Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ogólne przygotowanie psychologiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-OPPS-GER.N-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ogólne przygotowanie psychologiczne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (1,5 pkt ECTS):


- udział w zajęciach wykładowych: 15h


- udział w zajęciach ćwiczeniowych: 30h



Indywidualna praca studenta: (1,5 pkt ECTS)


- przygotowanie się do zajęć ćwiczeniowych i kolokwium zaliczeniowego: 30h


- przygotowanie do egzaminu pisemnego: 15h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1. Przygotowanie do kolokwium pisemnego zaliczeniowego obejmującego ćwiczenia


2. Przygotowanie do egzaminu pisemnego obejmującego treści wykładowe

Pełny opis:

W ramach bloku przygotowującego studentów do wykonywania zawodu nauczyciela dostarczana jest podstawowa wiedza dotycząca psychicznego funkcjonowania człowieka. Student nabędzie podstawową wiedzę na temat teorii i koncepcji psychologicznych człowieka, najważniejszych procesów psychicznych (spostrzeganie, pamięć, uwaga), mechanizmów nabywania wiedzy (uczenie się) oraz różnic indywidualnych (temperament, osobowość, inteligencja). Realizowane treści obejmują również zagadnienia dotyczące biologicznych mechanizmów zachowania, komunikacji interpersonalnej, asertywności, stresu psychologicznego oraz najczęstszych przyczyn niepowodzeń w nauce szkolnej.

Literatura:

Błaszczak, A. (2020). Znaczenie intelektualnych i osobowościowych kore-

latów osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(2), 25–34. Doi: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.25-34.

Mietzel, G. (2002). Wprowadzenie do Psychologii. Gdańsk: GWP.

Strelau, J., Doliński, D. (2011). Psychologia akademicka. Podręcznik. Tom I-II. Gdańsk: GWP.

Wosińska, W. (2004), Psychologia życia społecznego. Gdańsk: GWP

Zimbardo, Ph. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Absolwent zna:

01: podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1

02: procesy rozwojowe ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji wczesnej dorosłości. B.1.W2.

03: różne rodzaje zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych, ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3

04. przebieg procesu uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowania indywidualne. Omawia trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. B.1.W4

05. problemy związane z procesem samorozwoju nauczyciela. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w procesach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5

UMIEJĘTNOŚCI. Absolwent potrafi:

06. obserwować i analizować procesy rozwojowe oraz zachowania społeczne B.1.U1.

07. analizować zachowania społeczne i ich uwarunkowania. B.1.U2.

08. skutecznie komunikować się, również w sytuacji konfliktowej. B.1.U3 i B.1.U4

09. rozpoznawać bariery w procesie uczenia się. B.1.U5

10. identyfikować potrzeby rozwojowe uczniów. B.1.U6.

11. planować swój rozwój zawodowy oraz radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7. i B1U8

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

12. refleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1

13. zastosowania posiadanej wiedzy psychologicznej do analizy procesów edukacyjnych i wychowawczych. B.1.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Ludwikowska-Świeboda
Prowadzący grup: Karolina Ludwikowska-Świeboda, Małgorzata Samujło
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0