Konwersatorium III (Życie codzienne)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MFIIIZC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium III (Życie codzienne) |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15 Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 15 Praca własna studenta: 30 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Oceniana jest aktywność na zajęciach, wnikliwość badawcza (dobór literatury, sposób jej wykorzystania), umiejętność wypowiedzi, konstrukcja prezentacji multimedialnej i dobór ilustracji. |
Pełny opis: |
Bloki tematyczne z zakresu kultury materialnej i zajęć codziennych ludności epoki brązu i wczesnej epoki żelaza: np. organizacja przestrzeni w obrębie osad, budownictwo i architektura, zdrowie i "medycyna", rękodzielnictwo, formy odpoczynku i rozrywek, kultura duchowa i organizacja społeczna - do wyboru przez studentów. |
Literatura: |
Szczegółowa literatura podawana jest indywidualnie do każdego tematu. Tutaj zamieszczono jej wybór: 1. Bąbel J. 2002. Psychologiczne źródła wiary w reinkarnację. W: Fenomen Junga. Dzieło, inspiracje, współczesność, red. K. Maurin, K. Motycka. Warszawa, s. 171-184. 2. Bąbel J. 2006. Środki psychoaktywne w kulturach megalitycznych Europy Środkowej. Zarys problematyki. W: Idea megalityczna w obrządku pogrzebowym kultury pucharów lejkowatych, red. J. Libera, K. Tunia. Lublin-Kraków, s. 171-193. 3. Benetowa S. 2002. Konopie w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Warszawa (reprint z 1936 r.). 4. Dąbrowski J. 2010. Uwagi o wiedzy medycznej ludności kultury łużyckiej. MiSROA, t. 31, s. 45-49. 5. Eliade M. 1988. Historia wierzeń i idei religijnych. T. I: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich. Warszawa. 6. Eliade M. 1994. Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Warszawa. 7. Fernandez-Armesto F. 2003. Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia. Warszawa. 8. Garwood P., Jenninga D., Skeates R., Toms J. (ed.). 1991. Sacred and profane. Proceedings of a conference on archaeology, ritual and religion, Oxford 1989. Oxford. Committee for Archaeology Monograph 32. 9. Gediga B. 2006. O muzykowaniu w epoce brązu i we wczesnej epoce żelaza w Europie. Kopiowanie rzeczywistości w sztuce. W: Estetyka w archeologii, red. M. Kwapiński, Gdańsk, s. 82-105. 10. Gładykowska-Rzeczycka J. 1989. Schorzenia ludności prahistorycznej na ziemiach polskich. Gdańsk. 11. Herodot [wyd. 1959]. Dzieje. Warszawa (lub inne wydanie). 12. Kamiński W. 1971. Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich. Zarys problematyki rozwojowej. Warszawa. 13. Kristiansen K., Larsson T. B. 2005. The rise of Bronze Age society: travels, transmissions and transformations. Cambridge. 14. Kwapiński M. Wozy w kulturze pomorskiej. Pomorania Antiqua 15, 1-28. 15. Lasota-Moskalewska A. 2005. Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości. Warszawa. 16. Lityńska-Zając M. 1997. Roślinność i gospodarka rolna w okresie rzymskim. Studium archeobotaniczne. Kraków 1997. 17. Makowiecki D. 2003. Historia ryb i rybołówstwa w holocenie na Niżu Polskim w świetle badań archeoichtiologicznych. Poznań. 18. Malinowski T. Archeologia a instrumenty muzyczne w Polsce. Słupskie Prace Humanistyczne, t. 3, s. 3-13. 19. Merrillees R. S. Opium trade in the Bronze Age Levant. Antiquity, t. 36, s. 287-292. 21. Mierzwiński A. 2012. Biesiady w rytuale pogrzebowym nadodrzańskiej strefy pól popielnicowych. Wrocław. 22. Nowiński M. O niektórych roślinach wywołujących halucynacje. Herba Polonica, t. 17, s. 287-297. 23. Ossowski W. 1999. Studia nad łodziami jednopiennymi z obszaru Polski, t. IX, Gdańsk. Prace Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku. 24. Ossowski W. 2010. Przemiany w szkutnictwie rzecznym w Polsce. Studium archeologiczne, t. 1, Gdańsk. Prace Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Seria B. 25. Pare C.F.E. 1992. Wagons and Wagon-Graves of the Early Iron Age in Central Europe. Oxford. 26. Pigott S. 1983. The Earliest Wheeled Transport. London. 27. Piskozub A. 1998. Transport w dziejach cywilizacji. Toruń. 28. Podborský V. 2006. Náboženství pravĕkých Evropanǔ. Brno. 29. Pydyn A. 2011. Argonauci epoki kamienia. Wczesna aktywność morska od pierwszych migracji z Afryki do końca neolitu, wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń. 30. Renfrew C. 1985. The Archaeology of Cult. The Sanctuary at Phylakopi. London. 31. Rudgley R. 2002. Alchemia kultury. Od opium do kawy. Warszawa. 32. Schmidt J.-P. (red.). 2004. Mythos und Magie. Schwerin. Archäologische Schätze der 31. Bronzezeit aus Mecklenburg-Vorpommern. Bd 3. 33. Sikora T. 1999. Użycie substancji halucynogennych a religia, perspektywy badawcze na przykładzie zagadnień rytuału i symbolizacji. Kraków 1999. 34. Szyjewski A. 2001. Etnologia religii. Kraków. 35. Szczerba R. Drogi w prehistorycznej i wczesnodziejowej Europie. W: Studia nad epoką brązu i wczesną epoka żelaza w Europie, red. J. Chochorowski. Kraków 2007, s. 651-675. 36. Taras H. 2016. Drogi i szlaki w pradziejach. W: Drogi Lubelszczyzny. Odkrycia i badania archeologiczne, red. E. Banasiewicz-Szykuła. Lublin, s. 13-24. [Skarby z przeszłości 17]. 37.Toussaint-Samat M. 2002. Historia naturalna i moralna jedzenia. Warszawa. Vigarello G. 1998. Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX w. Warszawa. 38. P. 1996. Szaman. Warszawa 1996. 39. Wierciński A. 1994. Magia i religia. Szkice z antropologii religii. Kraków 1994. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fakty, teorie metody oraz najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju nauk humanistycznych w kontekście współczesnej cywilizacji K_W04 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi K_W05 zna i rozumie podstawy teoretyczne , terminologię i pojęcia z zakresu archeologii a także innych dyscyplin nauk humanistycznych i współpracujących (ścisłych i przyrodniczych) K_U01 potrafi samodzielnie pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej oraz określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym K_U02 potrafi stosować w praktyce nabytą wiedzę, samodzielnie formułować problemy, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań K_K01 jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania K_K02 jest gotów do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych w środowisku pracy i poza nim oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Halina Taras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.