Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura niemieckiego obszaru językowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KNOJ-GER-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura niemieckiego obszaru językowego
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

Podstawowym wymogiem jest opanowanie języka niemieckiego w stopniu umożliwiającym rozumienie prezentowanych treści. Pożądana jest też podstawowa orientacja studentów odnośnie wiedzy z zakresu kultury wyniesiona ze szkoły średniej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe zrealizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- wykład: 30h

- konsultacje indywidualne: 2h

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- przygotowanie do zaliczeń: 10h

- przygotowanie do egzaminu: 10h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- przygotowanie do zajęć (sem. 2 i 3)

- praca domowa (sem. 2 i 3)

- zaliczeniowe kolokwium semestralne (sem. 1)

- śródsemestralne sprawdziany pisemne

- końcowy egzamin pisemny (po 3 semestrze)

Pełny opis:

W ramach kursu obejmującego kulturę krajów niemieckiego obszaru językowego prezentowane są wybrane aspekty rozwoju historyczno-kulturowego tego obszaru od okresu germańskiego do II wojny światowej (kultura po II wojnie św. przewidziana jest na 2 stopniu studiów). W ramach wykładu przedstawiane są oprócz chronologicznej prezentacji poszczególnych epok najpierw dodatkowo podstawowe pojęcia z zakresu kulturoznawstwa i historii kultury, następnie w kolejnych semestrach już w ramach zajęć konwersatoryjnych omawiane są kolejne fenomeny kulturowe następnych epok w rozwoju kulturowym niemieckiego obszaru językowego. Głównym założeniem zajęć w ramach oferowanego modułu przedmiotów jest rozwijanie u studentów kompetencji kulturowej poprzez dostarczanie im wiedzy o najważniejszych typowych dla obszaru niemieckojęzycznego zjawisk dotyczących życia kulturowego przy szczególnym uwzględnieniu takich dziedzin kultury jak sztuka, architektura, muzyka, nauka czy filozofia. Poszczególne zjawiska kulturowe osadzone są w konkretnym kontekście historycznym. Innym ważnym celem tych zajęć jest rozwijanie kompetencji językowej m.in. przez przyswajanie słownictwa fachowego z poszczególnych dziedzin kultury.

Literatura:

▪ Gössmann, W.: Deutsche Kulturgeschichte im Grundriß, Ismaning 1996

▪ Jordan, G.: Deutsche Kulturgeschichte in Epochen, New York u.a. 1993

▪ Karolak, Cz./Kunicki, W./Orłowski, H.: Dzieje kultury niemieckiej, Poznań 2006

▪ Klotz, H./Warnke, M.: Geschichte der deutschen Kunst 600-2000 (3 Bände),

München 2000

▪ Parry, Ch.: Menschen, Werke, Epochen. Eine Einführung in die deutsche Kulturgeschichte, Ismaning 1993

▪ materiały własne prowadzącego

Efekty uczenia się:

Student, który zaliczył przedmiot

01: zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia ogólne oraz wybrane zagadnienia szczegółowe z zakresu kulturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego oraz ich praktyczne zastosowanie w działalności zawodowej związanej z kierunkiem germanistyka: K_W01

02: zna i rozumie w stopniu zaawansowanym terminologię z zakresu kulturoznawstwa oraz jej praktyczne zastosowanie w działalności zawodowej związanej z kierunkiem germanistyka: K_W02

03: zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwych dla tradycji, teorii i szkół badawczych z zakresu kulturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego, oraz metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi, mające zastosowanie do tekstów użytkowych, literackich i naukowych: K_W03

04: zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, szczególnie dotyczące Polski i krajów niemieckojęzycznych: K_W05

05: zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego: K_W08

06: potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu kulturoznawstwa do argumentowania w języku niemieckim własnych poglądów lub poglądów innych autorów, do formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań, diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji zawodowych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych: K_U01

07: potrafi przeprowadzić w języku niemieckim analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i wytworów kultury materialnej, stosując oryginalne podejścia i nowe osiągnięcia w badaniach kulturoznawczych: K_U02

08: potrafi przetwarzać teksty niemieckojęzyczne wyszukując, analizując, oceniając, selekcjonując i prawidłowo użytkując informacje pozyskane przy pomocy nowoczesnych technik informacyjnych: K_U03

09: potrafi porozumiewać się w języku niemieckim przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na poziomie biegłości B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz w drugim języku obcym na poziomie biegłości co najmniej A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy: K_U05

10: potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii w języku niemieckim, właściwej dla kulturoznawstwa: K_U06

11: potrafi konstruować rozbudowane wypowiedzi ustne w formie indywidualnej prezentacji i udziału w debacie, wyrażając w języku niemieckim złożone sądy i opinie w ważnych sprawach społecznych i światopoglądowych, wykazując się niezależnością myślenia: K_U07

12: potrafi produkować w języku niemieckim zróżnicowane stylistycznie, funkcjonalnie i rodzajowo teksty w języku pisanym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł: K_U08

13: potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością zawodową, typową dla kwalifikacji odpowiadających programowi studiów na kierunku germanistyka, korzystając z różnych źródeł w języku polskim i niemieckim oraz nowoczesnych technologii: K_U10

14: jest gotów do krytycznej oceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań zawodowych, typowych dla kwalifikacji odpowiadających programowi studiów na kierunku germanistyka: K_K01

15: jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów: K_K02

16: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Polski i krajów niemieckiego obszaru językowego, ma wrażliwość na aktualne wydarzenia w stosunkach polsko-niemieckich, wykazuje wrażliwość, tolerancję i szacunek wobec innych narodów: K_K05

17: wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur: K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Andrzej Materna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)