznaje się z podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania mniejszości narodowych (religijnych, etnicznych) w Polsce, ich historii, życia kulturalnego i wpływu na kulturę dominującą. Zostaną scharakteryzowane poszczególne grupy mniejszościowych, żyjących w Polsce od jej powstania po wiek XXI. Uwzględnione będą przy tym takie wyznaczniki ich odrębności jak: pochodzenie etniczne, język, literatura, religia i kultura duchowa oraz materialna, prawodawstwo, zwyczaje, ew. inne. Pod uwagę brane są również podstawowe procesy, jakim podlegają mniejszości żyjące w kulturze dominującej (np. emancypacja, akomodacja / akulturacja, asymilacja, dysymilacja, globalizacja, inne). W oparciu o publikacje naukowe i prasowe (nowe media), analizowana będzie aktualna sytuacja mniejszości, a także problem niejednoznacznych kryteriów (mniejszości narodowe i/czy religijne), np. takich jak: Żydzi, Karaimi, Ormianie, Tatarzy, Niemcy, Czesi, Słowacy, Ukraińcy, Rosjanie, Litwini, a także Romowie, Grecy oraz inne. |
Literatura: |
1. Siewierski J., Idea wielokulturowości, Warszawa 2010. 2. Mniejszości narodowe i etniczne w Polsce po II wojnie światowej, pod red.S. Dudry i B. Nitscke, Kraków 2010; LUB 3. Chałupczak H., Browarek Tomasz, Mniejszości narodowe w Polsce, Lublin 1998. Literatura uzupełniająca (do wyboru): np. 1.Mamzer Hanna, Wielokulturowość – czy wyzwolenie z więzów etnocentryzmu?, w: „Przegląd Bydgoski” 12(2001) s. 33-43. 2. Mucha J., Kultura dominująca jako kultura obca, Warszawa 1999. 3.Szwed R., red. Odmiany tożsamości, Lublin 2010. 4/ Żbikowski A., Żydzi, seria A to Polska właśnie, Wrocław 1997 5/ Pełczyński G., Karaimi polscy, Poznań 2004. 6/ Pełczyński G., Ormianie polscy w wieku XX. Problem odrębności... Warszawa 1997. 7/ Huculi, Bojkowie, Łemkowie - tradycja i współczesność: materiały pokonferencyjne, Kraków 2008. 8/ Nowak J., Dylematy tożsamościowe Łemków w świetle Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 r., w: Mniejszości narodowe w Polsce w świetle Narodowego Spisu Powszechnego z 2002 r., red. L. Adamczuk, S. Łodziński, Warszawa 2006, s. 225-.237. 9/ Dziedzictwo kulturowe jako klucz do tożsamości pogranicza polsko-czeskiego, red. H. Rusek i in. Cieszyn, Katowice, Brno 2010. 10/ Ficowski J., Cyganie polscy, Warszawa 1953. 11/ Jakimik E. A., Parno Gierliński Karol, Kobieta w środowisku romskim, Szczecinek. 12/ Jakimik El. A., Kultura romska - monolit czy różnorodność?, w: Granice w kulturze, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2010, s. 125-131, [PDF online]. 13/ Szlachta-Misztal J., Czy istnieje kultura górnośląska? Rozważania na temat kultury regionu, w: Granice w kulturze, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2010, s. 307-318, [online]. 14/ Warmińska K., Tatarzy polscy. Tożsamość religijna i etniczna, Kraków 1999; 15/ Opiłowska E., Uchodźcy polityczni z Grecji, w: D. Margiela, K. Ruchniewicz, Błogosławiony kraj? Szkice o historii i pamięci Dolnego Śląska, Wrocław 2010, s. 215-239. 16/ Staniszewska P., Kultura i życie religijne migrantów wietnamskich w Polsce, „Nurt svd”, R45 2(2011)130, s. 83- 93. Szersza lista lektur do wglądu na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student - ma podstawową wiedzę dotyczącą funkcjonowania mniejszości narodowych w Polsce, ich historii, życia kulturalnego i wpływu na kulturę narodową (K_W16); - ma świadomość różnorodnych ludzkich postaw i sposobów ich wyrażania (K_K07); - rozumie wagę wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki, społeczności i narodu (K_K09). - otwarty jest na kulturę mniejszości narodowych i etnicznych w duchu tolerancji i pluralizmu (K_K10). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Rybińska | |
Prowadzący grup: | Agata Rybińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Rybińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Kopciowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Rybińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Rybińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.