Konwersatorium III ( Kult i magia )
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MFIIIKM-AR-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium III ( Kult i magia ) |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=7341 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15 Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 15 Praca własna studenta: 30 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie na ocenę; indywidualne przygotowanie prezentacji multimedialnej i pracy pisemnej na zadany temat. |
Pełny opis: |
Na zajęciach konwersatoryjnych zatytułowanych "Kult i magia" prezentowane i dyskutowane są tematy dotyczące: form obrzędowości pogrzebowej i innych zachowań rytualnych, obserwowanych w przestrzeni cmentarzysk i osad, wymowy ideologicznej sanktuariów oraz symboliki i magii apotropaicznej czytelnej w kulturze materialnej. |
Literatura: |
1. Bąbel J. 2002. Psychologiczne źródła wiary w reinkarnację. W: Fenomen Junga. Dzieło, inspiracje, współczesność, red. K. Maurin, K. Motycka. Warszawa, s. 171-184. 2. Bąbel J. 2006. Środki psychoaktywne w kulturach megalitycznych Europy Środkowej. Zarys problematyki. W: Idea megalityczna w obrządku pogrzebowym kultury pucharów lejkowatych, red. J. Libera, K. Tunia. Lublin-Kraków, s. 171-193. 3. Benetowa S. 2002. Konopie w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Warszawa (reprint z 1936 r.). 4. Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych. T. I: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich. Warszawa 1988. 5. Eliade M., Kowale i alchemicy. Warszawa 2016. 6. Garwood P., Jenninga D., Skeates R., Toms J. (ed.), Sacred and profane. Proceedings of a conference on archaeology, ritual and religion. Oxford 1991. Committee for Archaeology Monograph, t. 32. 7. Gediga B., D. Piotrowska (red.), Kultura symboliczna kręgu pól popielnicowych epoki brązu i wczesnej epoki żelaza w Europie Środkowej, Warszawa-Wrocław-Biskupin 2000. 8. Kowalski A. P., Symbol w kulturze archaicznej. Poznań 1999. 9. Kristiansen K., Larsson T. B. 2005. The rise of Bronze Age society: travels, transmissions and transformations. Cambridge. 10. Merrillees R. S. Opium trade in the Bronze Age Levant. Antiquity, t. 36, s. 287-292. 11. Mierzwiński A. 2012. Biesiady w rytuale pogrzebowym nadodrzańskiej strefy pól popielnicowych. Wrocław. 12. Podborský V., Náboženství pravĕkých Evropanǔ. Brno 2006. 13. Rudgley R., Alchemia kultury. Od opium do kawy. Warszawa 2002. 14. Sikora T., Użycie substancji halucynogennych a religia, perspektywy badawcze na przykładzie zagadnień rytuału i symbolizacji. Kraków 1999. 15. Szyjewski A., Etnologia religii. Kraków 2001. Thomas L.-V., Trup. Warszawa 1991. 16. Vitebsky P., Szaman. Warszawa 1996. 17. Wierciński A., Magia i religia. Szkice z antropologii religii. Kraków 1994 18. Woźny J., Symbolika wody w pradziejach Polski. Bydgoszcz 1996. 19. Woźny J., Symbolika przestrzeni miejsc grzebalnych w czasach ciałopalenia zwłok na ziemiach polskich: od środkowej epoki brązu do środkowego okresu lateńskiego. Bydgoszcz 2000. 20. Woźny J., Czerwona ochra i ziarna zbóż: symbolika odrodzenia zmarłych w obrzędach pogrzebowych kultur archaicznych międzymorza bałtycko-pontyjskiego. Bydgoszcz 2005. |
Efekty uczenia się: |
student zna i rozumie: K_W01 w stopniu zaawansowanym fakty, teorie metody oraz najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju nauk humanistycznych w kontekście współczesnej cywilizacji K_W04 w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi K_W05 podstawy teoretyczne , terminologię i pojęcia z zakresu archeologii a także innych dyscyplin nauk humanistycznych i współpracujących (ścisłych i przyrodniczych) student potrafi: K_U01 samodzielnie pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej oraz określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym K_U02 stosować w praktyce nabytą wiedzę, samodzielnie formułować problemy, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań student jest gotów: K_K01 do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania K_K02 do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych w środowisku pracy i poza nim oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Taras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Taras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Taras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.