Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura dla młodego czytelnika

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-LMC-FP.N-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Literatura dla młodego czytelnika
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Udział w zajęciach specjalności nauczycielskiej i zainteresowanie treściami przedmiotu.



Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

15 h – konwersatorium

1 h – indywidualne konsultacje

44 h – praca indywidualna i zespołowa: przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie pracy zaliczeniowej.


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach.

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność); udział w dyskusji, przygotowanie stanowiska/prezentacji, opinii, swobodnej wypowiedzi na tematy dotyczące problematyki poruszanej na zajęciach.

Samokształcenie.

Zaliczenie na ocenę.



Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przybliżenie stanu badań nad literaturą dla młodych czytelników (dawną i współczesną) oraz ustalenie charakterystycznych dla tego typu piśmiennictwa wyznaczników, gatunków, konwencji, toposów, miejsca i roli w kulturze i edukacji.

Dopuszcza się zdalną (i/lub łączoną) formę realizacji zajęć, gdy niemożliwa jest formuła stacjonarna. Zajęcia zdalne na platformie

MS TEAMS UMCS; Wirtualny CAMPUS UMCS.

Link do zajęć jest udostępniany członkom grupy zajęciowej (zespół na platformie MS TEAMS) .

Literatura:

Bibliografia przedmiotu (wybór):

J. Cieślikowski. Literatura osobna, Warszawa 1985.

G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013.

Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i kultury wysokiej, pod red. G. Leszczyńskiego, D. Świerczyńskiej-Jelonek, M. Zająca, Warszawa 2006. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka i G. Leszczyński, Wrocław 2002.

I. Morawska, Wpływ nowych mediów na doświadczenia lekturowe współczesnych nastolatków, [w:] Człowiek i kultura w komunikacji medialnej, Wyd. UMCS, Lublin 2015, red. M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec, s. 221 – 232.

Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka i G. Leszczyński, Wrocław 2002.

Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, red. G Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2008.

Literatura dla dzieci i młodzieży po roku 1980, t.1,red. K.Heska-Kwaśniewicz, Katowice 2008, (pub. dostępna w sieci; kolejne tomy 2-5 ).

Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002.

Efekty uczenia się:

Student:

W01 - ma ogólną wiedzę na temat wyznaczników, funkcji, zróżnicowania, rozwoju i kontekstów literatury dla młodego czytelnika K_W01, K_W05; od D.1/E.1.W1. do D.1/E.1.W10.

W02 – zna tradycje piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży, jego miejsce, funkcje w dawnej i współczesnej kulturze i edukacji K_W03, K_W08; D.1/E.1.W15.

U03 - wymienia kryteria klasyfikowania i wartościowania utworów dla dzieci i młodzieży; wskazuje przewodnie toposy, motywy, wyznaczniki gatunkowe i walory edukacyjne książek dla młodych czytelników K_U2, K_U03, K_U06; D.1/E.1.U1.,D.1/E.1.U5.

U04 – potrafi analizować i interpretować wybrane utwory z kręgu literatury dla młodego czytelnika z wykorzystaniem metod i narzędzi stosowanych w badaniach literaturoznawczych i edukacyjnych K_U1,K_U03; K_U05; D.1/E.1.U3., D.1/E.1.U5.

K05 - dokonuje samooceny własnych kompetencji i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego zgodnie ze studiowaną specjalnością K_K03, K_K08; od D.1/E.1.K1. do D.1/E.1.K9.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Latoch-Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwona Morawska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)