Praktyczna nauka języka francuskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PNJF-RO.JF-1S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka francuskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | francuski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: konwersatorium 120 h Godziny niekontaktowe ( praca własna studenta) Przygotowanie do zajęć: 60 h Przygotowanie do zaliczeń: 45 Studiowanie literatury przedmiotu: 15 Łączna ilość godzin: 240 ( 8 pkt ECTS) |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Komunikacja ustna przygotowanie wypowiedzi ustnych W01,W03 udział w komunikacji i interakcjach na zajęciach U02, U04, U06, K01,K_K02 prace wytwórcze ( symulacje, gry językowe) przygotowywane na zajęciach U04 ,U06 Komunikacja pisemna Redagowanie wypowiedzi pisemnych ( indywidualne samodzielne prace pisemne, jak również prace przygotowywane w grupach) W02, W03, U03, K01 rozumienie tekstów U-05 , U06, K02 Gramatyka praktyczna Śródsemestralne pisemne testy kontrolne : W01, W02 przygotowanie do zajęć, przygotowanie ćwiczeń sprawdzających stopień opanowania zagadnień gramatycznych U04, U05, K01, K02 Leksyka - kolokwia sprawdzające stopień przyswojenia materiału - W03, U02, K01 - przygotowanie do zajęć (w tym weryfikacja pracy domowej) - W03, U02, K01 |
Pełny opis: |
Moduł "Praktyczna nauka języka francuskiego" w trzecim semestrze studiów składa się z czterech rodzajów zajęć : komunikacja ustna, komunikacja pisemna, leksyka i gramatyka praktyczna. Przedmiot ma na celu wykształcenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem francuskim na poziomie A2+ / B1 ( kompetencje językowe receptywne i produktywne, kompetencja komunikacyjna i międzykulturowa) na zajęciach :komunikacja ustna i komunikacja pisemna używany jest podręcznik wiodący Alter ego +, tom 2 PNJF komunikacja ustna: w trzecim semestrze studiów zajęcia z komunikacji ustnej mają na celu dalsze budowanie i rozwijanie kompetencji ustnych ( receptywnej i produktywnej) od poziomu A2+ do B1 w oparciu o dokumenty audio ( pedagogiczne), dokumenty ikoniczne i pisemne. Studenci ćwiczą rozumienie ze słuchu i różne formy wypowiedzi poprzez imitacje zasłyszanej rozmowy, oraz poprzez gry językowe. Oprócz podręcznika wiodącego pomocne w osiągnięciu tego celu jest używanie dokumentów audio ze scenkami z życia codziennego, dzięki którym studenci mają możliwość symulacji wybranych zdarzeń językowych. Rozwijaniu kompetencji językowych towarzyszy pogłębianie kompetencji kulturowej i międzykulturowej. PNJF komunikacja pisemna: celem przedmiotu jest: rozwijanie kompetencji rozumienia różnych rodzajów tekstów pedagogicznych i autentycznych , o różnej długości i złożoności, zawartych w podręczniku wiodącym oraz zaproponowanych przez prowadzącego przedmiot oraz rozwijanie umiejętności redagowania różnego rodzaju wypowiedzi pisemnych, ( opis osoby, życiorys, list motywacyjny, krytyka książki, maile, opowiadania ) odpowiednich dla poziomu A2+/B1. PNJF leksyka: zajęcia mają na celu rozwijanie kompetencji językowych z zakresu słownictwa języka francuskiego na poziomie A2+/B1. W trakcie zajęć student poznaje stopniowo słownictwo z różnych dziedzin życia codziennego , nabywa wiedzę dot. słowotwórstwa (sufiksy, prefiksy) oraz rozumienia słów (synonimy, antonimy, homonimy), poznaje również techniki przydatne w samodzielnym rozwijaniu kompetencji leksykalnej. PNJF gramatyka praktyczna Celem zajęć jest poznawanie i doskonalenie znajomości wybranych zagadnień systemu gramatycznego języka francuskiego, nabycie umiejętności praktycznego wykorzystania opanowanych form i struktur oraz wyrobienie nawyków językowych umożliwiających realizację czterech funkcji językowych i funkcji komunikatywnej języka na poziomie A2+/ B1 |
Literatura: |
Komunikacja ustna 1. A Berthet, E Daill, C Hugot, Alter ego plus 2, Hachette, Paryż 2012 2. L Alemanni, C Girodet, Mobile A2, Didier, Paryż 2012 3. A Monnerie-Goarin, E Sirejols, Champion 1 et 1, CLE international, 2001 Gramatyka praktyczna: 1. M Supryn-Klepcarz, Repetytorium gramatyczne z języka francuskiego,Wydawnictwo szkolne PWN, 2010 2. Annie Monnerie, Le francais au present, Didier/Hatier, Paris 1987 3. Y.Loiseau, R.Merieux, Point par point, exercices de grammaire francaise, Didier, Paris 1998 4. M.Gregoire, O. Thievenaz, Grammaire progressive du francais avec 500 exercices, CLE international, 1995 5. E. Sirejols, D. Renaud, Grammaire, le Nouvel entrainez-vous avec 450 exercices, CLE international, 1996 Komunikacja pisemna -A.Berthet, E.Daill, Alter ego+2 , Hachette, Paris2012 (podręcznik programowy) -materiały przygotowane przez nauczyciela Leksyka Akyuz A., Exercices de vocabulaire en contexte, Hachette, 2000. Girardet J., Cridlig J.-M., Vocabulaire, Clé International, 1993. Larger N., Mimran R., Vocabulaire expliqué du français, Clé International, 2004. Miquel C., Goliot-Lete A., Vocabualaire progressif du français, Clé International, 2017. Sirejols E., Vocabulaire en dialogues, Clé International, 2010. słowniki językowe i tematyczne (tradycyjne i internetowe) materiały autentyczne |
Efekty uczenia się: |
