Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy edukacji kulturalnej i animacji kultury (BN)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PEKIAK-TCAK-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy edukacji kulturalnej i animacji kultury (BN)
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

podstawowa wiedza w zakresie problematyki dotyczącej działalności współczesnych instytucji kultury

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład

15,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych

1,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji

2,0 przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych

7,0 przygotowanie się studenta do egzaminu

5,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu

Konwersatorium

30,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych

2,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji

15,0 przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych

15,0 przygotowanie się studenta do zaliczeń i prezentacji

13,0 studiowanie przez studenta literatury przedmiotu

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Wykład

pisemny egzamin końcowy: K_W01, K_W13, K_W14,

udział w dyskusjach problemowych w ramach zajęć (aktywność): K_W01, K_W13, K_W14, K_U01, K_U04, K_K01

Konwersatorium:

prezentacja działalności wybranej instytucji kultury w zakresie animacji i edukacji (referat przygotowywany w grupach): K_W01, K_W013, K_W14, K_U01, K_U03, K_K01,K_K04

praca w grupach podczas zajęć (przygotowanie projektu wniosku o dotację): K_W01, K_W013, K_W14, K_U01, K_U03, K_U04, K_K01, K_K04

udział w dyskusjach problemowych w ramach zajęć (aktywność): K_W01, K_W013, K_W14, K_U01, K_U03, K_U04, K_K01, K_K04

Pełny opis:

W ramach zajęć studenci zdobywają wiedzę z zakresu organizacji i animacji kultury oraz edukacji kulturalnej. Koncepcja animacji jest tu ujmowana jako specyficzne i odrębne jakościowo podejście do pracy w obszarze kultury.

W ramach wykładu prezentowane są rozważania dotyczące roli i znaczenia kontrkultury i kultury alternatywnej w procesie powstania i rozwoju animacji kultury jako nowego modelu instytucjonalnej działalności kulturalnej. Omawiane są także kwestie dotyczące typów i rodzajów instytucji kultury w Polsce i na świecie oraz podstawy prawne regulujące pracę instytucji kultury, a także założenia polityki kulturalnej prowadzonej w różnych krajach. Przedstawiane są też wybrane polskie instytucje kultury w kontekście podejmowanej przez nie pracy programowej w obszarze animacji kultury i edukacji kulturalnej.

Wykład uzupełnia konwersatorium, w ramach którego studenci mogą bardziej szczegółowo zapoznać się z różnego rodzaju dokumentami i materiałami stanowiącymi podstawę pracy instytucji kultury (akty prawne, statuty, itp.). W ramach konwersatorium podejmowane są także zagadnienia związane z założeniami programowymi instytucji tworzonymi w oparciu o koncepcję animacji, a także kwestie dotyczące finansowania działalności kulturalnej oraz pozyskiwania środków na projekty animacyjne i edukacyjne.

Literatura:

Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, red. G. Godlewski, I. Kurz, M. Wójtowski, A. Mencwel, Warszawa 2003.

Dylematy animacji kulturalnej, red. J. Gajda, W. Żardecki, Lublin 2001.

Grad J., Kaczmarek U., Organizacja kultury w Polsce. Zmiana modelu, Poznań 1999.

Ilczuk D., Polityka kulturalna w społeczeństwie obywatelskim, Kraków 2002.

Jedlewska B., Bierny zachwyt, złudny optymizm czy twórczy niepokój? – rozważania o aktualnej kondycji i perspektywach rodzimego.

Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej, Toruń 1989.

Kopczyńska M., Animacja społeczno-kulturalna. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 1993.

Kultura alternatywna w Lublinie, red. E. Krawczak, Lublin 2005.

Mencwel (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa 2003.

Sójka J. (red.), Instytucje kultury w czasach kryzysu, Poznań, 2009.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

W01 student/ka ma podstawową wiedzę związaną z głównymi nurtami współczesnej kultury, zna główne kategorie pojęciowe dotyczące współczesnej kultury i społeczeństwa informacyjnego w kontekście problematyki związanej z działalnością instytucji kultury K_W01

W02 student/ka ma wiedzę dotyczącą funkcjonowania współczesnych instytucji kultury oraz kwestii związanych z działalnością edukacyjną i animacyjną prowadzoną w takich instytucjach K_W13

W03 student/ka ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową na temat metod edukacji kulturalnej i animacji kultury z wykorzystaniem technologii cyfrowych K_W14

UMIEJĘTNOŚCI

U01 student/ka potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych w animacji kultury K_U01

U02 student/ka potrafi oceniać przydatność metod i praktyk współczesnej filozofii, socjologii i kulturoznawstwa oraz wykorzystać je do działań z zakresu animacji kultury opartej o nowe media, Internet i inne technologie cyfrowe K_U03

U03 student/ka posiada umiejętności niezbędne do merytorycznej dyskusji i argumentowania na rzecz wykorzystania najnowszych technologii cyfrowych w działalności kulturalnej K_U04

KOMPETENCJE

K01 student/ka rozumie potrzebę poszerzania swojej wiedzy na temat relacji kultury i nowych technologii, społeczeństwa informacyjnego, cyberkultury, sztuki nowych mediów, teorii mediów w kontekście problematyki działalności instytucji kultury K_K01

K02 student/ka potrafi określić priorytety i wyznaczać sobie cele w pracy z nowymi mediami i technologiami cyfrowymi na płaszczyźnie animacji kultury K_K04

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Kubiszyn, Beata Maksymiuk-Pacek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Klimowicz, Beata Maksymiuk-Pacek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)