Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki (BN)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PD-GER.N-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki (BN)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

znajomość języka niemieckiego na poziomie C1

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji zdalnej (łączna ilość godzin w semestrze): 5

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zdalnej zajęć dydaktycznych (łączna ilośc godzin w semestrze): 30,0

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna ilość godzin w semestrze): 15

Przygotowanie się studenta do zaliczenia (łączna ilość godzin w semestrze): 20

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna ilość godzin w semestrze): 20

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_U02, K_U04, K_U06, K_U010, K_U013, K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K011.

Aktywność na zajęciach, własne prezentacje multimedialne studenta, znajomość zagadnienia

zaliczenie na ocenę

5,0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3, 0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2,0 - niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów realizujących specjalizację nauczycielską z centralnymi problemami poznawczymi współczesnej dydaktyki języków obcych/glottodydaktyki, jej przedmiotem badań, metodami i jej interdyscyplinarnością. Przedstawiane treści stanowią przegląd wybranych podejść, koncepcji, głownie najnowszych osiągnięć naukowych w zakresie badań nad optymalizacją uczenia się i nauczania języka obcego. Omówione zostaną zarówno klasyczne, jak i alternatywne metody nauczania języków obcych oraz ich naukowe determinanty. Przeprowadzona zostanie krytyczna ewaluacja tychże metod, aby student nabył kompetencję glottodydaktyczną, warunkującą umiejętność operowania zdobytą wiedzą teoretyczną w rzeczywistości klasy szkolnej w sposób generatywny. Zostanie podkreślone znaczenie autonomii ucznia, jak też potrzeba systematycznego rozwoju kompetencji formalno-gramatycznej, komunikatywnej i kulturowej oraz autonomii ucznia w procesie glottodydaktycznym.

Omówione zostaną procesy i strategie percepcji i produkcji językowej w perspektywie psycholingwistycznej, jak też podkreślona zostanie potrzeba zintegrowanego rozwoju czterech sprawności językowych, tj. receptywnych: słuchania i czytania ze zrozumieniem i produktywnych: kreatywnego mówienia i pisania w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego.

Literatura:

Aguado, K. (2001), Wege und Ziele. Zur Theorie, Empirie und Praxis des Deutschen als Fremdsprache (und anderer Fremdsprachen). Festschrift für Gert Henrici zum 60. Geburtstag. Baltmannsweiler, Schneider-Verl. Hohengehren.

Bausch, K.-R./Christ, H./ Krumm H.-J. (Hrsg.)(2007), Handbuch Fremdsprachenunterricht. 5. unveränd. Aufl.,Tübingen und Basel: Francke (UTB).

Burwitz-Melzer, E./ Königs, F./ Riemer, C. / Schmelter, L. (Hrsg.) (2016), Üben und Übungen beim Fremdsprachenlernen: Perspektiven und Konzepte für Unterricht und Forschung Tübingen: Narr.

Burwitz-Melzer, E./Remer, C. & Schmelter, L. (Hrsg.) (2018), Rolle und Professionalität von Fremdsprachenlehrpersonen. Tübingen: Narr.

Butzkamm, W. (2000), Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning: Max Hueber.

Butzkamm, W. (2002), Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts. 3. neu bearbeitete Auflage, UTB A. Tübingen/Basel: Franke Verlag.

Butzkamm, W. (2005), Der Lehrer ist unsere Chance. Wie Schüler ihren Fremdsprachenunterricht erleben. Essen: A. W. Geissler.

Butzkamm, W. (2007), Lust zum Lehren, Lust zum Lernen. Eine neue Methodik für den Fremdsprachenunterricht. 2. Aufl., Tübingen: Francke.

Dakowska, M. (2007), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Edmondson, J. /House J. (2006), Einführung in die Sprachlehrforschung. 3. Aufl. Tübingen, Basel: UTB.

Europarat (2001). Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen. Lernen – Lehren – Beurteilen. München: Langenscheidt.

Fandrych , Ch./Thurmair , M, (2018), Grammatik im Fach Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Grundlagen und Vermittlung (Grundlagen Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Band 2, Deutsch, Taschenbuch.

