Promocja archiwum i zasobu archiwalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PAZA-ARW.AH-2S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Promocja archiwum i zasobu archiwalnego |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Konwersatorium: 15 h Laboratorium 15 h Konsultacje indywidualne: 5 h - Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 40 h Przygotowanie do zaliczeń: 35 h Studiowanie literatury przedmiotu: 10 h Razem: 150 h = 5 pkt ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | - praca semestralna - W10, W18, W19, U12, U14, U17, U18, U20, K9, K11, K12, K13 - aktywność na zajęciach - W10, W18, W19, U12, U14, U17, U18, U20, K9, K11, K12, K13 |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu analizę zagadnień promocji działalności archiwalnej ze szczególnym uwzględnieniem funkcji i form popularyzatorskich stosowanych przez współczesne archiwa. |
Literatura: |
I. Mamczak-Gadkowska, Dbałość o wizerunek archiwów polskich w 20-leciu międzywojennym, [w:] Public relations w archiwach, red. M. Jabłońska, Toruń 2010, s. 65-86. W. Chorążyczewski, Archiwista przyszłości – edukator i autopromotor w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie, Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn 6-8 września 2007 r., red. J. Porazinskiego i K. Stryjkowskiego, Warszawa 2008, s. 45-53. Michalak P., Rola stron internetowych w popularyzacji wiedzy o archiwach, [w:] Archiwa w nowoczesnym społeczeństwie. Pamiętnik V Powszechnego Zjazdu Archiwistów Polskich, Olsztyn 6 – 8 września 2007 r., red. J. Porazinski, K. Stryjkowski, Warszawa 2008, s. 424-435. R. Degen, Witryna internetowa archiwum – wizytówka czy element systemu informacji archiwalnej, [w:] Historyk – archiwista – komputer. Historyk a nowoczesny system informacji archiwalnej. Materiały z konferencji, Toruń, 10 i 11 kwietnia 2003 r., red. R. Degen, H. Robótka, Toruń 2004. Jabłońska Marlena, Public relations w archiwach – wprowadzenie, [w:] Public relations w archiwach. Zbiór studiów, red. M. Jabłońska, Poznań 2010, s. 25-34. Jabłońska Marlena, Marketing w archiwach – nowa jakość w nowych czasach, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s. 165-172. Anna Sobczak, Crowdsourcing – potencjał społeczny, z którego archiwa mogą czerpać korzyści, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s. 181-191. Tomasz Matuszak, Misja, wizja i strategia – rzecz o zarządzaniu i funkcjonowaniu archiwów, [w:] Nowe funkcje archiwów, red. I. Mamczak-Gadkowska, K. Stryjkowski, Poznań 2015, s. 29-47. Jabłońska Marlena, Communico ergo sum. Czy potrzebna nam poprawna komunikacja w archiwum?, „Archiwista Polski” 2007, nr 2, s. 93-104. Jabłońska Marlena, Internal Relations jako narzędzie organizacji i zarządzania archiwami, „Archeion” 2015, t. 116, s. 25-38. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W10 Ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nauk o dokumencie i archiwum z informatyką. W18 Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania informacji. W19 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej UMIEJĘTNOŚCI U12 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin oraz jej zastosowania dla propagowania wiedzy o źródłach archiwalnych i archiwach i innych sytuacjach związanych z działalnością archiwalną i zarządzaniem dokumentami. U14 Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych źródeł historycznych, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich wartości źródłowej, znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. U17 Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań oraz prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach. U18 Potrafi opracować wstęp do inwentarza zespołu archiwalnego oraz tworzyć syntetyczne opisy treści zawartych w archiwaliach przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi. U20 Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie archiwistyki oraz dziedzin nauki i dyscyplin naukowych pokrewnych oraz niespecjalistami, w języku polskim i języku obcym, a także popularyzować wiedzę o archiwach i archiwaliach. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K09 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu archiwisty i aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania spuścizny archiwalnej regionu, kraju, Europy. K11 Rozumie korzyści i potrzebę odczytywania i inwentaryzacji źródeł pisanych. K12 Interesuje się aktualnymi wydarzeniami w nauce i sztuce związanymi z zagadnieniami dokumentu i spuścizny archiwalnej. K13 Interesuje się aktualnymi wydarzeniami w nauce i sztuce związanymi z zagadnieniami zachowania i wykorzystania spuścizny archiwalnej w tym z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi zarządzania archiwum i archiwaliami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.