Propedeutyka archeologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PA-AR-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka archeologii |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/_#/pre-join-calling/19:meeting_Zjg0MWE0NjAtOTAxZS00YjdjLTllNjctNjNlNmYwNGZkNDc0@thread.v2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność czytania ze zrozumieniem, pozytywne nastawienie do studiowania - w tym czytania i słuchania, umiejętność skupienia uwagi w trakcie trwania zajęć. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 3 pkt ECTS godziny kontaktowe: 15 WY, 15 CA konsultacje: 2x2h praca własna studenta: - samodzielna praca studenta: 16 - studiowanie literatury przedmiotu: 5 - opracowanie wystąpienia / prezentacji: 5 - przygotowanie się do zaliczenia/ egzamin: 30 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - śródsemestralna praca polegająca na aplikacji treści przyswojonych w trakcie wykładów do planowania działań praktycznych w polu archeologii; - końcowy egzamin ustny - aktywny udział w zajęciach oraz zaliczenie pisemne w formie testu (ćwiczenia) |
Pełny opis: |
Archeologia: zakres badań, cele i problemy badawcze. Archeologia w kontekście nauk humanistycznych, posthumanistycznych, społecznych i przyrodniczych. Czas w archeologii (w tym m.in.: podstawy periodyzacji w archeologii i metody datowania). Elementy interpretowania pozostałości archeologicznych: proces pierwotny (społeczno-kulturowy) i procesy wtórne (podepozycyjne) Wyznaczniki tożsamości dyscypliny archeologicznej (m.in. stratygrafia, klasyfikacja, typologia, "wyróżniki odrębności informacyjnej" znalezisk archeologicznych) Archeologiczne metody inwazyjne i nieinwazyjne (metody geoficzyczne: magnetyka, b. elektrooporowe, b. georadarowe; dane ALS; informatywność NMT etc.). Dzieje zainteresowań starożytniczych w Polsce i w Europie. "Ojcowie założyciele" archeologii oraz uznawane za "najistotniejsze" odkrycia archeologiczne, w długiej perspektywie dziejów archeologii. Dzieje polskiej archeologii i przejawiające się w nich "funkcje" i znaczenia łączone z wiedzą archeologiczną (XIX-XXI wiek). Kluczowe metody, terminy i kategorie interpretacyjne archeologii w świetle zróżnicowania paradygmatycznego. Etyka archeologa. Zasady obowiązujące w archeologii (dekalog archeologa, "etyka społecznych konsekwencji", zasady "konserwacji zapobiegawczej"). Archeologia i zabytki archeologiczne w świetle prawa oraz prawa i obowiązki archeologów. Typy zagrożeń materialnego dziedzictwa kulturowego oraz podstawowe zasady ochrony. Szanse i zagrożenia (w) archeologii XXI wieku. |
Literatura: |
Abramowicz A. 1991. Historia archeologii polskiej XIX i XX wiek. Warszawa-Łódź. Bahn P. 1997 Archeologia (bardzo krótkie wprowadzenie), Warszawa Bahn P. 2006 Archeologia. Przewodnik, Warszawa Brzeziński W. (red.) 2000. Metody badań wykopaliskowych. Warszawa. Hodder I. 1995. Czytanie przeszłości. Poznań. Kajzer L. 1996. Wstęp do archeologii historycznej w Polsce, Łódź. Kobyliński Z. (red.) 1998. Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych. Warszawa. Kobyliński Z. red. 1998 Ewidencja, eksploracja i dokumentacja w praktyce konserwatorstwa archeologicznego, Zeszyty Generalnego Konserwatora Zabytków Archeologicznych, z. L Warszawa. Kobyliński Z. red. 1999 Metodyka ratowniczych badań archeologicznych (Metodyka badań archeologicznych, tom 1), Warszawa. Ławecka D. 2011. Wstęp do archeologii. Warszawa. Mazurowski R. 1980. Metodyka archeologicznych badań powierzchniowych, Ryszard Warszawa. Mazurowski R. 2013. Leksykon pojęć i problemów archeologii polowej. Poznań. Renfrew C. i Bahn P. 2002 Archeologia : teorie, metody, praktyka, Warszawa Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. red. 2012 Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji, Poznań. Tabaczyński S. et al (red.) 2000. Archeologia w teorii i praktyce. Warszawa. Trzciński M et al. (red.) 2013. Archeologia sądowa w teorii i praktyce. Wrocław. Zalewska A. (red.) 2016. Archeologia współczesności. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: K_W01 w stopniu zaawansowanym fakty, teorie, metody oraz najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju archeologii P6U_W P6S_WG K_W02 interdyscyplinarny charakter archeologii, a także główne zagadnienia, terminologię i pojęcia nauk subsydialnych archeologii: humanistycznych, biologicznych, ścisłych oraz nauk o Ziemi P6U_W P6S_WG K_W05 zagadnienia metodologiczne oraz z zakresu teorii stosowanych w archeologii; metody badawcze i narzędzia warsztatu archeologa P6U_W P6S_WG Absolwent potrafi: K_U01 samodzielnie dobierać źródła informacji i je oceniać, pozyskiwać i innowacyjnie wykorzystywać wiedzę w rozwiązywaniu problemów z zakresu dziejów starożytnych i czasów wczesnohistorycznych oraz antropologii historycznej i fizycznej, a także określać ich znaczenie, oddziaływanie społeczne i miejsce w procesie historyczno-kulturowym P6U_U P6S_UW K_U02 samodzielnie formułować problemy badawcze, analizować je i wyciągać wnioski oraz podejmować decyzje i ponosić odpowiedzialność za skutki swoich działań P6U_U P6S_UW K_U10 planować, organizować i realizować pracę indywidualną oraz współdziałać w grupie przy rozwiązywaniu zagadnień i problemów szczegółowych oraz o charakterze interdyscyplinarnym, a także ustawicznie pogłębić wiedzę i rozwijać się zawodowo P6U_U P6S_UO/ P6S_UU Absolwent jest gotów do: K_K01 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii ekspertów oraz krytycznej oceny swojej wiedzy i samodzielnego jej pogłębiania P6U_K P6S_KK K_K03 korzystania ze zdobytej wiedzy i umiejętności, jak i kompetencji językowej w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych P6U_K P6S_KK K_K04 poszanowania dziedzictwa archeologicznego, zarówno w sensie lokalnym jak i globalny P6U_K P6S_KO K_K05 organizowania i uczestniczenia w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych, prezentowania argumentów i szanowania poglądów drugiej strony; ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla utrzymania i rozwoju więzi społecznych na różnych poziomach P6U_K P6S_KO K_K06 działania w sposób przedsiębiorczy oraz na rzecz środowiska społecznego P6U_K P6S_KR |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kłosińska, Beata Polit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kłosińska, Beata Polit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.