Muzyka współczesna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-MW-KUL-KAS-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzyka współczesna |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o kulturze współczesnej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe: wykład 15h konsultacje indywidualne 15h Godziny niekontaktowe: przygotowanie literatury przedmiotu 15h przygotowanie do zaliczenia 15h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie ustne - W01, W02, U01, U02, K01 Przygotowanie do zajęć, udział w dyskusji - U01, U02, K01 |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studentów z głównymi nurtami, stylami i technikami kompozytorskimi XX i XXI wieku. Format zajęć przewiduje tematy wprowadzające, po których następuje prezentacja 8-10 charakterystycznych zagadnień muzyki współczesnej (z słuchaniem przykładów muzycznych). Spotkania z muzyką, jej twórcami i okolicznościami powstania stanowią niezbędny element rozwijana wrażliwościa audialnej i audio-wizualnej u studentów. Zajęcia mają zachęcić słuchaczy do poszukiwania niszowych, niekonwencjonalnych, awangardowych nurtów w muzyce i do kształtowania świadomego jej odbioru. |
Literatura: |
Michels U., Atlas Muzyki, t. 1-2, (przeł. P. Maculewicz), Warszawa 1999-2001. Lissa Z., „O istocie dzieła muzycznego”, [w:] tejże, „Wybór pism estetycznych”, oprac. Zbigniew Skowron, Kraków 2008. Harnoncourt N., „Muzyka mową dźwięków”, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa 1995 (fragmenty).Tuszyńska J., Dźwięki natury a sztuka dźwięku. O rozumieniu reprezentacji w fonografii, „Teksty Drugie. Teoria literatury, krytyka, interpretacja”, 2015 nr 5, Warszawa 2015. Makarewicz R., Dźwięki i fale, Poznań 2011. Zieliński T., Style, kierunki i twórcy muzyki XX w., COMUK, Warszawa 1972. Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Słowo/obraz/terytoria, Cox Ch., Warner D. (red.), Warszawa 2009. . Wybrane artykuły z czasopisma: Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - student zna i rozumie: W01 - w stopniu zaawansowanym zjawiska, teorie i metody oraz zależności w obrębie systemu wiedzy z zakresu nauk o kulturze i religii, w szczególności z zakresu historii muzyki i muzykologii - K_W01 W02 - student ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą miejsca i znaczenia muzykologii w systemie nauk o kulturze oraz nauk humanistycznych - K_W02 Umiejętności - student potrafi: U01 - student umie zastosować poznane teorie do interpretacji zjawisk kulturowych o charakterze muzycznym - K_U02 U02- student umie brać udział w debacie i uzasadniać swoje przekonania - K_U07 Kompetencje - student jest gotów do: K01- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i praktycznego stosowania poznanych teorii z poszanowaniem dorobku innych osób - K_K01 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agata Kusto | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.