Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PD-A.N-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 0,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 20,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny - K_W12, K_W14, K_W15, K_W16, K_U14, K_U15, K_U17, K_K01, K_K04, K_K10 |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu zaznajomienie studentów anglistyki z podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki ogólnej i szczegółowej oraz mechanizmów procesów uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego. Tematyka modułu obejmuje takie zagadnienia jak nauczanie języka angielskiego na poszczególnych etapach edukacyjnych, podstawa programowa kształcenia ogólnego, charakterystyka ucznia (style i strategie uczenia się, motywacja), ocenianie postępów w nauce języka (oraz system egzaminów zewnętrznych) czy modele profesjonalizmu i awans zawodowy nauczycieli. |
Literatura: |
Bartlett L. (1990). Teacher development through reflective teaching. In Richards, J.C and D. Nunan (Eds.). Second Language Teacher Education. New York: CUP Brown, H. Douglas (1994). Principles of Language Learning & Teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents Dörnyei, Z. 2001. Teaching and Researching Motivation. Pearson Education. Ellis, R. (1986). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: OUP Ellis, R. (2004). Individual learner differences in Second Language Learning. In Davis, A. and Davis, C. (Eds.). The Handbook of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell, pp. 525-570 Gower, Roger, Philips, Diane, & Walters, Steve. 2005. Teaching Practice. A handbook for teachers in training. Oxford: Macmillan Hook, Peter, & Vass, Andy. 2002. Teaching with influence. London: David Fulton Publishers Ltd. Karta Nauczyciela http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19820030019 (rozdział 3a – Awans Zawodowy Nauczycieli) Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec Chaosu Pojęć i Zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak Kumaravadivelu, B. 2002. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Kupisiewicz, Cz. (2000). Dydaktyka Ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt Kwieciński, Z i Śliwerski, B., Ed. (2011). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Larsen-Freeman, Diane and Marti Anderson (2011). Techniques and Principles in Language Teaching. McKay, S. L. (2006). Researching Second Language Classrooms. Mahwah: Lawrence Erlbaum Pery, A. Awans zawodowy nauczyciela – krok po kroku. Ośrodek Rozwoju Edukacji (retrieved from http://www.ore.edu.pl/strona-ore/) Podstawa programowa kształcenia ogólnego:https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-obcy-nowozytny Richards, J.C. and C. Lockhart (1994). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: CUP Richards, J.C. Towards reflective teaching. The Teacher Trainer 33 (retrieved from www.tttjournal.co.uk) Scrivener, Jim. (2005). Learning Teaching. A Guidebook for English Language Teachers. Oxford: Macmillan Wajnryb, Ruth. (1992). Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University Press Wallace, M. J. (1991). Training Foreign Language Teachers. Cambridge: CUP |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1: Student ma usystematyzowaną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną z zakresu biologicznego, intelektualnego, i społecznego rozwoju dziecka w odniesieniu do nauczania i uczenia się języka obcego na II etapie edukacji - K_W12 W2: Student ma uporządkowaną wiedzę dydaktyczną z zakresu teorii uczenia się i nauczania w odniesieniu do języka angielskiego jako języka obcego na II etapie edukacji - K_W14 W3: Student posiada wiedzę z zakresu struktury i funkcji systemu edukacji, podmiotów działalności pedagogicznej na II etapie edukacji, oraz specyfiki funkcjonowania dzieci w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, w tym specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_W15 W4: Student wie, jakie są zasady i procedury projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego oraz zna etykę zawodu nauczyciela - K_W16 Umiejętności: U1: Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjnych, przede wszystkim do diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji edukacyjnych związanych z nauczaniem języka angielskiego jako języka obcego na II etapie edukacji - K_U14 U2: Student potrafi w podstawowym zakresie stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji edukacyjnych, w tym przede wszystkim do struktur i funkcjonowania szkoły podstawowej - K_U15 U3: Student posiada umiejętności niezbędne do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, w tym rozpoznawania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_U17 Kompetencje społeczne: K1: Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - K_K01 K2: Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K03 K3: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - K_K04 K4: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, oraz wykazuje cechy refleksyjnego nauczyciela-praktyka, który zachowuje przekonanie o istnieniu etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów - K_K10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Krajka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Krzemińska-Adamek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Krzemińska-Adamek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.