Metafora i metonimia konceptualna-pdw MK5
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MMK-A.N-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metafora i metonimia konceptualna-pdw MK5 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Zajęcia: 30h Konsultacje indywidualne: 2h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): Przygotowanie do zajęć: 28h Przygotowanie do egzaminu: 45h Studiowanie literatury przedmiotu: 45h Razem: 150h = 5ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | 1) obecność i aktywność na zajęciach 2) prezentacje 3) egzamin końcowy |
Pełny opis: |
Kurs ma na celu zapoznanie studentów z teorią metafory kognitywnej rozwijanej przez George'a Lakoffa i Marka Johnsona, a także Zoltána Kövescesa. Omawiane są także, na gruncie teorii Tomasza Krzeszowskiego, aksjologiczne parametry schematów wyobrażeniowych leżących u podstaw metafory i metonimii konceptualnej. |
Literatura: |
1. Kövecses, Zoltán. 1986. Metaphors of anger, pride and love. A lexical approach to the structure of concepts. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. 2. Kövecses, Zoltán. 2002. Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press. 3. Krzeszowski, Tomasz. 1993. “The axiological parameter in preconceptional image schemata.” In R. Geiger and B. Rudzka-Ostyn (eds.) Conceptualizations and Mental Processing in Language. Mouton de Gruyter. 4. Lakoff, George. 1991. “Metaphor and war. The metaphor system used to justify war in the Gulf.” Peace Research 23-2/3, 25-32. 5. Oakley, Todd. 1998. “Conceptual blending, narrative discourse, and rhetoric." Cognitive Linguistics 9-4, 321-360. 6. Wilcox, Phyllis Perrin. 2004. “A cognitive key: Metaphorical and metonymic mappings in ASL.” Cognitive Linguistics 15-2, 197-222. 7. Theodoropoulou, Maria. 2012. “Metaphor-metonymies of joy and happiness in Greek: Towards an interdisciplinary perspective.” Review of Cognitive Linguistics 10-1, 156-183. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 - student posiada pogłębioną i poszerzoną wiedzę z zakresu językoznawstwa, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności zawodowej K_W02 - student rozumie w stopniu pogłębionym terminologię stosowaną do analizy i opisu zjawisk językowych K_W03 - student zna w pogłębionym stopniu najważniejsze stanowiska metodologiczne językoznawstwa Umiejętności: K_U01 - student potrafi posługiwać się zaawansowaną wiedzą teoretyczną z językoznawstwa do argumentowania własnych poglądów lub poglądów innych autorów oraz do formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań Kompetencje społeczne: K01 - student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, a także uznawania znaczenia wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Daria Bębeniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Daria Bębeniec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.