Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium specjalizacyjne I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KSI-AR.AP-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium specjalizacyjne I
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15

Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 45

Praca własna studenta: 60 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Ocena aktywności studentów na zajęciach i realizacji przygotowanych przez nich indywidualnych wystąpień połączonych z prezentacjami multimedialnymi

Pełny opis:

Studenci mają do wyboru dwie grupy zagadnień: krzemieniarstwo pradziejowe i obrządek pogrzebowy w neolicie i eneolicie. Celem zajęć jest uzupełnienie i rozszerzenie wiedzy nabytej w trakcie pierwszego stopnia studiów, skoncentrowanej wokół wybranych zagadnień neolitu i eneolitu Europy środkowowschodniej.

Literatura:

Balcer B.

1975 Krzemień świeciechowski w kulturze pucharów lejkowatych. Eksploatacja, obróbka i rozprzestrzenienie, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk.

Kaczanowska M.

1985 Rohstoffe, Technik und Typologie der Neolithischen Feuersteinindustrien im Nordteil des Flussgebietes der Mitteldonau, Warszawa.

Lech J.,

1981 Górnictwo krzemienia społeczności wczesnorolniczych na Wyżynie Krakowskiej. Koniec VI tysiąclecia – 1 połowa IV tysiąclecia p.n.e., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź.

Małecka-Kukawka J.

2001 Między formą a funkcją. Traseologia neolitycznych zabytków krzemiennych z ziemi chełmińskiej, Toruń.

Mateiciucová I.

2008 Talking Stones: The Chipped Stone Industry In Lower Austria and Moravia and the Beginnings of the Neolithic in Central Europe (LBK), 5700-4900 BC, Brno.

Czekaj-Zastawny A. red.: 2009 Obrządek pogrzebowy kultur pochodzenia naddunajskiego w neolicie Polski południowo-wschodniej (5600/5500 – 2900 BC) / The funerary rite of the Danubian cultures in the Neolithic of southeastern Poland (5600/5500 – 2900 BC). Kraków.

Libera J., Tunia K. red. 2007 Idea megalityczna w obrządku pogrzebowym kultury pucharów lejkowatych, Lublin-Kraków.

Niewęgłowski A. 1981 Obrządek pogrzebowy ludności kultury przeworskiej na przełomie er (IIw.p.n.e.-II w.n.e.), Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź. (I rozdział)

Włodarczak P. 2006 Kultura ceramiki sznurowej w Małopolsce. Kraków.

Zakościelna A. 2010 Studium obrządku pogrzebowego kultury lubelsko-wołyńskiej. Lublin.

Literatura uzupełniająca podawana jest na bieżąco do konkretnych tematów zajęć.

Efekty uczenia się:

W1: Student posiada uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną z zakresu archeologii Polski na tle Europy i pozostałych obszarów Starego Świata - K_W04;

W2: Student dysponuje uporządkowaną i pogłębioną, wiedzą szczegółową w wybranych obszarach archeologii - K_W05;

W3: Student ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary archeologii i nauk pokrewnych - K_W07;

W4: Student zna i rozumie rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie archeologii - K_W08;

U1: Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy - K_U03;

U2: posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowania narzędzi badawczych, opracowania i prezentacji wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie studiowanej dyscypliny - K_U04;

U3: Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać swoje umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową - K_U05;

U4: Student potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i źródeł archeologicznych stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia studiowanej dyscypliny i humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - K_U08;

U5: Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych z zakresu archeologii na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji tekstów krytycznych w różnych formach i mediach - K_U11;

U6: Student posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań - K_U12;

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0