Kierunki współczesnych badań literackich
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-KWBL-RO.JH-2S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kierunki współczesnych badań literackich |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Wymagania wstępne: | - Znajomość języka hiszpańskiego na poziomie B2. - Podstawowa znajomość literatury hispanojęzycznej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - Wykład: 15 h - Konsultacje indywidualne: 1 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - Przygotowanie do zaliczeń / egzaminów: 15 h - Studiowanie literatury przedmiotu: 10 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - Wykład problemowy. - Udział w dyskusji dydaktycznej. - Prezentacje, recenzje z omawianych tekstów. - Obecność na zajęciach. - Konsultacje. |
Pełny opis: |
Kurs stanowi przegląd głównych cech literatury fanstastycznej, wraz z zaczerpiniętymi przykładami tekstów w języku hiszpańskim. Przedmiot ten to połączenie historycznego podejścia wraz z synchronicznym i formalnym ujęciem charakterystycznych cech gatunku, jakim jest fantastyka, który ma na celu odróżnić go od innych pochodnych gatunków, takich jak: horror, science fiction itp. W tym kontekście omawianie teksty posłużą studentom w zrozumieniu omawianej wcześniej teorii. |
Literatura: |
- ALAZRAKI, Jaime (1983). En busca del unicornio: los cuentos de Julio Cortázar. Elementos para una poética de lo neofantástico. Madrid: Gredos. - CAILLOIS, Roger (1958). «Introducción», en Antología del cuento fantástico. Buenos Aires: Sudamericana, 1970: 7-19. - CAMPRA, Rosalba (2008). Territorios de la ficción. Lo fantástico. Madrid: Renacimiento. - CARROLL, Noël (1990). Filosofía del terror o paradojas del corazón. Madrid: Antonio Machado, 2005. - FREUD, Sigmund (1919). «Lo siniestro», en E.T.A. Hoffmann, El hombre de la arena. Barcelona: José J. de Olañeta Editor, 1979: 9-35. - JACKSON, Rosemary (1981). Fantasy: The Literature of Subversion. Londres: Methuen. - KING, Stephen (1987). Danse Macabre. Nueva York, Simon & Schuster, 2012. - LLOPIS, Rafael (1974). Esbozo de una historia natural de los cuentos de miedo. Madrid: Júcar. - LOVECRAFT, Howard Philips (1927). El horror sobrenatural en la literatura. Madrid: Alberto Santos Editor, 2002. - ROAS, David (2011). Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. Madrid, Páginas de Espuma. - ROAS, David (ed.) (2001). Teorías de lo fantástico. Madrid: Arco/Libros. - ROAS, David y CASAS, Ana (2008). La realidad oculta. Cuentos fantásticos españoles del siglo XX. Valladolid: Menoscuarto. - TODOROV, Tzvetan (1970). Introducción a la literatura fantástica. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 1972. |
Efekty uczenia się: |
- W01: Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie literaturoznawstwai jest przygotowany do zastosowania tej wiedzy w swojej przyszłej działalności profesjonalnej. - W04: Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu terminologii i metodologii badań dotyczących literaturoznawstwa. - W08: Zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie literaturoznawstwa. - U02: Posiada pogłębione umiejętności badawcze (tj. i analiza prac innych autorów, synteza poglądów, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników), umożliwiające oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu literaturoznawstwa. - U07: Właściwie rozumie, analizuje i interpretuje zagadnienia z dziedziny literaturoznawstwa. - K01: Posiada świadomość poziomu swojej wiedzy oraz konieczności jej ustawicznego, samodzielnego pogłębiania, inspirując innych do podobnych działań w tym zakresie. - K02: Jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy z zakresu studiowanych dyscyplin naukowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.