Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań naukowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MBN-AR-2S.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań naukowych
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

przyswojona wiedza z zakresu propedeutyki archeologii

pogłębiona wiedza z zakresu historii archeologii

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

5 ECTS x 30 = 150h


godziny kontaktowe: 15 WY, 30 KW

konsultacje: 2x2h

praca własna studenta:

- samodzielna praca studenta: 30

- studiowanie literatury przedmiotu: 30

- opracowanie wystąpienia / prezentacji: 10

- przygotowanie się do zaliczenia/ egzaminu: 31

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1) egzamin – ustny, opisowy, testowy i in.;

2) zaliczenie – ustne, opisowe, testowe i in.;

3) kolokwium;

4) przygotowanie prezentacji lub wypowiedzi problemowej

5) przygotowanie projektu;

Pełny opis:

* PODSTAWY OGÓLNEJ METODOLOGII NAUK (aspekty teoretyczne)

* OBIEKTYWISTYCZNY I KONSTRUKTYWISTYCZNY MODEL POZNANIA

* STRUKTURA PROCESU BADAWCZEGO - ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM ARCHEOLOGICZNEGO PROCESU POZNAWCZEGO

* DYNAMIKA ZMIAN ZAKRESÓW PÓL ZNACZENIOWYCH KLUCZOWYCH TERMINÓW NA PRZYKŁADZIE DYSKURSU ARCHEOLOGICZNEGO (aspekty pragmatyczne)

* WPROWADZENIE DO RÓŻNORODNOŚCI ORIENTACJI METODOLOGICZNYCH W NAUKACH O PRZESZŁOŚCI

* OD PRAWDY ABSOLUTNEJ DO EPISTEMICZNEJ KONCEPCJI PRAWDY

* ZWROTY I ODWROTY KULTUROWE W NAUKACH HUMANISTYCZNYCH

* METODOLOGIA NAUKOWYCH PROGRAMÓW BADAWCZYCH

* "PLURALIZM TEORETYCZNY" I "ANARCHIZM EPISTEMOLOGICZNY")

* PROJEKTOWANIE PYTAŃ I PROBLEMÓW BADAWCZYCH - KU TRANSDYSCYPLINARNOŚCI.

Literatura:

* Bachmann-Medick D. (2012), Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa.

* Domańska E. (red.) (2010) Teoria Wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humianistyki. Antologia, Poznań.

* Frankfort Nachmias Ch., Nachmias D. (2001) Metody badawcze w Naukach społecznych, przeł. E. Hornowska, Poznań.

* Grobler A. (2006) Metodologia Nauk, Kraków.

* Kowalewski J., Piasek W. (red.) (2010) „Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne,

Olsztyn.

* Olsen B. (2013) W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. Bożena Shallcross. Warszawa.

* Ostoja- Zagórski J. (1997) (red.) Jakiej archeologii potrzebuje współczesna humanistyka.Poznań.

* Przybyłowski J. (1997) Logika z ogólną metodologią nauk. Podręcznik dla humanistów.Gdańsk - lub inna dostępna praca o zbliż

onej problematyce.

* Radomski A., Bomba R. (red.) (2013) Zwrot cyfrowy w Humanistyce. Internet / Nowe Media / Kultura 2.0, Lublin.

* Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. (2012) (red.).Przeszłość społeczna.Próba konceptualizacji.Poznań.

Efekty uczenia się:

odniesienie do efektów kierunkowych: student/ studentka zna kluczowe terminy i kategorie pomocne w charakterystyce systemów naukowych w aspekcie teoretycznym oraz potrafi diagnozować przejawy różnorodności paradygmatów, trendów i zwrotów kulturowych i złożone zależności między nimi (K_W04); jest w stanie w stopniu zaawansowanym scharakteryzować oraz poddać krytycznej refleksji i interpretować metody, procedury badawcze i wynikowe badań naukowych na przykładzie nauk o przeszłości, zwłaszcza archeologii, w celu określenia ich specyfiki i znaczenia (K_U04), chce i potrafi stosować w inicjowanych badaniach naukowych nabytą wiedzę (K_U03), przygotowywać wystąpienia ustne i pisemne w oparciu o pozyskaną wiedzę (K_U08); jest gotów / gotowa do świadomej oceny metod działalności naukowej oraz zasobów swojej wiedzy a także jest otwarty/ otwarta na jej samodzielne jej pogłębiania (K_K01), znajduje atuty znajomości metod działalności naukowej w aspektach teoretycznym i pragmatycznym oraz korzyści współdziałania transdyscyplinarnego a także na poziomie pracy w zespołach i ew. grupach w celu realizacji wyznaczonych zadania lub założeń (K_K06)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Kadrow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0