Podstawy dydaktyki (BN)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PD-GER.N-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki (BN) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | znajomość języka niemieckiego na poziomie C1 |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji zdalnej (łączna ilość godzin w semestrze): 5 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zdalnej zajęć dydaktycznych (łączna ilośc godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna ilość godzin w semestrze): 15 Przygotowanie się studenta do zaliczenia (łączna ilość godzin w semestrze): 20 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna ilość godzin w semestrze): 20 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U02, K_U04, K_U06, K_U010, K_U013, K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K011. Aktywność na zajęciach, własne prezentacje multimedialne studenta, znajomość zagadnienia zaliczenie na ocenę 5,0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3,5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3, 0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2,0 - niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów realizujących specjalizację nauczycielską z centralnymi problemami poznawczymi współczesnej dydaktyki języków obcych/glottodydaktyki, jej przedmiotem badań, metodami i jej interdyscyplinarnością. Przedstawiane treści stanowią przegląd wybranych podejść, koncepcji, głownie najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie badań nad optymalizacją uczenia się i nauczania języka obcego. Omówione zostaną zarówno klasyczne, jak i alternatywne metody nauczania języków obcych oraz ich naukowe determinanty. Przeprowadzona zostanie krytyczna ewaluacja tychże metod, aby student nabył kompetencję glottodydaktyczną, warunkującą umiejętność operowania zdobytą wiedzą teoretyczną w rzeczywistości klasy szkolnej w sposób generatywny. Zostanie podkreślone znaczenie autonomii ucznia, jak też potrzeba systematycznego rozwoju kompetencji formalno-gramatycznej, komunikatywnej i kulturowej oraz autonomii ucznia w procesie glottodydaktycznym. Omówione zostaną procesy i strategie percepcji i produkcji językowej w perspektywie psycholingwistycznej, jak też podkreślona zostanie potrzeba zintegrowanego rozwoju czterech sprawności językowych, tj. receptywnych: słuchania i czytania ze zrozumieniem i produktywnych: kreatywnego mówienia i pisania w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego. |
Literatura: |
Aguado, K. (2001), Wege und Ziele. Zur Theorie, Empirie und Praxis des Deutschen als Fremdsprache (und anderer Fremdsprachen). Festschrift für Gert Henrici zum 60. Geburtstag. Baltmannsweiler, Schneider-Verl. Hohengehren. Bausch, K.-R./Christ, H./ Krumm H.-J. (Hrsg.)(2007), Handbuch Fremdsprachenunterricht. 5. unveränd. Aufl.,Tübingen und Basel: Francke (UTB). Burwitz-Melzer, E./ Königs, F./ Riemer, C. / Schmelter, L. (Hrsg.) (2016), Üben und Übungen beim Fremdsprachenlernen: Perspektiven und Konzepte für Unterricht und Forschung Tübingen: Narr. Burwitz-Melzer, E./Remer, C. & Schmelter, L. (Hrsg.) (2018), Rolle und Professionalität von Fremdsprachenlehrpersonen. Tübingen: Narr. Butzkamm, W. (2000), Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning: Max Hueber. Butzkamm, W. (2002), Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts. 3. neu bearbeitete Auflage, UTB A. Tübingen/Basel: Franke Verlag. Butzkamm, W. (2005), Der Lehrer ist unsere Chance. Wie Schüler ihren Fremdsprachenunterricht erleben. Essen: A. W. Geissler. Butzkamm, W. (2007), Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. 2. Aufl., Tübingen: Francke. Dakowska, M. (2007), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Edmondson, J. /House J. (2006), Einführung in die Sprachlehrforschung. 3. Aufl. Tübingen, Basel: UTB. Europarat (2001). Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. Lernen – Lehren – Beurteilen. München: Langenscheidt. Fandrych , Ch./Thurmair , M, (2018), Grammatik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Grundlagen und Vermittlung (Grundlagen Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Band 2, Deutsch, Taschenbuch. Götze, L., Henrici, G., Krumm, H.