Götze, L., Henrici, G., Krumm, H.-J. (Hrsg.). Deutsch als Fremdsprache. Ein Internationales Handbuch. Berlin: Walter de Gruyter, 1528-1543.

Gnutzmann, C./Königs, F. /Küster, L. (Hrsg.) (2016), Fremdsprachen Lehren und Lernen. Tübingen: Narr.

Häussermann, Ulrich / Piepho, Hans-Eberhard (1996): Aufgaben-Handbuch. Deutsch als Fremdsprache. Abriß einer Aufgaben- und Übungstypologie. München: iudicium.

Heine, A.; Hennig, M., Tschirner, E. (Hrsg.) (2006), Deutsch als Fremdsprache. Konturen und Perspektiven eines Faches.München: Iudicium.

Helbig, G./Götze, L./Henrici, G./Krumm, H.-J. (Hg.) (2011)Deutsch als Fremdsprache . Berlin: de Gruyter.

Heyd, G. (1999), Deutsch lehren: Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt am Main: Diesterweg.

Huneke, H.-W. / Steinig, W., (2013), Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Berlin: Erich Schmidt.

Hüllen, W. (2005), Kleine Geschichte des Fremdsprachenlernens. Berlin: Erich Schmidt.

Iluk, J. (2006), Jak uczyć małe dzieci języków obcych. Częstochowa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej.

Kaunzner, U. A. (Hrsg.) (2018), Bild und Sprache. Impulse für den DaF-Unterricht, Münster: Waxmann.

Neuner, G./Hunfeld, H., (1993; 7.Aufl. 2007), Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts. Eine Einführung. München: Langenscheidt.

Kreft, A., Hasenzahl, M., (2019), Aktuelle Tendenzen in der Fremdsprachendidaktik. Zwischen Professionalisierung, Lernerorientierung und Kompetenzerwerb. Berlin: Lang Verlag.

Krumm, H-J./Fandrych, Ch./Hufeisen , B/ Riemer, C. (Hrsg.) (2010), : Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. Berlin New York: De Gruyter Mouton,

Neuner-Anfindsen, S. (2005), Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie. Hohengehren: Schneider Verlag.

Rösler, D., (2012), Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart/Weimar: Metzler.

Schiffler, L., (2012), Effektiver Fremdsprachenunterricht: Bewegung - Visualisierung - Entspannung. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag.

Storch, G., (2008), Deutsch als Fremdsprache - Eine Didaktik: Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. München: Wilhelm Fink.

Efekty uczenia się:

W1: student zna podstawowe pojęcia z zakresu glottodydaktyki - K_W01

W2: student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku: glottodydaktyki, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w sferze działalności edukacyjnej - K_W02

W3: student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury, właściwych dla tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie glottodydaktyki, zorientowane na zastosowanie praktyczne w sferze działalności edukacyjnej - K_W03

W4: student ma podstawową wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do kompleksowej realizacji dydaktycznych zadań szkoły, w tym do samodzielnego diagnozowania, analizowania i interpretowania zdarzeń związanych z realizacją tych zadań, oceny metod i procedur realizacji tych zadań - K_W04

W5: student ma podstawową wiedzę glottodydaktyczną niezbędną do przygotowania materiałów glottodydaktycznych, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów na danych etapie edukacyjnym - K_W06

U1: student swobodnie operuje podstawowymi pojęciami w języku niemieckim, właściwymi dla dziedziny glottodydaktyki - K_U02

U2: student argumentuje z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułuje wnioski - K_U04

U3: student konstruuje rozbudowane wypowiedzi ustne w formie indywidualnej prezentacji i/lub udziału w dyskusji w języku niemieckim oraz języku polskim, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, także różnych źródeł - K_U06

U4: student posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów w obrębie glottodydaktyki - K_U10.

U5: student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi - K_U13

U 6: student samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i niemieckim) i nowoczesnych technologii samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i niemieckim) i nowoczesnych technologii- K_U13

K1: student dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) - K_K01

K2: student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego - K_K02

K3: student wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela K_K03

K4: student ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie pracy własnej i jej skutków w oddziaływaniu na innych członków społeczeństwa K_K05

K5: student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych - K_K9

K6: student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - K_K11

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Sowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0