Kierunki współczesnych badań językoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-KWBJ-RO.JH-2S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kierunki współczesnych badań językoznawczych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: wykład: 15 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): przygotowanie do zaliczenia: 15 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie pisemne |
Literatura: |
Bartmiński J. (2012), Językowe podstawy obrazu świata, Lublin: UMCS. Brzozowska-Zburzyńska B. (en prensa), Estudio contrastivo de las expresiones temporales de base nominal en español, francés y polaco, Lublin. Černy J. (2002), Introducción al estudio de la lengua, Cáceres: Universidad de Extramadura. Cuenca M.J., Hilferty J. (1999), Introducción a la lingüítica cogmitiva, Barcelona: Ariel. Gutiérrez Ordoñez S. (2002), De pragmática y semántica, Madrid: Arco/Libros. Escandell Vidal V. M. (2013), Introducción a la pragmática, Barcelona: Editorial Ariel. Paveau M.-A., Sarfati G.-É. (2009), Wielkie teorie językoznawcze, Kraków: Avalon. Wilk-Racięska J. (2009), Od wizji świata do opisu językoznawczego w kategoriach lingwistyki kulturowej: uwagi na temat hiszpańskiej syntagmy nominalnej, Katowice: Uniwersytet Śląski. Wilk-Racięska J. (2012), Entre la visión del mundo temporal y la aspectual: casos del español sudamericano, Katowice: Uniwersytet Śląski. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie językoznawstwa oraz innych studiowanych dyscyplin szczegółowych i jest przygotowany do zastosowania tej wiedzy w swojej przyszłej działalności profesjonalnej; - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach językoznawstwa z innymi dziedzinami nauk humanistycznych; - zna współczesne szkoły badawcze i dokonania naukowe odnoszące się do wybranej problematyki z zakresu językoznawstwa; - zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie językoznawstwa a także innych studiowanych dyscyplin szczegółowych; - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę dotyczącą złożonej natury języka oraz jego ewolucji na różnych płaszczyznach (gramatyka, słownictwo) i etapach w odniesieniu do języka hiszpańskiego i jego wariantów. umiejętności: - posiada pogłębione umiejętności badawcze (analiza prac innych autorów, synteza poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników), umożliwiające oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu językoznawstwa; - porównuje różne koncepcje teoretyczne, uwzględniające nowe osiągnięcia dotyczące badań nad językiem; kompetencje społeczne: - posiada świadomość poziomu swojej wiedzy oraz konieczności jej ustawicznego, samodzielnego pogłębiania, inspirując innych do podobnych działań w tym zakresie; - jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu studiowanych dyscyplin naukowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.