-J. (Hrsg.). Deutsch als Fremdsprache. Ein Internationales Handbuch. Berlin: Walter de Gruyter, 1528-1543. Gnutzmann, C./Königs, F. /Küster, L. (Hrsg.) (2016), Fremdsprachen Lehren und Lernen. Tübingen: Narr. Häussermann, Ulrich / Piepho, Hans-Eberhard (1996): Aufgaben-Handbuch. Deutsch als Fremdsprache. Abriß einer Aufgaben- und Übungstypologie. München: iudicium. Heine, A.; Hennig, M., Tschirner, E. (Hrsg.) (2006), Deutsch als Fremdsprache. Konturen und Perspektiven eines Faches.München: Iudicium. Helbig, G./Götze, L./Henrici, G./Krumm, H.-J. (Hg.) (2011)Deutsch als Fremdsprache . Berlin: de Gruyter. Heyd, G. (1999), Deutsch lehren: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main: Diesterweg. Huneke, H.-W. / Steinig, W., (2013), Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt. Hüllen, W. (2005), Kleine Geschichte des Fremdsprachenlernens. Berlin: Erich Schmidt. Iluk, J. (2006), Jak uczyć małe dzieci języków obcych. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej. Kaunzner, U. A. (Hrsg.) (2018), Bild und Sprache. Impulse für den DaF-Unterricht, Münster: Waxmann. Neuner, G./Hunfeld, H., (1993; 7.Aufl. 2007), Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Eine Einführung. München: Langenscheidt. Kreft, A., Hasenzahl, M., (2019), Aktuelle Tendenzen in der Fremdsprachendidaktik. Zwischen Professionalisierung, Lernerorientierung und Kompetenzerwerb. Berlin: Lang Verlag. Krumm, H-J./Fandrych, Ch./Hufeisen , B/ Riemer, C. (Hrsg.) (2010), : Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin New York: De Gruyter Mouton, Neuner-Anfindsen, S. (2005), Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie. Hohengehren: Schneider Verlag. Rösler, D., (2012), Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart/Weimar: Metzler. Schiffler, L., (2012), Effektiver Fremdsprachenunterricht: Bewegung - Visualisierung - Entspannung. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. Storch, G., (2008), Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. München: Wilhelm Fink. |
Efekty uczenia się: |
W1: student zna podstawowe pojęcia z zakresu glottodydaktyki - K_W01 W2: student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku: glottodydaktyki, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w sferze działalności edukacyjnej - K_W02 W3: student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwych dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie glottodydaktyki, zorientowane na zastosowanie praktyczne w sferze działalności edukacyjnej - K_W03 W4: student ma podstawową wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do kompleksowej realizacji dydaktycznych zadań szkoły, w tym do samodzielnego diagnozowania, analizowania i interpretowania zdarzeń związanych z realizacją tych zadań, oceny metod i procedur realizacji tych zadań - K_W04 W5: student ma podstawową wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do przygotowania materiałów glottodydaktycznych, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów na danych etapie edukacyjnym - K_W06 U1: student swobodnie operuje podstawowymi pojęciami w języku niemieckim, właściwymi dla dziedziny glottodydaktyki - K_U02 U2: student argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułuje wnioski - K_U04 U3: student konstruuje rozbudowane wypowiedzi ustne w formie indywidualnej prezentacji i/lub udziału w dyskusji w języku niemieckim oraz języku polskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, także różnych źródeł - K_U06 U4: student posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie glottodydaktyki - K_U10. U5: student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi - K_U13 U 6: student samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i niemieckim) i nowoczesnych technologii samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i niemieckim) i nowoczesnych technologii- K_U13 K1: student dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) - K_K01 K2: student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego - K_K02 K3: student wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela K_K03 K4: student ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie pracy własnej i jej skutków w oddziaływaniu na innych członków społeczeństwa K_K05 K5: student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych - K_K9 K6: student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K11 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Sowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.