Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy archeozologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PA-AR-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy archeozologii
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

E1 zaliczenie z teorii badań archeozoologicvznych

E2 zaliczenie z teorii badań archeozoologicvznych

E3 zaliczenie - próba identyfikacji zbioru kostnego

E4 dyskusja podczas zajęć

E5 dyskusja podczas zajęć



Pełny opis:

Podczas wykładu przedstawiona zostanie historia badań archeozoologicznych oraz jej rozwój jako samodzielnej dyscypliny naukowej. Zaprezentowane zostaną najważniejsze strategie zdobywania pożywienia mięsnego w przeszłości oraz proces udomowienia zwierząt. Omówione zostaną główne współczynniki wykorzystywane w badaniach archeozoologicznych (NISP, MNI, MNE, MAU) oraz objaśniony zostanie wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na depozyty zwierzęce. Przedstawione zostaną przykładowe rezultaty badań archeozoologicznych i ich wpływ na interpretacje stanowisk archeologicznych oraz metody pokrewne stosowane przy analizie szczątków zwierzęcych.

Podczas ćwiczeń omówione zostaną rodzaje źródeł archeozoologicznych oraz metody badawcze stosowane w archeozoologii. Na przykładzie materiałów kopalnych studenci będą mieli szansę w praktyce dokonać samodzielnej identyfikacji szczątków zwierzęcych oraz śladów na nich reprezentowanych. W oparciu o te ustalenia możliwe będzie określenie przyczyn powstania opisywanych zespołów osteologicznych.

Literatura:

Albarella, U. 2017. Zooarchaeology in the twenty- first century: where we come from, where we are now, and where we are going, (w:). U. Albarella, M. Rizzetto,

H. Russ, K. Vickers, S. Viner-Daniels (red), The Oxford Handbook of Zooarchaeology. Oxford, 3–21.

Bartosiewicz, L. 2001. Archaeozoology or zooarchaeology?: a problem from the last century, Archaeologia Polona 39: 75–86.

Lasota-Moskalewska, A. 2008. Podstawy archeozoologii, Szczątki ssaków. Warszawa.

Binford, L. R. 1981. Bones: ancient men and modern myths. New York Academic Press.

Clutton-Brock, J. 1987. A natural history of domesticated animals. London.

Lyman, R.L. 1994. Vertebrae Taphonomy, Cambridge.

Marciniak, A. 1996. Archeologia i jej źródła: materiały faunistyczne w praktyce badawczej archeologii. Warszawa-Poznań.

Popesko, P. 2008, Atlas anatomii topograficznej zwierząt domowych, Warszawa.

Rietz E.J., Wing E.S., 1999, Zooarchaeology, Cambridge.

Samsonowicz, A., 1991, Łowiectwo w Polsce Piastów i Jagiellonów, Wrocław-Warszawa-Kraków.

Schmid, E. 1972. Atlas of Animal Bones. For Prehistorians, Archaeologists and Quaternary Geologists, Amsterdam–London–New York.

Efekty uczenia się:

K_W01 - w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz główne tendencje rozwojowe archeologii, jak również specyfikę innych dyscyplin humanistycznych oraz współpracujących z archeologią (ścisłych i przyrodniczych), zna terminologię związaną ze wskazanymi obszarami wiedzy

Umiejętności: student potrafi:

K_U02 - właściwie dobierać źródła, przeprowadzić krytyczną analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie studiowanej dyscypliny

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

K_K02 - aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym, korzystania z jego różnorodnych form oraz z opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Wilczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jarosław Wilczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)