efekty uczenia się dla cykli od 2019/2020 KOMUNIKACJA USTNA Wiedza: student zna i rozumie W01 student zna pojęcia lingwistyczne i rozumie terminologię naukową z zakresu gramatyki K_W02 W03 Złożoną naturę języka, jego ewolucje na różnych płaszczyznach i etapach w odniesieniu do języka francuskiego K_W05 Umiejętności : student potrafi U01 Brać udział w debacie, przedstawiać różne stanowiska i poglądy, argumentować, wyciągać wnioski, oceniać różne stanowiska i poglądy K_U04 U02 Skutecznie porozumiewać się w języku francuskim w komunikacji codziennej i licznych kontekstach zawodowych na poziomie A2/B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U05 U04 Przygotować spójne wypowiedzi ustne dotyczące różnorodnej tematyki ogólnej K_U07 U06 Samodzielnie planować swoją pracę zarówno indywidualną jak i prace zespołowe o charakterze interdyscyplinarnym K_U09 Kompetencje społeczne student jest gotów do: K01 krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności językowych K_K01 K02 Myślenia i działania w sposób samodzielny K_K06 KOMUNIKACJA PISEMNA Wiedza: W02 student zna i rozumie- metody analizy i interpretacji danych językowych, tekstów literackich i specjalistycznych K_W04 W03 złożoną naturę języka, jego ewolucję na różnych płaszczyznach i etapach w odniesieniu do języka francuskiego K_W05 Umiejętności: U03 student potrafi tworzyć prace pisemne w języku francuskim, o różnym stopniu złożoności K_U06 U05 wykorzystywać posiadaną wiedzę poprzez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi K_U08 U06 samodzielnie planować swoją pracę zarówno indywidualną, jak i prac zespołowych K_U09 Kompetencje społeczne: K01 student jest gotów do- krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu dyscyplin naukowych kierunku K_K01 K02 myślenia i działania w sposób samodzielny i przedsiębiorczy K_K06 GRAMATYKA PRAKTYCZNA Wiedza W01 student zna pojęcia lingwistyczne i rozumie terminologię naukową z zakresu gramatyki K_W02 W03 zna złożoną naturę języka, jego ewolucje na różnych płaszczyznach i etapach w odniesieniu do języka francuskiego K_W05 Umiejętności U04 student potrafi przygotować spójne wypowiedzi dotyczące tematyki ogólnej a także związanej z analizą gramatyczne tekstu K_U07 U05 Student potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu gramatyki w komunikacji językowej K_U08 kompetencje społeczne K01 student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy i umiejętności z zakresu gramatyki języka francuskiego K_K01 K02 Student jest gotów do myślenia i działania w sposób samodzielny w podnoszeniu swojej kompetencji gramatycznej K_K06 LEKSYKA W03 Student rozumie złożoną naturę języka, w tym leksyki, w odniesieniu do języka francuskiego - K_W05 U02 Student komunikuje się w języku francuskim w mowie i piśmie na poziomie odpowiednim do toku nauczania - K_U05 K01 Student jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu słownictwa francuskiego – K_K01 efekty kształcenia dla cykli do 2018/2019 włącznie Wiedza W 01 Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną dotyczącą cywilizacji i kultury krajów romańskich, w tym ważnych współczesnych zjawisk społecznych, politycznych, kulturowych :K_W06, W02- Student ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym i instytucjach kultury we Francji - K_W22 Umiejętności U01- Student porozumiewa się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych w języku polskim i francuskim na poziomie A2+ / B1 -K_U11 U02- Student posiada umiejętność pisania prac pisemnych o różnej objętości i stopniu złożoności w języku francuskim odpowiadających poziomowi A2+ / B1 - K_U12K_U12 U03 - Student potrafi wykorzystać w praktyce językowe środki wyrazu ( fonologiczne, leksykalne, morfosyntaktyczne, pragma-semantyczne) w celu rozwijania swoich umiejętności językowych na poziomie A2+ / B1 - K_U13 U04- Student potrafi swobodnie porozumiewać się w języku francuskim na różne tematy w sytuacjach codziennych i zawodowych na poziomie A2+ / B1 - K_U14 U05 - Student posiada umiejętności posługiwania się językiem francuskim na poziomie A2+ / B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego - K_U15 Kompetencje społeczne K01- Student posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności jej ustawicznego pogłębiania oraz dokształcania się i rozwoju zawodowego - K_K01 K02- Student jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy w zakresie studiowanych dziedzin- K_K02 K03 - Student uczestniczy w życiu kulturalnym związanym z językiem francuskim i cywilizacją Francji korzystając z różnych mediów i różnych jego form - K_K11 U03 - Student potrafi wykorzystać w praktyce językowe środki wyrazu ( fonologiczne, leksykalne, morfosyntaktyczne, pragma-semantyczne) w celu rozwijania swoich umiejętności językowych na poziomie A2+ / B1 - K_U13 U04- Student potrafi swobodnie porozumiewać się w języku francuskim na różne tematy w sytuacjach codziennych i zawodowych na poziomie A2+ / B1- K_U14 U05 - Student posiada umiejętności posługiwania się językiem francuskim na poziomie A2+ / B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego - K_U15 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Bednarz, Vincent Padjasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Bednarz, Vincent Padjasek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.