Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

PNJN-ćwiczenia receptywne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PNJNCR-GER-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: PNJN-ćwiczenia receptywne
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: niemiecki
Wymagania wstępne:

znajomość języka niemieckiego umożliwiająca zrozumienie prezentowanych treści

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Rozumienie ze słuchu:


a. Rozumienie rozmowy między rodzimymi użytkownikami języka (efekty: E.A.6, E.A.9).

b. Słuchanie jako widz/słuchacz (filmy i programy telewizyjne) (efekty: E.A.1, E.A.2, E.A.4, E.A.5, E.A.7, E.A.9, E.A.10).

c. Słuchanie komunikatów i instrukcji (efekty: E.A.8).

d. Słuchanie programów radiowych, nagrań audio i podcastów. (efekty: E.A.1, E.A.3, E.A.7).


Rozumienie tekstu czytanego:


a. Czytanie i rozumienie korespondencji (efekty: E.B.4, E.B.8).

b. Czytanie w celu orientacji (efekty: E.B.5, E.B.6).

c. Czytanie i rozumienie informacji oraz argumentacji (efekty: E.B.1, E.B.3, E.B.7, E.B.8).

d. Czytanie i rozumienie instrukcji (efekty: E.B.2, E.B.3, E.B.7).


Pełny opis:

Celem zajęć jest osiągnięcie przez studentów w zakresie języka niemieckiego biegłości językowej na poziomie C1, a w szczególności wykształcenie umiejętności receptywnych, w tym antycypacyjnych i interpretacyjnych, analizy wskazówek płynących z tekstu i kontekstu, formułowania hipotez co do intencji komunikacyjnych oraz ich weryfikacji, a także wykształcenie umiejętności produktywnych, w tym planowania i organizowania treści przekazu, formułowania treści wypowiedzi i jej artykułowanie oraz strategii kompensacyjnych, jak omówienie i parafraza w przypadku braków leksykalnych i strukturalnych i przeformułowanie wypowiedzi w przypadku napotkania trudności komunikacyjnych.

Literatura:

Kruse, Otto (2017): Kritisches Denken und Argumentieren. Studieren, aber richtig (UTB Band Nr.: 4767). Berlin, Konstanz: Huter & Roth.

Hoppmann, Herrmann& Taraman Stölzgen (2017):Schlüsselkompetenz Argumentation(UTB Band Nr.: 3428). Paderborn, Stuttgart: Schöningh.

Hürtgen, Anne (2017): Fremdsprachenunterricht: Mündliche Kommunikation trainieren. Berlin: Cornelsen.

Hielscher, Frank, Kemmann, Ansgar&Wagner, Tim (2010): Debattieren unterrichten. (UTB). Klett, Kallmeyer; Seelze.

Groß, Hermann& Hüppe, Stefan (2012): Präsentieren lernen und trainieren im Team. Köln: Bildungsverlag EINS.

Jin, Frederike&Voß, Ute (2017): Grammatik aktiv. Deutsch als Fremdsprache, A1-B1; Verstehen, Üben, Sprechen. Berlin: Cornelsen.

Jin, Frederike&Voß, Ute (2017): Grammatik aktiv. Deutsch als Fremdsprache, B2 - C1; Verstehen, Üben, Sprechen. Berlin: Cornelsen.

Efekty uczenia się:

Sprawności receptywne w języku niemieckim:

A. w zakresie rozumienia ze słuchu:

Student potrafi:

E.A.1 zrozumieć dłuższe wypowiedzi, nawet jeśli nie są one jasno skonstruowane i kiedy związki logiczne są w nich jedynie implikowane, a nie wyrażone bezpośrednio. [K_U05]

E.A.2 bez większych trudności zrozumieć programy telewizyjne i filmy. [K_U05]

E.A.3 ze zrozumieniem śledzić dłuższe wypowiedzi na tematy abstrakcyjne i na skomplikowane tematy spoza własnej dziedziny. [K_U05]

E.A.4 rozpoznawać znaczenie w szerokim zakresie wyrażeń idiomatycznych i kolokwialnych, zauważając także zmiany rejestru wypowiedzi. [K_U05]

E.A.5 nadążać ze zrozumieniem dłuższych wypowiedzi, nawet jeśli nie posiadają one wyraźnej struktury, a relacje w nich są jedynie sugerowane, a nie sygnalizowane wprost. [K_U05]

E.A.6 bez trudu i z pełnym zrozumieniem słuchać nawet skomplikowanych rozmów między osobami trzecimi, także na tematy abstrakcyjne, złożone i mu nieznane. [K_U05]

E.A.7 ze stosunkową łatwością zrozumieć główne treści wykładów, dyskusji i debat. [K_U05]

E.A.8 wyławiać konkretne informacje z komunikatów i ogłoszeń, nawet tych złej jakości lub zniekształconych. [K_U05]

E.A.9 zrozumieć szeroki zakres nagrań audio wraz z ich niestandardowym użyciem, a także wyłowić subtelne szczegóły dotyczące domniemanych postaw i wzajemnych relacji rozmówców. [K_U05]

E.A.10nadążyć ze zrozumieniem filmów, zawierających dużą liczbę wyrażeń slangowych i idiomatycznych. [K_U05]

B. w zakresie rozumienia tekstu czytanego

Student potrafi:

E.B.1 zrozumieć długie i złożone teksty informacyjne i literackie, dostrzegając ich zróżnicowanie pod względem stylu. [K_U05]

E.B.2 zrozumieć dłuższe artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne. [K_U05]

E.B.3 zrozumieć szczegółowo długie i skomplikowane teksty, pod warunkiem możliwości ponownego przeczytania trudnych fragmentów. [K_U05]

E.B.4 zrozumieć wszelką korespondencję, czasem korzystając ze słownika. [K_U05]

E.B.5 szybko przeglądać dłuższe teksty znajdując potrzebne informacje szczegółowe. [K_U05]

E.B.6 szybko określić treść i wagę wiadomości, artykułów i opracowań na różne tematy zawodowe, decydując czy są warte dokładniejszego przeczytania. [K_U05]

E.B.7 w pełni zrozumieć duży zakres długich i skomplikowanych tekstów, z jakimi może się zetknąć w życiu towarzyskim, zawodowym i akademickim. [K_U05]

E.B.8 określić subtelne szczegóły zawarte w tekstach, takie jak stanowisko autora oraz opinie wyrażane wprost i implikowane. [K_U05]

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Konrad Łyjak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Isabelle von Zitzewitz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)