Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Promocja archiwum i zasobu archiwalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PAZA-ARW.AH-2S.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Promocja archiwum i zasobu archiwalnego
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium: 15 h

Laboratorium 15 h

Konsultacje indywidualne: 5 h

- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie do zajęć: 40 h

Przygotowanie do zaliczeń: 35 h

Studiowanie literatury przedmiotu: 10 h

Razem: 150 h = 5 pkt ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- praca semestralna - W10, W18, W19, U12, U14, U17, U18, U20, K9, K11, K12, K13


- aktywność na zajęciach - W10, W18, W19, U12, U14, U17, U18, U20, K9, K11, K12, K13

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu analizę zagadnień promocji działalności archiwalnej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji i form popularyzatorskich stosowanych przez współczesne archiwa.

Literatura:

I. Mamczak-Gadkowska, Dbałość o wizerunek archiwów polskich w 20-leciu międzywojennym, [w:] Public relations w archiwach, red. M. Jabłońska, Toruń 2010, s. 65-86.

W. Chorążyczewski, Archiwista przyszłości – edukator i autopromotor w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie, Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn 6-8 września 2007 r., red. J. Porazinskiego i K. Stryjkowskiego, Warszawa 2008, s. 45-53.

Michalak P., Rola stron internetowych w popularyzacji wiedzy o archiwach, [w:] Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie. Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn 6 – 8 września 2007 r., red. J. Porazinski, K. Stryjkowski, Warszawa 2008, s. 424-435.

R. Degen, Witryna internetowa archiwum – wizytówka czy element systemu informacji archiwalnej, [w:] Historyk – archiwista – komputer. Historyk a nowoczesny system informacji archiwalnej. Materiały z konferencji, Toruń, 10 i 11 kwietnia 2003 r., red. R. Degen, H. Robótka, Toruń 2004.

Jabłońska Marlena, Public relations w archiwach – wprowadzenie, [w:] Public relations w archiwach. Zbiór studiów, red. M. Jabłońska, Poznań 2010, s. 25-34.

Jabłońska Marlena, Marketing w archiwach – nowa jakość w nowych czasach, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s. 165-172.

Anna Sobczak, Crowdsourcing – potencjał społeczny, z którego archiwa mogą czerpać korzyści, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s. 181-191.

Tomasz Matuszak, Misja, wizja i strategia – rzecz o zarządzaniu i funkcjonowaniu archiwów, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s. 29-47.

Jabłońska Marlena, Communico ergo sum. Czy potrzebna nam poprawna komunikacja w archiwum?, „Archiwista Polski” 2007, nr 2, s. 93-104.

Jabłońska Marlena, Internal Relations jako narzędzie organizacji i zarządzania archiwami, „Archeion” 2015, t. 116, s. 25-38.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W10 Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nauk o dokumencie i archiwum z informatyką.

W18 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania informacji.

W19 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

UMIEJĘTNOŚCI

U12 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz jej zastosowania dla propagowania wiedzy o źródłach archiwalnych i archiwach i innych sytuacjach związanych z działalnością archiwalną i zarządzaniem dokumentami.

U14 Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych źródeł historycznych, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające

nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich wartości źródłowej, znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.

U17 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań oraz prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach.

U18 Potrafi opracować wstęp do inwentarza zespołu archiwalnego oraz tworzyć syntetyczne opisy treści zawartych w archiwaliach przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi.

U20 Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie archiwistyki oraz

dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o archiwach i archiwaliach.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K09 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archiwisty i aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania spuścizny archiwalnej regionu, kraju, Europy.

K11 Rozumie korzyści i potrzebę odczytywania i inwentaryzacji źródeł pisanych.

K12 Interesuje się aktualnymi wydarzeniami w nauce i sztuce związanymi z zagadnieniami dokumentu i spuścizny archiwalnej.

K13 Interesuje się aktualnymi wydarzeniami w nauce i sztuce związanymi z zagadnieniami zachowania i wykorzystania spuścizny archiwalnej w tym z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi zarządzania archiwum i archiwaliami.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0