Konwersatorium specjalizacyjne I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-KSI-AR.AP-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium specjalizacyjne I |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15 Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 45 Praca własna studenta: 60 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Ocena aktywności studentów na zajęciach i realizacji przygotowanych przez nich indywidualnych wystąpień połączonych z prezentacjami multimedialnymi |
Pełny opis: |
Studenci mają do wyboru dwie grupy zagadnień: krzemieniarstwo pradziejowe i obrządek pogrzebowy w neolicie i eneolicie. Celem zajęć jest uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy nabytej w trakcie pierwszego stopnia studiów, skoncentrowanej wokół wybranych zagadnień neolitu i eneolitu Europy środkowowschodniej. |
Literatura: |
Balcer B. 1975 Krzemień świeciechowski w kulturze pucharów lejkowatych. Eksploatacja, obróbka i rozprzestrzenienie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk. Kaczanowska M. 1985 Rohstoffe, Technik und Typologie der Neolithischen Feuersteinindustrien im Nordteil des Flussgebietes der Mitteldonau, Warszawa. Lech J., 1981 Górnictwo krzemienia społeczności wczesnorolniczych na Wyżynie Krakowskiej. Koniec VI tysiąclecia – 1 połowa IV tysiąclecia p.n.e., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź. Małecka-Kukawka J. 2001 Między formą a funkcją. Traseologia neolitycznych zabytków krzemiennych z ziemi chełmińskiej, Toruń. Mateiciucová I. 2008 Talking Stones: The Chipped Stone Industry In Lower Austria and Moravia and the Beginnings of the Neolithic in Central Europe (LBK), 5700-4900 BC, Brno. Czekaj-Zastawny A. red.: 2009 Obrządek pogrzebowy kultur pochodzenia naddunajskiego w neolicie Polski południowo-wschodniej (5600/5500 – 2900 BC) / The funerary rite of the Danubian cultures in the Neolithic of southeastern Poland (5600/5500 – 2900 BC). Kraków. Libera J., Tunia K. red. 2007 Idea megalityczna w obrządku pogrzebowym kultury pucharów lejkowatych, Lublin-Kraków. Niewęgłowski A. 1981 Obrządek pogrzebowy ludności kultury przeworskiej na przełomie er (IIw.p.n.e.-II w.n.e.), Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź. (I rozdział) Włodarczak P. 2006 Kultura ceramiki sznurowej w Małopolsce. Kraków. Zakościelna A. 2010 Studium obrządku pogrzebowego kultury lubelsko-wołyńskiej. Lublin. Literatura uzupełniająca podawana jest na bieżąco do konkretnych tematów zajęć. |
Efekty uczenia się: |
W1: Student posiada uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną z zakresu archeologii Polski na tle Europy i pozostałych obszarów Starego Świata - K_W04; W2: Student dysponuje uporządkowaną i pogłębioną, wiedzą szczegółową w wybranych obszarach archeologii - K_W05; W3: Student ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary archeologii i nauk pokrewnych - K_W07; W4: Student zna i rozumie rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie archeologii - K_W08; U1: Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy - K_U03; U2: posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie studiowanej dyscypliny - K_U04; U3: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową - K_U05; U4: Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i źródeł archeologicznych stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia studiowanej dyscypliny i humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - K_U08; U5: Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych z zakresu archeologii na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji tekstów krytycznych w różnych formach i mediach - K_U11; U6: Student posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - K_U12; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.