Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kierunki współczesnych badań językoznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-KWBJ-RO.JH-2S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kierunki współczesnych badań językoznawczych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

wykład: 15 h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

przygotowanie do zaliczenia: 15 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie pisemne

Literatura:

Bartmiński J. (2012), Językowe podstawy obrazu świata, Lublin: UMCS.

Brzozowska-Zburzyńska B. (en prensa), Estudio contrastivo de las expresiones temporales de base nominal en español, francés y polaco, Lublin.

Černy J. (2002), Introducción al estudio de la lengua, Cáceres: Universidad de Extramadura.

Cuenca M.J., Hilferty J. (1999), Introducción a la lingüítica cogmitiva, Barcelona: Ariel.

Gutiérrez Ordoñez S. (2002), De pragmática y semántica, Madrid: Arco/Libros.

Escandell Vidal V. M. (2013), Introducción a la pragmática, Barcelona: Editorial Ariel.

Paveau M.-A., Sarfati G.-É. (2009), Wielkie teorie językoznawcze, Kraków: Avalon.

Wilk-Racięska J. (2009), Od wizji świata do opisu językoznawczego w kategoriach lingwistyki kulturowej: uwagi na temat hiszpańskiej syntagmy nominalnej, Katowice: Uniwersytet Śląski.

Wilk-Racięska J. (2012), Entre la visión del mundo temporal y la aspectual: casos del español sudamericano, Katowice: Uniwersytet Śląski.

Efekty uczenia się:

wiedza:

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie językoznawstwa oraz innych studiowanych dyscyplin szczegółowych i jest przygotowany do zastosowania tej wiedzy w swojej przyszłej działalności profesjonalnej;

- ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach językoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych;

- zna współczesne szkoły badawcze i dokonania naukowe odnoszące się do wybranej problematyki z zakresu językoznawstwa;

- zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie językoznawstwa a także innych studiowanych dyscyplin szczegółowych;

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą złożonej natury języka oraz jego ewolucji na różnych płaszczyznach (gramatyka, słownictwo) i etapach w odniesieniu do języka hiszpańskiego i jego wariantów.

umiejętności:

- posiada pogłębione umiejętności badawcze (analiza prac innych autorów, synteza poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników), umożliwiające oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa;

- porównuje różne koncepcje teoretyczne, uwzględniające nowe osiągnięcia dotyczące badań nad językiem;

kompetencje społeczne:

- posiada świadomość poziomu swojej wiedzy oraz konieczności jej ustawicznego, samodzielnego pogłębiania, inspirując innych do podobnych działań w tym zakresie;

- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu studiowanych dyscyplin naukowych.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0