Metodyka badań osadniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MBO-AR.2S.4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka badań osadniczych |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): Wykład: 15 b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do kolokwium końcowego, obowiązkowa lektura: 15 Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 30/2 pkt ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Podstawą zaliczenia zajęć jest regularne i aktywne uczestnictwo w konwersatorium. W celu zaliczenia przedmiotu należy także przygotować się do kolokwium końcowego, które będzie miało formę pisemną. |
Pełny opis: |
Problematyka konwersatorium dotyczyć będzie interdyscyplinarnego charakteru badań osadniczych ze szczególnym uwzględnieniem: geografii osadnictwa, językoznawstwa, historii i archeologii. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - K. Buczek, O teorii badań historyczno-osadniczych, Kwartalnik Historyczny, t. 65 (1958), nr 1, s. 65-86. - M. Szymańska, Geografia osadnictwa, Warszawa 2009. - Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998. - Swieżawski A., Warsztat naukowy historyka, Częstochowa 1996. - W. Rączkowski, Metody w archeologii, w: Przeszłość społeczna - próba konceptualizacji, red. S. Tabaczyński i in., Poznań 2012. - P. Szmyd, Using Geographic Information System (GIS) Tools to Determine the Settlement Preferences in the Upper Wisłoka Valley and to Demarcate Potential Archaeological Sites on the Example of Early Medieval Sites, "Analecta Archaeologica Ressoviensia" 2017, vol. 12, s. 299-327. |
Efekty uczenia się: |
Student posiada wiedzę o: -powiązaniach archeologii z innymi dyscyplinami humanistycznymi, przyrodniczymi i ścisłymi, pozwalającą na konstruowanie interdyscyplinarnych programów badawczych - terminologii, teorii i metodologii z zakresu nauk współpracujących z archeologią - historycznej zmienności dziejów Student potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy - integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz zastosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych Kompetencje społeczne: - student docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariusz Bartnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.