Kierunki współczesnych badań językoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-KWBJ-RO.JF-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kierunki współczesnych badań językoznawczych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Wykład 15 h Konsultacje indywidualne 1 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć 7 h Przygotowanie do zaliczenia 7 h (w tym studiowanie literatury przedmiotu 10 h) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | kolokwium zaliczeniowe – W01, W02, W03, W04, U01, U02, K01, K02, K03; |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami dwudziestowiecznych badań językoznawczych i szkół badawczych; zapoznanie z podstawowymi modelami językoznawczymi; przygotowanie do analizy i oceny różnych postaw metodologicznych w zakresie językoznawstwa. |
Literatura: |
1. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1995. 2. Fisiak J., Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1985. 3. Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004. 4. Paveau M.-A., Sarfati G.-E., 2003, Les grandes théories de la linguistique. De la grammaire comparée à la pragmatique, Paris, Armand Colin 2003, [tłum. polskie:] Paveau M.-A., Sarfati G.-E., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, tłum. Iwona Piechnik, Kraków, FLAIR 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01- student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną w zakresie językoznawstwa; W02 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach językoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych; W03 - zna współczesne szkoły badawcze i dokonania naukowe odnoszące się do wybranej problematyki z zakresu językoznawstwa; W04 - zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie językoznawstwa; Umiejętności: U01 - ma pogłębione umiejętności badawcze (analiza prac innych autorów, synteza poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników), umożliwiające oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa; U02 - porównuje różne koncepcje teoretyczne, uwzględniające nowe osiągnięcia dotyczące badań nad językiem; Kompetencje społeczne: K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz konieczności jej ustawicznego, samodzielnego pogłębiania, inspirując innych do podobnych działań w tym zakresie; K02 - jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu studiowanych dyscyplin naukowych; K03 – jest przygotowany do wykorzystania zdobytej wiedzy do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej; |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.