Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka badań osadniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MBO-AR.2S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka badań osadniczych
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak wymagań wstępnych.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład: 15

b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do kolokwium końcowego, obowiązkowa lektura: 15

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 30/2 pkt ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Podstawą zaliczenia zajęć jest regularne i aktywne uczestnictwo w konwersatorium. W celu zaliczenia przedmiotu należy także przygotować się do kolokwium końcowego, które będzie miało formę pisemną.

Pełny opis:

Problematyka konwersatorium dotyczyć będzie interdyscyplinarnego charakteru badań osadniczych ze szczególnym uwzględnieniem: geografii osadnictwa, językoznawstwa, historii i archeologii.

Literatura:

Literatura podstawowa:

- K. Buczek, O teorii badań historyczno-osadniczych, Kwartalnik Historyczny, t. 65 (1958), nr 1, s. 65-86.

- M. Szymańska, Geografia osadnictwa, Warszawa 2009.

- Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998.

- Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka, Częstochowa 1996.

- W. Rączkowski, Metody w archeologii, w: Przeszłość społeczna - próba konceptualizacji, red. S. Tabaczyński i in., Poznań 2012.

- P. Szmyd, Using Geographic Information System (GIS) Tools to Determine the Settlement Preferences in the Upper Wisłoka Valley and to Demarcate Potential Archaeological Sites on the Example of Early Medieval Sites, "Analecta Archaeologica Ressoviensia" 2017, vol. 12, s. 299-327.

Efekty uczenia się:

Student posiada wiedzę o:

-powiązaniach archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi, przyrodniczymi i ścisłymi, pozwalającą na konstruowanie interdyscyplinarnych programów badawczych

- terminologii, teorii i metodologii z zakresu nauk współpracujących z archeologią

- historycznej zmienności dziejów

Student potrafi:

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy

- integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych

Kompetencje społeczne:

- student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mariusz Bartnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0