Metodyka interpretacji źródeł: zabytki ceramiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MIZZC-AR-2S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka interpretacji źródeł: zabytki ceramiczne |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie poprzedniego semestru |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe w trakcie zajęć: 15 Godziny kontaktowe w trakcie konsultacji: 20 Praca własna studentów: 25 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Praca pisemna i zaliczenie ustne na ocenę |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami analizy i opracowania źródeł ceramicznych oraz podstawami taksonomii kulturowo-chronologicznej na podstawie tej kategorii źródeł. Omówione zostaną etapy produkcji ceramiki pradziejowej oraz wskazane dystynktywne, różnicujące cechy technologiczne, morfologiczne i stylistyczne. Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny, przygotowujący studentów do samodzielnych analiz ceramiki. Praca na zróżnicowanych zestawach ceramiki pradziejowej. |
Literatura: |
1. Buko A. 1981. Wczesnośredniowieczna ceramiki sandomierska. Wrocław. 2. Czerniak L., Kośko A. 1980. Zagadnienie efektywności poznawczej analizy chronologicznej ceramiki na podstawie cech technologicznych. Z problematyki badań nad „datowaniem technologicznym” ceramiki kultur neolitycznych w strefie Kujaw. Archeologia Polski 25/2, 247-280. 2. Czebreszuk J., Kośko A., Szmyt M. 2006. Zasady analizy źródeł ceramicznych z okresu późnego neolitu oraz interstadium epok neolitu i brązu. W: A. Kośko, M. Szmyt (red.), Opatowice, Wzgórze Prokopiaka, tom I, 39-66. 3. Kadrow S. 1991. Iwanowice stanowisko Babia Góra, cz. 1. Rozwój przestrzenny osady z wczesnego okresu epoki brązu. Kraków. (s. 39-45). 4. Kadrow S., Rauba-Bukowska A. 2017. The selection of ceramic raw material: convenience or a technological idea? A case study of the Danubian cultures north of the Carpathians. Archeologické rozhledy 69, 261-280. 5. Stanisław Kukawka S. 2012. Ceramika naczyniowa kultury pucharów lejkowatych ze stanowiska 4 w Starych Marzach, gm. Dragacz, woj. kujawsko-pomorskie. Acta Universitatis Nicolai Copernicus.Archeologia. Archaeologia 32, 201-228. 6. Starkova E., Zakościelna A. 2018. Traditions of Ceramic Production in the Central and Eastern Europe Eneo-lithic: Tripolye, Late Malice and Lublin-Volhynian Cultures. Sprawozdania Archeologiczne 70, 67-85. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 - w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną (fakty, teorie, metody) archeologii, nauk humanistycznych i innych współpracujących z archeologią, zna terminologię związaną ze wskazanymi obszarami wiedzy. K_W06 - rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych oraz trendów rozwojowych w obrębie archeologii. Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu archeologii oraz innowacyjnie dobierać metody i narzędzia ich rozwiązywania K_U02 - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację zróżnicowanych źródeł archeologicznych; jest w stanie dobrać i zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne K_U07 - samodzielnie permanentnie planować i realizować rozwój własny i innych osób dzięki kompetencjom międzykulturowym nabytym podczas studiów Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01 - aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz krytycznej oceny siebie, zespołu oraz odbieranych treści K_K04 - poszanowania źródeł archeologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem szczątków ludzkich, docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości K_K05 - do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, dbania o dorobek i tradycje zdobytego zawodu, przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Zakościelna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.