Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura francuska i frankofońska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-LFF-RO.JWJF-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura francuska i frankofońska
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego :


Wykład : 15 h


Konwersatorium : 15 h


Konsultacje indywidualne - 1h


Godziny niekontaktowe:


Przygotowanie do zajęć - 10h


Studiowanie literatury - 10h


Przygotowanie do zaliczeń - 10 h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład: test - W01, W02, U01, U02


Konwersatorium : kolokwium W01, W02, W03, U01, U02


Przygotowanie prezentacji / mapping treści W01, U02, U03


Udział w dyskusji na zajęciach -K01, K02

Pełny opis:

Celem wykładu z literatury francuskiej i frankofońskiej jest zaznajomienie studenta z wybranymi zagadnieniami z zakresu literatury francuskiej i frankofońskiej w perspektywie historycznej. Zajęcia, proponowane w formie wykładu i konwersatorium, skupiają się wokół pracy nad tekstami reprezentatywnymi dla każdego z wybranych okresów literackich lub autorów. Dzięki osadzeniu problematyki literackiej w szerokim kontekście kulturowym, studenci zyskują zróżnicowaną perspektywę interdyscyplinarną, promującą wartości humanistyczne. Taka perspektywa umożliwia systematyczne wpisywanie omawianych tekstów w szeroki krąg zjawisk społeczno-kulturowych omawianego okresu z jednoczesnym odwołaniem do współczesności.

Celem konwersatorium, obok zapoznania studentów z wiodącymi tekstami z literatury francuskiej i frankofońskiej w oryginale, jest zwrócenie uwagi na dynamikę zmian zachodzących w języku oraz na wynikającą z tego faktu labilność interpretacyjną tekstu.

Literatura:

M. Delon, F. Melonio, B. Marchal, J. Noiray, A. Compagnon, La litterature francaise : dynamique et histoire II, Paris, Gallimard, Folio/Essais, 2007.

M. Milner, C. Pichois, Histoire de la litterature francaise. De Chateaubriand a Baudelaire, Paris, G-F Flammarion, 1996.

J.-P. Bertrand, R. Grutman, B. Denis et M. Biron (dir.), Histoire de la littérature belge francophone (1830-2000), Paris, Fayard, 2003.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W01 student ma świadomość wielości i różnorodności stanowisk metodologicznych, teorii, szkół, nurtów i kierunków w językoznawstwie, literaturoznawstwie i traduktologii, oraz znajomość najważniejszych z nich, a także powiązań z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi z tego obszaru wiedzy K_W01

W02 zna podstawowe pojęcia literaturoznawcze K_W02

W03 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu literaturoznawstwa romańskiego K_W05

W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z wybranych zagadnień z zakresu literaturoznawstwa romańskiego K_W08

W05 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie literaturoznawstwa romańskiego K_W18

UMIEJĘTNOŚCI:

U06 dokonuje właściwej selekcji, analizy, oceny informacji przy zastosowaniu różnych metod badawczych K_U01

U07 posiada podstawowe umiejętności badawcze (tj. formułowanie i analizowanie problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych oraz opracowanie i prezentacja wyników), umożliwiające omówienie i zademonstrowanie określonych zagadnień z zakresu literaturoznawstwa K_U02

U08 umie formułować i analizować problemy badawcze, dobiera metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów w obrębie studiowanych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych K_U03

U09 rozpoznaje różne rodzaje tekstów i wytworów kultury materialnej z zakresu studiowanej dyscypliny K_U07

U10 właściwie rozumie, analizuje i interpretuje omawiane zagadnienia z dziedziny literaturoznawstwa w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U08

U11 potrafi przedstawić spójną argumentację z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować odpowiednie wnioski K_U10

U12 porozumiewa się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych w języku polskim i studiowanych językach romańskich, operując podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa, poetyki, retoryki oraz cywilizacji i kultury krajów romańskich K_U11

U13 posiada umiejętność pisania prac pisemnych o różnej objętości i stopniu złożoności w studiowanych językach romańskich K_U12

U14 potrafi przygotować spójne wypowiedzi ustne o różnej długości, z zakresu tematyki życia codziennego, problematyki społeczno-kulturowej lub związanej z analizą literacką tekstów K_U14

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K15 posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności jej ustawicznego pogłębiania oraz dokształcania się i rozwoju zawodowego K_K01

K16 jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy w zakresie studiowanych dziedzin K_K02

K17 potrafi współpracować z osobami w grupie przy rozwiązywaniu zagadnień i problemów szczegółowych K_K04

K19 doceniania tradycję i dziedzictwo kulturowe krajów

romańskiego obszaru językowego K_K08

K20 Posiada aktywną postawę badacza i czytelnika literatury krajów romańskich K_K10

K21 Uczestniczy w życiu kulturalnym związanym z językiem i cywilizacją krajów romańskich korzystają z różnych mediów i różnych jego form K_K11

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jolanta Rachwalska von Rejchwald
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)