Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Propedeutyka archeologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PA-AR-1S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Propedeutyka archeologii
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/_#/pre-join-calling/19:meeting_Zjg0MWE0NjAtOTAxZS00YjdjLTllNjctNjNlNmYwNGZkNDc0@thread.v2
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Umiejętność czytania ze zrozumieniem, pozytywne nastawienie do studiowania - w tym czytania i słuchania, umiejętność skupienia uwagi w trakcie trwania zajęć.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

3 pkt ECTS


godziny kontaktowe: 15 WY, 15 CA

konsultacje: 2x2h

praca własna studenta:

- samodzielna praca studenta: 16

- studiowanie literatury przedmiotu: 5

- opracowanie wystąpienia / prezentacji: 5

- przygotowanie się do zaliczenia/ egzamin: 30

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- śródsemestralna praca polegająca na aplikacji treści przyswojonych w trakcie wykładów do planowania działań praktycznych w polu archeologii;

- końcowy egzamin ustny

- aktywny udział w zajęciach oraz zaliczenie pisemne w formie testu (ćwiczenia)

Pełny opis:

Archeologia: zakres badań, cele i problemy badawcze.

Archeologia w kontekście nauk humanistycznych, posthumanistycznych, społecznych i przyrodniczych.

Czas w archeologii (w tym m.in.: podstawy periodyzacji w archeologii i metody datowania).

Elementy interpretowania pozostałości archeologicznych: proces pierwotny (społeczno-kulturowy) i procesy wtórne (podepozycyjne)

Wyznaczniki tożsamości dyscypliny archeologicznej (m.in. stratygrafia, klasyfikacja, typologia, "wyróżniki odrębności informacyjnej" znalezisk archeologicznych)

Archeologiczne metody inwazyjne i nieinwazyjne (metody geoficzyczne: magnetyka, b. elektrooporowe, b. georadarowe; dane ALS; informatywność NMT etc.).

Dzieje zainteresowań starożytniczych w Polsce i w Europie.

"Ojcowie założyciele" archeologii oraz uznawane za "najistotniejsze" odkrycia archeologiczne, w długiej perspektywie dziejów archeologii.

Dzieje polskiej archeologii i przejawiające się w nich "funkcje" i znaczenia łączone z wiedzą archeologiczną (XIX-XXI wiek).

Kluczowe metody, terminy i kategorie interpretacyjne archeologii w świetle zróżnicowania paradygmatycznego.

Etyka archeologa. Zasady obowiązujące w archeologii (dekalog archeologa, "etyka społecznych konsekwencji", zasady "konserwacji zapobiegawczej").

Archeologia i zabytki archeologiczne w świetle prawa oraz prawa i obowiązki archeologów.

Typy zagrożeń materialnego dziedzictwa kulturowego oraz podstawowe zasady ochrony.

Szanse i zagrożenia (w) archeologii XXI wieku.

Literatura:

Abramowicz A. 1991. Historia archeologii polskiej XIX i XX wiek. Warszawa-Łódź.

Bahn P. 1997 Archeologia (bardzo krótkie wprowadzenie), Warszawa

Bahn P. 2006 Archeologia. Przewodnik, Warszawa

Brzeziński W. (red.) 2000. Metody badań wykopaliskowych. Warszawa.

Hodder I. 1995. Czytanie przeszłości. Poznań.

Kajzer L. 1996. Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź.

Kobyliński Z. (red.) 1998. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych. Warszawa.

Kobyliński Z. red. 1998 Ewidencja, eksploracja i dokumentacja w praktyce konserwatorstwa archeologicznego, Zeszyty Generalnego Konserwatora Zabytków Archeologicznych, z. L Warszawa.

Kobyliński Z. red. 1999 Metodyka ratowniczych badań archeologicznych (Metodyka badań archeologicznych, tom 1), Warszawa.

Ławecka D. 2011. Wstęp do archeologii. Warszawa.

Mazurowski R. 1980. Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych, Ryszard Warszawa.

Mazurowski R. 2013. Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej. Poznań.

Renfrew C. i Bahn P. 2002 Archeologia : teorie, metody, praktyka, Warszawa

Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. red. 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań.

Tabaczyński S. et al (red.) 2000. Archeologia w teorii i praktyce. Warszawa.

Trzciński M et al. (red.) 2013. Archeologia sądowa w teorii i praktyce. Wrocław.

Zalewska A. (red.) 2016. Archeologia współczesności. Warszawa.

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

K_W01 w stopniu zaawansowanym fakty, teorie, metody oraz najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju archeologii P6U_W P6S_WG

K_W02 interdyscyplinarny charakter archeologii, a także główne zagadnienia, terminologię i pojęcia nauk subsydialnych archeologii: humanistycznych, biologicznych, ścisłych oraz nauk o Ziemi P6U_W P6S_WG

K_W05 zagadnienia metodologiczne oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii; metody badawcze i narzędzia warsztatu archeologa P6U_W P6S_WG

Absolwent potrafi:

K_U01 samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym P6U_U P6S_UW

K_U02 samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań P6U_U P6S_UW

K_U10 planować, organizować i realizować pracę indywidualną oraz współdziałać w grupie przy rozwiązywaniu zagadnień i problemów szczegółowych oraz o charakterze interdyscyplinarnym, a także ustawicznie pogłębić wiedzę i rozwijać się zawodowo P6U_U P6S_UO/ P6S_UU

Absolwent jest gotów do:

K_K01 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania P6U_K P6S_KK

K_K03 korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych P6U_K P6S_KK K_K04 poszanowania dziedzictwa archeologicznego, zarówno w sensie lokalnym jak i globalny P6U_K P6S_KO

K_K05 organizowania i uczestniczenia w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych, prezentowania argumentów i szanowania poglądów drugiej strony; ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach P6U_K P6S_KO

K_K06 działania w sposób przedsiębiorczy oraz na rzecz środowiska społecznego P6U_K P6S_KR

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Kłosińska, Beata Polit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Kłosińska, Beata Polit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)