Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PD-A.N-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 0,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 20,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny - K_W12, K_W14, K_W15, K_W16, K_U14, K_U15, K_U17, K_K01, K_K04, K_K10

Pełny opis:

Wykład ma na celu zaznajomienie studentów anglistyki z podstawowymi pojęciami z zakresu dydaktyki ogólnej i szczegółowej oraz mechanizmów procesów uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego. Tematyka modułu obejmuje takie zagadnienia jak nauczanie języka angielskiego na poszczególnych etapach edukacyjnych, podstawa programowa kształcenia ogólnego, charakterystyka ucznia (style i strategie uczenia się, motywacja), ocenianie postępów w nauce języka (oraz system egzaminów zewnętrznych) czy modele profesjonalizmu i awans zawodowy nauczycieli.

Literatura:

Bartlett L. (1990). Teacher development through reflective teaching. In Richards, J.C and D. Nunan (Eds.). Second Language Teacher Education. New York: CUP

Brown, H. Douglas (1994). Principles of Language Learning & Teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents

Dörnyei, Z. 2001. Teaching and Researching Motivation. Pearson Education.

Ellis, R. (1986). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: OUP

Ellis, R. (2004). Individual learner differences in Second Language Learning. In Davis, A. and Davis, C. (Eds.). The Handbook of Applied Linguistics. Oxford: Blackwell, pp. 525-570

Gower, Roger, Philips, Diane, & Walters, Steve. 2005. Teaching Practice. A handbook for teachers in training. Oxford: Macmillan

Hook, Peter, & Vass, Andy. 2002. Teaching with influence. London: David Fulton Publishers Ltd.

Karta Nauczyciela http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19820030019 (rozdział 3a – Awans Zawodowy Nauczycieli)

Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec Chaosu Pojęć i Zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak

Kumaravadivelu, B. 2002. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching.

Kupisiewicz, Cz. (2000). Dydaktyka Ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf Punkt

Kwieciński, Z i Śliwerski, B., Ed. (2011). Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Larsen-Freeman, Diane and Marti Anderson (2011). Techniques and Principles in Language Teaching.

McKay, S. L. (2006). Researching Second Language Classrooms. Mahwah: Lawrence Erlbaum

Pery, A. Awans zawodowy nauczyciela – krok po kroku. Ośrodek Rozwoju Edukacji (retrieved from http://www.ore.edu.pl/strona-ore/)

Podstawa programowa kształcenia ogólnego:https://podstawaprogramowa.pl/Szkola-podstawowa-IV-VIII/Jezyk-obcy-nowozytny

Richards, J.C. and C. Lockhart (1994). Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: CUP

Richards, J.C. Towards reflective teaching. The Teacher Trainer 33 (retrieved from www.tttjournal.co.uk)

Scrivener, Jim. (2005). Learning Teaching. A Guidebook for English Language Teachers. Oxford: Macmillan

Wajnryb, Ruth. (1992). Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University Press

Wallace, M. J. (1991). Training Foreign Language Teachers. Cambridge: CUP

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1: Student ma usystematyzowaną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną z zakresu biologicznego, intelektualnego, i społecznego rozwoju dziecka w odniesieniu do nauczania i uczenia się języka obcego na II etapie edukacji - K_W12

W2: Student ma uporządkowaną wiedzę dydaktyczną z zakresu teorii uczenia się i nauczania w odniesieniu do języka angielskiego jako języka obcego na II etapie edukacji - K_W14

W3: Student posiada wiedzę z zakresu struktury i funkcji systemu edukacji, podmiotów działalności pedagogicznej na II etapie edukacji, oraz specyfiki funkcjonowania dzieci w kontekście prawidłowości i nieprawidłowości rozwojowych, w tym specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_W15

W4: Student wie, jakie są zasady i procedury projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego oraz zna etykę zawodu nauczyciela - K_W16

Umiejętności:

U1: Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń edukacyjnych, przede wszystkim do diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji edukacyjnych związanych z nauczaniem języka angielskiego jako języka obcego na II etapie edukacji - K_U14

U2: Student potrafi w podstawowym zakresie stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji edukacyjnych, w tym przede wszystkim do struktur i funkcjonowania szkoły podstawowej - K_U15

U3: Student posiada umiejętności niezbędne do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów, w tym rozpoznawania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_U17

Kompetencje społeczne:

K1: Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie - K_K01

K2: Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K03

K3: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - K_K04

K4: ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, oraz wykazuje cechy refleksyjnego nauczyciela-praktyka, który zachowuje przekonanie o istnieniu etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów - K_K10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jarosław Krajka
Prowadzący grup: Małgorzata Krzemińska-Adamek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Krzemińska-Adamek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)