Kultura i stylistyka języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-KSJP-U-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura i stylistyka języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 30,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 30,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów 30,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu Łączna ilość godzin = 120 (4 punkty ECTS) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | wypowiedzi ustne i prace pisemne – W01, W02, U01, U02, U03 przygotowanie do zajęć – W01, W02 aktywność – K01, K02 obecność na zajęciach, przygotowanie się oraz aktywność podczas zajęć. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest poświęcony podstawowym zagadnieniom z zakresu kultury języka polskiego oraz stylistyki, w tym stylom funkcjonalnym. Problemom teoretycznym towarzyszy praktyka językowa, konkretne rozstrzygnięcia poprawnościowe oraz objaśnienia w kontekście tendencji rozwojowych polszczyzny. Dodatkowo omawiane są podstawy grzeczności językowej oraz konsekwencje jej łamania. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Nowy słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2000. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2004. M. Marcjanik, Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre'u, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca: M. Bańko, M. Krajewska, Słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2002. S. Bąba, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności językowej w zakresie frazeologii, Poznań 1978. S. Bąba, Na końcu języka. Poradnik leksykalno-gramatyczny, Warszawa-Poznań 1992. M. Bugajski, Językoznawstwo normatywne, Warszawa 1983. M. Bugajski, O praktycznym zastosowaniu kryteriów poprawności językowej, „Poradnik Językowy” 1995, z. 4. A. Cegieła, A. Markowski, Z polszczyzną za pan brat, Warszawa 1982. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. M. Marcjanik, W kręgu grzeczności. Wybór prac z zakresu polskiej etykiety językowej, Kielce 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 01 zna i rozumie w rozszerzonym stopniu zagadnienia z zakresu systemu języka polskiego - K_W02; 02 zna i rozumie podstawy akwizycji języków pomocne w uczeniu się języków obcych oraz ma ogólną wiedzę porównawczą o systemie języka polskiego i ukraińskiego - K_W03; 03 zna i rozumie główne zagadnienia z zakresu gramatyki i stylistyki języka polskiego - K_W04; 04 zna i rozumie stylistyczne, środowiskowe, gatunkowe zróżnicowanie współczesnego języka polskiego - K_W07; Umiejętności: 05 potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych w języku polskim na poziomie biegłości C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy - K_U01; 06 potrafi korzystać z nabytej wiedzy językowej w celu rozumienia, interpretacji i konstruowania w języku ukraińskim i polskim poprawnych wypowiedzi ustnych i pisemnych różnego typu zgodnie z zasadami redakcji przewidzianymi dla danej formy - K_U04; 07 potrafi operować podstawowymi pojęciami właściwymi dla dziedzin językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych studiowanej specjalności - K_U03; 08 potrafi uwzględniać kontekst kulturowy, wyszukiwać podobieństwa w języku, literaturze i kulturze - K_U06; 09 potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się oraz wyszukiwać i użytkować informacje korzystając z biblioteki tradycyjnej i nowoczesnych technik informacyjnych (ICT), a także dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy uzyskanej wiedzy w celu prezentacji własnych wyników badań wykorzystując właściwe metody i narzędzia badawcze - K_U07; 10 potrafi brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska, dyskutować o nich oraz uzasadniać swoje stanowisko, argumentować, tworzyć wnioski i syntetyczne podsumowania z wykorzysta-niem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów - K_U08 Kompetencje: 11 jest gotów do świadomej oceny poziomu swojej wiedzy, kompetencji i umiejętności oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego K_K01 12 jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej, związanych z własną i cudzą pracą oraz odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych; jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Edyta Manasterska-Wiącek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Edyta Manasterska-Wiącek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.