Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium III (Życie codzienne)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MFIIIZC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium III (Życie codzienne)
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15

Godziny kontaktowe w trakcie dyżurów: 15

Praca własna studenta: 30 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Oceniana jest aktywność na zajęciach, wnikliwość badawcza (dobór literatury, sposób jej wykorzystania), umiejętność wypowiedzi, konstrukcja prezentacji multimedialnej i dobór ilustracji.


Pełny opis:

Bloki tematyczne z zakresu kultury materialnej i zajęć codziennych ludności epoki brązu i wczesnej epoki żelaza: np. organizacja przestrzeni w obrębie osad, budownictwo i architektura, zdrowie i "medycyna", rękodzielnictwo, formy odpoczynku i rozrywek, kultura duchowa i organizacja społeczna - do wyboru

przez studentów.

Literatura:

Szczegółowa literatura podawana jest indywidualnie do każdego tematu.

Tutaj zamieszczono jej wybór:

1. Bąbel J. 2002. Psychologiczne źródła wiary w reinkarnację. W: Fenomen Junga. Dzieło, inspiracje, współczesność, red. K. Maurin, K. Motycka. Warszawa, s. 171-184.

2. Bąbel J. 2006. Środki psychoaktywne w kulturach megalitycznych Europy Środkowej. Zarys problematyki. W: Idea megalityczna w obrządku pogrzebowym kultury pucharów lejkowatych, red. J. Libera, K. Tunia. Lublin-Kraków, s. 171-193.

3. Benetowa S. 2002. Konopie w wierzeniach i zwyczajach ludowych. Warszawa (reprint z 1936 r.).

4. Dąbrowski J. 2010. Uwagi o wiedzy medycznej ludności kultury łużyckiej. MiSROA, t. 31, s. 45-49.

5. Eliade M. 1988. Historia wierzeń i idei religijnych. T. I: Od epoki kamiennej do misteriów eleuzyńskich. Warszawa.

6. Eliade M. 1994. Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy. Warszawa.

7. Fernandez-Armesto F. 2003. Wokół tysiąca stołów czyli historia jedzenia. Warszawa.

8. Garwood P., Jenninga D., Skeates R., Toms J. (ed.). 1991. Sacred and profane. Proceedings of a conference on archaeology, ritual and religion, Oxford 1989. Oxford. Committee for Archaeology Monograph 32.

9. Gediga B. 2006. O muzykowaniu w epoce brązu i we wczesnej epoce żelaza w Europie. Kopiowanie rzeczywistości w sztuce. W: Estetyka w archeologii, red. M. Kwapiński, Gdańsk, s. 82-105.

10. Gładykowska-Rzeczycka J. 1989. Schorzenia ludności prahistorycznej na ziemiach polskich. Gdańsk.

11. Herodot [wyd. 1959]. Dzieje. Warszawa (lub inne wydanie).

12. Kamiński W. 1971. Instrumenty muzyczne na ziemiach polskich. Zarys problematyki rozwojowej. Warszawa.

13. Kristiansen K., Larsson T. B. 2005. The rise of Bronze Age society: travels, transmissions and transformations. Cambridge.

14. Kwapiński M. Wozy w kulturze pomorskiej. Pomorania Antiqua 15, 1-28.

15. Lasota-Moskalewska A. 2005. Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości. Warszawa.

16. Lityńska-Zając M. 1997. Roślinność i gospodarka rolna w okresie rzymskim. Studium archeobotaniczne. Kraków 1997.

17. Makowiecki D. 2003. Historia ryb i rybołówstwa w holocenie na Niżu Polskim w świetle badań archeoichtiologicznych. Poznań.

18. Malinowski T. Archeologia a instrumenty muzyczne w Polsce. Słupskie Prace Humanistyczne, t. 3, s. 3-13.

19. Merrillees R. S. Opium trade in the Bronze Age Levant. Antiquity, t. 36, s. 287-292.

21. Mierzwiński A. 2012. Biesiady w rytuale pogrzebowym nadodrzańskiej strefy pól popielnicowych. Wrocław.

22. Nowiński M. O niektórych roślinach wywołujących halucynacje. Herba Polonica, t. 17, s. 287-297.

23. Ossowski W. 1999. Studia nad łodziami jednopiennymi z obszaru Polski, t. IX, Gdańsk. Prace Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

24. Ossowski W. 2010. Przemiany w szkutnictwie rzecznym w Polsce. Studium archeologiczne, t. 1, Gdańsk. Prace Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Seria B.

25. Pare C.F.E. 1992. Wagons and Wagon-Graves of the Early Iron Age in Central Europe. Oxford.

26. Pigott S. 1983. The Earliest Wheeled Transport. London.

27. Piskozub A. 1998. Transport w dziejach cywilizacji. Toruń.

28. Podborský V. 2006. Náboženství pravĕkých Evropanǔ. Brno.

29. Pydyn A. 2011. Argonauci epoki kamienia. Wczesna aktywność morska od pierwszych migracji z Afryki do końca neolitu, wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń.

30. Renfrew C. 1985. The Archaeology of Cult. The Sanctuary at Phylakopi. London.

31. Rudgley R. 2002. Alchemia kultury. Od opium do kawy. Warszawa.

32. Schmidt J.-P. (red.). 2004. Mythos und Magie. Schwerin. Archäologische Schätze der 31. Bronzezeit aus Mecklenburg-Vorpommern. Bd 3.

33. Sikora T. 1999. Użycie substancji halucynogennych a religia, perspektywy badawcze na przykładzie zagadnień rytuału i symbolizacji. Kraków 1999.

34. Szyjewski A. 2001. Etnologia religii. Kraków.

35. Szczerba R. Drogi w prehistorycznej i wczesnodziejowej Europie. W: Studia nad epoką brązu i wczesną epoka żelaza w Europie, red. J. Chochorowski. Kraków 2007, s. 651-675.

36. Taras H. 2016. Drogi i szlaki w pradziejach. W: Drogi Lubelszczyzny. Odkrycia i badania archeologiczne, red. E. Banasiewicz-Szykuła. Lublin, s. 13-24. [Skarby z przeszłości 17].

37.Toussaint-Samat M. 2002. Historia naturalna i moralna jedzenia. Warszawa.

Vigarello G. 1998. Czystość i brud. Higiena ciała od średniowiecza do XX w. Warszawa.

38. P. 1996. Szaman. Warszawa 1996.

39. Wierciński A. 1994. Magia i religia. Szkice z antropologii religii. Kraków 1994.

Efekty uczenia się:

K_W01 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym fakty, teorie metody oraz najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju nauk humanistycznych w kontekście współczesnej cywilizacji

K_W04 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty, procesy i prawidłowości rozwoju kultury ludzkiej w pradziejach i okresie wczesnohistorycznym na ziemiach polskich na tle Starego Świata oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi

K_W05 zna i rozumie podstawy teoretyczne , terminologię i pojęcia z zakresu archeologii a także innych dyscyplin nauk humanistycznych i współpracujących (ścisłych i przyrodniczych)

K_U01 potrafi samodzielnie pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej oraz określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym

K_U02 potrafi stosować w praktyce nabytą wiedzę, samodzielnie formułować problemy, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań

K_K01 jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania

K_K02 jest gotów do aktywności w samodzielnym podejmowaniu odpowiedzialnych działań profesjonalnych w środowisku pracy i poza nim oraz jest świadomy konsekwencji, zagrożeń i ograniczeń wynikających z podejmowanych działań

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Halina Taras
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0