Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka interpretacji źródeł: zabytki ceramiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MIZZC-AR-2S.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodyka interpretacji źródeł: zabytki ceramiczne
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie poprzedniego semestru

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15

Godziny kontaktowe w trakcie konsultacji: 20

Praca własna studentów: 25 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Praca pisemna i zaliczenie ustne na ocenę

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami analizy i opracowania źródeł ceramicznych oraz podstawami taksonomii kulturowo-chronologicznej na podstawie tej kategorii źródeł. Omówione zostaną etapy produkcji ceramiki pradziejowej oraz wskazane dystynktywne, różnicujące cechy technologiczne, morfologiczne i stylistyczne. Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny, przygotowujący studentów do samodzielnych analiz ceramiki. Praca na zróżnicowanych zestawach ceramiki pradziejowej.

Literatura:

1. Buko A. 1981. Wczesnośredniowieczna ceramiki sandomierska. Wrocław.

2. Czerniak L., Kośko A. 1980. Zagadnienie efektywności poznawczej analizy chronologicznej ceramiki na podstawie cech technologicznych. Z problematyki badań nad „datowaniem technologicznym” ceramiki kultur neolitycznych w strefie Kujaw. Archeologia Polski 25/2, 247-280.

2. Czebreszuk J., Kośko A., Szmyt M. 2006. Zasady analizy źródeł ceramicznych z okresu późnego neolitu oraz interstadium epok neolitu i brązu. W: A. Kośko, M. Szmyt (red.), Opatowice, Wzgórze Prokopiaka, tom I, 39-66.

3. Kadrow S. 1991. Iwanowice stanowisko Babia Góra, cz. 1. Rozwój przestrzenny osady z wczesnego okresu epoki brązu. Kraków. (s. 39-45).

4. Kadrow S., Rauba-Bukowska A. 2017. The selection of ceramic raw material: convenience or a technological idea? A case study of the Danubian cultures north of the Carpathians. Archeologické rozhledy 69, 261-280.

5. Stanisław Kukawka S. 2012. Ceramika naczyniowa kultury pucharów lejkowatych ze stanowiska 4 w Starych Marzach, gm. Dragacz, woj. kujawsko-pomorskie. Acta Universitatis Nicolai Copernicus.Archeologia. Archaeologia 32, 201-228.

6. Starkova E., Zakościelna A. 2018. Traditions of Ceramic Production in the Central and Eastern Europe Eneo-lithic: Tripolye, Late Malice and Lublin-Volhynian Cultures. Sprawozdania Archeologiczne 70, 67-85.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W01 - w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną (fakty, teorie, metody) archeologii, nauk humanistycznych i innych współpracujących z archeologią, zna terminologię związaną ze wskazanymi obszarami wiedzy.

K_W06 - rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych oraz trendów rozwojowych w obrębie archeologii.

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U01 - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu archeologii oraz innowacyjnie dobierać metody i narzędzia ich rozwiązywania

K_U02 - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zróżnicowanych źródeł archeologicznych; jest w stanie dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne

K_U07 - samodzielnie permanentnie planować i realizować rozwój własny i innych osób dzięki kompetencjom międzykulturowym nabytym podczas studiów

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01 - aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny siebie, zespołu oraz odbieranych treści

K_K04 - poszanowania źródeł archeologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem szczątków ludzkich, docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości

K_K05 - do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, dbania o dorobek i tradycje zdobytego zawodu, przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Zakościelna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0