Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PF-ARW-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość historii powszechnej XIX/XX w., w szczególności przemian rewolucyjnych, rozwoju ideologii i nurtów politycznych, które przyczyniły się do rozwoju nowożytnego społeczeństwa przemysłowego.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

- Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium 15 h.


- Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć: 15 h.

Przygotowanie do zaliczeń / egzaminów: 15 h.

Studiowanie literatury przedmiotu: 15 h.


Razem : 60 godz.


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

K_U17 esej

K_U19 referat

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone krytycznemu omówieniu zmian społeczno-politycznych w świecie XIX/XX w., wynikłych z rozpadu struktur feudalnych i rosprzestrzenieniu się ideałów rewolucji francuskiej. Omówione zostaną wybrane ideologie XIX w. (liberalizm, kapitalizm, nacjonalizm, socjalizm,) i ich konsekwencje dla społeczeństw ery nowożytnej.

Literatura:

Do wyboru:

H. Batowski; Rozpad Austro-Węgier 1914-1918. Sprawy narodowościowe i działania dyplomatyczne., Kraków 1982

J. Baszkiewicz, Wolność równość własność. Rewolucje burżuazyjne. Warszawa 1981

P. Gaxotte, Rewolucja francuska, Gdańsk 2001

W. Jakóbczyk; Niemcy 1815-1919. Między partykularyzmem a federalizmem, Warszawa-Poznań 1984

J. Kozeński, Austria : 1918-1968 : dzieje społeczne i polityczne, Poznań 1970

J. Krasuski; Kulturkampf, katolicyzm i liberalizm w Niemczech w XIX w., Poznań 1984

Przemoc zbiorowa, ruch masowy, rewolucja, red. E. Kaczyńska i Z.W. Rykowski, Warszawa 1990

A. Tocqueville, Dawny ustrój i rewolucja, Kraków 1994

H. Wereszycki; Pod berłem Habsburgów. Zagadnienia narodowościowe. Kraków 1975

Efekty uczenia się:

- Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań oraz prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach i w różnych mediach. K_U17

- Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury. K_U19

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)