Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium V (średniowiecze)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MF1-AR-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium V (średniowiecze)
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5ba6b1a09d164a55af51d0b25a9bec7c%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2ffcef1d-1638-4a89-bf34-900dee761e21&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę lub egzamin.

Pełny opis:

Wybrane zagadnienia z archeologii wczesnego średniowiecza:

- archeologia osadnictwa (osady, zabudowa, organizacja przestrzenna)

- grody słowiańskie (lokalizacja, układ, konstrukcja wałów, funkcja i chronologia)

- problematyka słowiańskich grodów typu wiślańskiego, Tornow, Feldberg

- ośrodki grodowe wczesnopaństwowe

- obrządek pogrzebowy - wybrane zagadnienia (pochówki ciałopalne, cmentarzyska kurhanowe, lokalizacja i układ cmentarzysk, chrystianizacja i przemiany w obrzędowości pogrzebowej, możliwości badawcze archeologii, interdyscyplinarność)

Literatura:

Biermann F.,

2015 Slavic Strongholds South of the Baltic at War, [w:] CASTLES AT WAR, Bonn, 39-58.

Bojarski J.

2014 Atrybuty władzy na przykładzie grobów z wczesnośredniowiecznego cmentarzyska w Napolu, woj. kujawsko-pomorskie. [w:] W. Dzieduszycki, J. Wrzesiński (red.), Królowie i biskupi, Rycerze i chłopi – identyfikacja zmarłych. Funeralia Lednickie. Spotkanie 16. Poznań, 173-186.

Brzostowicz M.,

2018 Problematyka zachodniosłowiańskich grodów plemiennych w świetle badań archeologicznych w dorzeczu dolnej Parsęty, Slavia Antiqua, LIX (2018)

DOI: 10.14746/sa.2018.59.4

Buko A.

2012 Główne cezury i wyznaczniki zmian społeczno-kulturowych na ziemiach polskich we wczesnym średniowieczu (zarys problematyki badawczej), [w:] Rytm przemian kulturowych w pradziejach i średniowieczu, Biskupin – Wrocław.

Buko A. (red.)

2016 Bodzia. Elitarny cmentarz z początków państwa polskiego, Warszawa.

Dulinicz M.

1994 Problem datowania grodzisk typu Tornow i grupy Tornow–Klenica. Archeologia Polski 39, 31–49.

Dzieńkowski T., Wołoszyn M.

2018 Grody „plemienne” (VIII-X w.) i z okresu przełomu X/XI wieku ze wschodniej Lubelszczyzny, [w:] E. Banasiewicz-Szykuła (ed.), Grody z okresu plemiennego na Lubelszczyźnie (= Skarby z przeszłości 19). Lublin, 175–236.

Janowski A.

2015 Groby komorowe w Europie Środkowo-Wschodniej. Problemy wybrane, Szczecin.

Kóčka-Krenz H.

2005 Najstarszy Poznań, [w:] Z. Kurnatowska, T. Jurek (eds.), Civitas Posnaniensis. Studia z dziejów średniowiecznego Poznania, Poznań, s. 27–42.

Poleski J.

2004 Wczesnośredniowieczne grody w dorzeczu Dunajca. Kraków.

Stasiak W., Trojan M.

2014 Gród łęczycki w okresie przedpiastowskim (faza I, koniec VIII – koniec X wieku). [w:] R. Grygiel, T. Jurek (red.), Początki Łęczycy, t. 2, Archeologia o początkach Łęczycy. Łódź, 65–75.

Sikora J.

2013 O interpretacji etnicznej wczesnośredniowiecznych pochówków elitarnych. Skandynawowie w państwie pierwszych Piastów i na Pomorzu. Slavia Antiqua 54, 61-96.

Trzeciecki M.

2018 Grody „plemienne” i „wczesnopaństwowe” na Mazowszu (IX–XI w.). Stan badań, problematyka i możliwości interpretacji, Historia Slavorum Occidentis, 2 (17), 42–67.

ATLAS GRODZISK – STRONA INTERNETOWA - www.atlasgrodzisk.pl

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

K_W03 interdyscyplinarny charakter archeologii oraz możliwości i pożytki ze współpracy z naukami humanistycznymi, ścisłymi i przyrodniczymi

K_W04 w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi

K_W05 podstawy teoretyczne , terminologię i pojęcia z zakresu archeologii a także innych dyscyplin nauk humanistycznych i współpracujących (ścisłych i przyrodniczych)

Student potrafi:

K_U01 samodzielnie pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej oraz określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym

Student jest gotów:

K_K03 korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)