Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk humanistycznych i społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MN-ARW-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk humanistycznych i społecznych
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

2,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji

15,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych

15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych

30,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów

30,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

aktywność: K_W05, K_W08, K_W09, K_U02, K_U07, K_K02

dyskusja: K_W05, K_W08, K_W09, K_U02, K_U07, K_K02

test: K_W05, K_W08, K_W09, K_U02, K_U07, K_K02

Pełny opis:

Celem zajęć jest przyswojenie przez studentów podstawowych pojęć i metod współczesnej metodologii nauki ułatwiających samodzielne studiowanie literatury naukowej; zapoznanie studentów z teoretycznymi, metodologicznymi oraz kulturowymi fundamentami badań; wskazanie kulturowych i poznawczych ograniczeń nauki; wyposażenie studentów w podstawowe kategorie i narzędzia analizy metodologicznej; zdobycie praktycznej umiejętności interpretacji tekstu; uświadomienie studentom funkcjonowania w obrębie nauki wielu ideałów poznania i związanych z nimi modeli badawczych [paradygmatów].

Literatura:

Spis zalecanych lektur: (wybór): Adam Grobler, Metodologia nauk, Krakow 2006; Paul K. Feyerabend, Przeciw metodzie, Wrocław 1996; Thomas S. Kuhn, Dwa bieguny. Tradycja i nowatorstwo w badaniach naukowych, Warszawa 1985; Thomas S. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 1968; Jan Pomorski, Historyk i metodologia, Lublin 1991; Andrzej Zybertowocz, Przemoc i poznanie, Toruń 1995; J. Kmita, Kultura i poznanie, Warszawa 1985; J. Topolski, Teoria wiedzy historycznej, Poznań 1983; J. Brzeziński, O pożytkach płynących z nauki metodologii, w: Świat historii, pod red. W. Wrzoska, Poznań 1998, s. 113-124; J. Such, M. Szcześniak, Filozofia nauki, Poznań 1999, J. Losee, Wprowadzenie do filozofii nauki, Warszawa 2001; J. Pomorski, "Paradygmatyczna struktura historiografii współczesnej", [w:] Przegląd Humanistyczny, nr 10, 1987: 77-102; P. K. Feyerabend, "Krytyka naukowego rozumu", [w:] Racjonalność i styl myślenia, wybór E. Mokrzycki, Warszawa 1992: 162-217; Jakub Karpiński, Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2006; Tadeusz Pawłowski, Pojęcia i metody współczesnej humanistyki, Wrocław 1977; Tadeusz Pawłowski, Tworzenie pojęć i definiowanie w naukach humanistycznych, Warszawa 1978.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1. ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE główne kierunki rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych oraz podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów, zdarzeń i procesów dziejowych K_W05

2. ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE współczesne dokonania, tendencje i uwarunkowania rozwojowe nauk humanistycznych i społecznych, w tym ich powiązanie z innymi dziedzinami i dyscyplinami nauki, w szczególności leżące u podstaw potrzeb informacyjnych społeczeństwa K_W08

3. ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w szczególności dotyczące zakresu swobody w dostępie do informacji i ograniczeń tego dostępu jako kontekstu działalności naukowej K_W09

UMIEJĘTNOŚCI

1 ABSOLWENT POTRAFI korzystać ze ustaleń naukowych i praktycznych współczesnych nauk humanistycznych i społecznych, dokonując właściwego doboru źródeł/tekstów oraz wyszukując, analizując, twórczo interpretując i oceniając zawarte w nich informacje K_U02

2. ABSOLWENT POTRAFI komunikować się w zakresie zasadniczych ustaleń nauk humanistycznych i społecznych ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym prezentując, w szczególności w formie pracy dyplomowej wnioski wyprowadzone z literatury przedmiotu oraz własnej analizy innych źródeł K_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

01 ABSOLWENT JEST GOTÓW DO kreatywnego rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym ich rozwiązaniem K_K02

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)