Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka udostępniania archiwaliów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-MUA-ARW.AH-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka udostępniania archiwaliów
Jednostka: Zakład Archiw. i Nauk Pomocniczych Hist.
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów - 45

Godziny konsultacji indywidualnych - 2

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta do zaliczenia przedmiotu - 60

Czas wymagany do przygotowania się do sprawdzianów, czytania obowiązkowych lektur - 25

Zaznajamianie się z uzupełniającą literaturą przedmiotu - 8

Czas na przygotowanie się do egzaminu - 40

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

aktywność w dyskusji - H2A_K01, H2A_K04, H2A_K05, H2A_U07, H2A_U08, H2A_W08

kolokwium - H2A_W10, H2A_W07

zaliczenie 5 lektur - H2A_W02, H2A_W03, H2A_W10

przygotowanie referatu - H2A_U04, H2A_U08

słuchanie wykładu - H2A_W02, H2A_W03, H2A_W10

egzamin ustny - H2A_W07, H2A_U03, H2A_U04, H2A_W08, H2A_U03, H2A_U04

Pełny opis:

Wykład ma na celu wprowadzenie w węzłowe, a zarazem ogólne problemy wiążące się z udostępnianiem archiwaliów (teoretyczne zasady, uwarunkowania prawno-proceduralne, koncepcje, zalecenia, pojęcia, szerzej zakrojone projekty/ przedsięwzięcia, ogólnie stosowane praktyki).

Konwersatorium ma na celu wprowadzenie w niektóre bardziej szczegółowe zagadnienia wiążące się z udostępnianiem archiwaliów (np. wybrane aspekty prawe, etyczne) raz zaznajomienie z konkretnymi przypadkami realizacji funkcji udostępniania w archiwach.

Literatura:

Raport o archiwach w Unii Europejskiej po rozszerzeniu. Pogłębiona współpraca archiwalna w Europie. Plan działania, Warszawa 2012

Waldemar Chorążyczewski, Zasada publiczności nowym paradygmatem archiwistyki?, „Archiwista Polski”, nr 3(59), 2010

Dariusz Grot, Dostępność zasobu archiwów państwowych (cz. III i IV), „Problemy Archiwistyki”, nr 2(2) i 3(3), 2009

Cyfrowy świat dokumentu. Wydawnictwa, biblioteki, muzea, archiwa, red. Henryk Hollender, Warszawa 2011

Efekty uczenia się:

W1: student zna terminologię archiwistyki na poziomie rozszerzonym oraz ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię z zakresu archiwistyki - K_W03

W2: student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania informacji - K_W18

W3: student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej - K_W19

W4: student ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury przechowujących dokumentację archiwalną (archiwach, muzeach i bibliotekach) - K_W21

U1: student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i z różnych dyscyplin celem poszerzenia umiejętności badawczych w zakresie metodyki archiwalnej zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową - K_U08

U2: student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz jej zastosowania dla propagowania wiedzy o źródłach archiwalnych i archiwach i innych sytuacjach związanych z działalnością archiwalną i zarządzaniem dokumentami - K_U12

U3: student potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie archiwistyki oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o archiwach i archiwaliach - K_U20

U4: student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych i porozumiewania się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o dokumencie oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o zarządzaniu dokumentami - K_U21

K1: student ma świadomość dynamicznego rozwoju narzędzi zarządzania informacją i w związku z tym rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie nauk o dokumencie i archiwum przez całe życie - K_K01

K2: student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archiwisty i aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania spuścizny archiwalnej regionu, kraju, Europy - K_K09

K3: student interesuje się aktualnymi wydarzeniami w nauce i sztuce związanymi z zagadnieniami zachowania i wykorzystania spuścizny archiwalnej w tym z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi zarządzania archiwum i archiwaliami - K_K13

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)