Problemy edukacji kulturalnej i animacji kultury (BN)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PEKIAK-TCAK-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy edukacji kulturalnej i animacji kultury (BN) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowa wiedza w zakresie problematyki dotyczącej działalności współczesnych instytucji kultury |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład 15,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 1,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 2,0 przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 7,0 przygotowanie się studenta do egzaminu 5,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu Konwersatorium 30,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 2,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 15,0 przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych 15,0 przygotowanie się studenta do zaliczeń i prezentacji 13,0 studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład pisemny egzamin końcowy: K_W01, K_W13, K_W14, udział w dyskusjach problemowych w ramach zajęć (aktywność): K_W01, K_W13, K_W14, K_U01, K_U04, K_K01 Konwersatorium: prezentacja działalności wybranej instytucji kultury w zakresie animacji i edukacji (referat przygotowywany w grupach): K_W01, K_W013, K_W14, K_U01, K_U03, K_K01,K_K04 praca w grupach podczas zajęć (przygotowanie projektu wniosku o dotację): K_W01, K_W013, K_W14, K_U01, K_U03, K_U04, K_K01, K_K04 udział w dyskusjach problemowych w ramach zajęć (aktywność): K_W01, K_W013, K_W14, K_U01, K_U03, K_U04, K_K01, K_K04 |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę z zakresu organizacji i animacji kultury oraz edukacji kulturalnej. Koncepcja animacji jest tu ujmowana jako specyficzne i odrębne jakościowo podejście do pracy w obszarze kultury. W ramach wykładu prezentowane są rozważania dotyczące roli i znaczenia kontrkultury i kultury alternatywnej w procesie powstania i rozwoju animacji kultury jako nowego modelu instytucjonalnej działalności kulturalnej. Omawiane są także kwestie dotyczące typów i rodzajów instytucji kultury w Polsce i na świecie oraz podstawy prawne regulujące pracę instytucji kultury, a także założenia polityki kulturalnej prowadzonej w różnych krajach. Przedstawiane są też wybrane polskie instytucje kultury w kontekście podejmowanej przez nie pracy programowej w obszarze animacji kultury i edukacji kulturalnej. Wykład uzupełnia konwersatorium, w ramach którego studenci mogą bardziej szczegółowo zapoznać się z różnego rodzaju dokumentami i materiałami stanowiącymi podstawę pracy instytucji kultury (akty prawne, statuty, itp.). W ramach konwersatorium podejmowane są także zagadnienia związane z założeniami programowymi instytucji tworzonymi w oparciu o koncepcję animacji, a także kwestie dotyczące finansowania działalności kulturalnej oraz pozyskiwania środków na projekty animacyjne i edukacyjne. |
Literatura: |
Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, M. Wójtowski, A. Mencwel, Warszawa 2003. Dylematy animacji kulturalnej, red. J. Gajda, W. Żardecki, Lublin 2001. Grad J., Kaczmarek U., Organizacja kultury w Polsce. Zmiana modelu, Poznań 1999. Ilczuk D., Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Kraków 2002. Jedlewska B., Bierny zachwyt, złudny optymizm czy twórczy niepokój? – rozważania o aktualnej kondycji i perspektywach rodzimego. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1989. Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993. Kultura alternatywna w Lublinie, red. E. Krawczak, Lublin 2005. Mencwel (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa 2003. Sójka J. (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Poznań, 2009. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W01 student/ka ma podstawową wiedzę związaną z głównymi nurtami współczesnej kultury, zna główne kategorie pojęciowe dotyczące współczesnej kultury i społeczeństwa informacyjnego w kontekście problematyki związanej z działalnością instytucji kultury K_W01 W02 student/ka ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania współczesnych instytucji kultury oraz kwestii związanych z działalnością edukacyjną i animacyjną prowadzoną w takich instytucjach K_W13 W03 student/ka ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową na temat metod edukacji kulturalnej i animacji kultury z wykorzystaniem technologii cyfrowych K_W14 UMIEJĘTNOŚCI U01 student/ka potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych w animacji kultury K_U01 U02 student/ka potrafi oceniać przydatność metod i praktyk współczesnej filozofii, socjologii i kulturoznawstwa oraz wykorzystać je do działań z zakresu animacji kultury opartej o nowe media, Internet i inne technologie cyfrowe K_U03 U03 student/ka posiada umiejętności niezbędne do merytorycznej dyskusji i argumentowania na rzecz wykorzystania najnowszych technologii cyfrowych w działalności kulturalnej K_U04 KOMPETENCJE K01 student/ka rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy na temat relacji kultury i nowych technologii, społeczeństwa informacyjnego, cyberkultury, sztuki nowych mediów, teorii mediów w kontekście problematyki działalności instytucji kultury K_K01 K02 student/ka potrafi określić priorytety i wyznaczać sobie cele w pracy z nowymi mediami i technologiami cyfrowymi na płaszczyźnie animacji kultury K_K04 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Kubiszyn, Beata Maksymiuk-Pacek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Klimowicz, Beata Maksymiuk-Pacek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.