PNJN-ćwiczenia receptywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PNJNCR-GER-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | PNJN-ćwiczenia receptywne |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | znajomość języka niemieckiego umożliwiająca zrozumienie prezentowanych treści |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 30,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 5,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Rozumienie ze słuchu: a. Rozumienie rozmowy między rodzimymi użytkownikami języka (efekty: E.A.6, E.A.9). b. Słuchanie jako widz/słuchacz (filmy i programy telewizyjne) (efekty: E.A.1, E.A.2, E.A.4, E.A.5, E.A.7, E.A.9, E.A.10). c. Słuchanie komunikatów i instrukcji (efekty: E.A.8). d. Słuchanie programów radiowych, nagrań audio i podcastów. (efekty: E.A.1, E.A.3, E.A.7). Rozumienie tekstu czytanego: a. Czytanie i rozumienie korespondencji (efekty: E.B.4, E.B.8). b. Czytanie w celu orientacji (efekty: E.B.5, E.B.6). c. Czytanie i rozumienie informacji oraz argumentacji (efekty: E.B.1, E.B.3, E.B.7, E.B.8). d. Czytanie i rozumienie instrukcji (efekty: E.B.2, E.B.3, E.B.7). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest osiągnięcie przez studentów w zakresie języka niemieckiego biegłości językowej na poziomie C1, a w szczególności wykształcenie umiejętności receptywnych, w tym antycypacyjnych i interpretacyjnych, analizy wskazówek płynących z tekstu i kontekstu, formułowania hipotez co do intencji komunikacyjnych oraz ich weryfikacji, a także wykształcenie umiejętności produktywnych, w tym planowania i organizowania treści przekazu, formułowania treści wypowiedzi i jej artykułowanie oraz strategii kompensacyjnych, jak omówienie i parafraza w przypadku braków leksykalnych i strukturalnych i przeformułowanie wypowiedzi w przypadku napotkania trudności komunikacyjnych. |
Literatura: |
Kruse, Otto (2017): Kritisches Denken und Argumentieren. Studieren, aber richtig (UTB Band Nr.: 4767). Berlin, Konstanz: Huter & Roth. Hoppmann, Herrmann& Taraman Stölzgen (2017):Schlüsselkompetenz Argumentation(UTB Band Nr.: 3428). Paderborn, Stuttgart: Schöningh. Hürtgen, Anne (2017): Fremdsprachenunterricht: Mündliche Kommunikation trainieren. Berlin: Cornelsen. Hielscher, Frank, Kemmann, Ansgar&Wagner, Tim (2010): Debattieren unterrichten. (UTB). Klett, Kallmeyer; Seelze. Groß, Hermann& Hüppe, Stefan (2012): Präsentieren lernen und trainieren im Team. Köln: Bildungsverlag EINS. Jin, Frederike&Voß, Ute (2017): Grammatik aktiv. Deutsch als Fremdsprache, A1-B1; Verstehen, Üben, Sprechen. Berlin: Cornelsen. Jin, Frederike&Voß, Ute (2017): Grammatik aktiv. Deutsch als Fremdsprache, B2 - C1; Verstehen, Üben, Sprechen. Berlin: Cornelsen. |
Efekty uczenia się: |
Sprawności receptywne w języku niemieckim: A. w zakresie rozumienia ze słuchu: Student potrafi: E.A.1 zrozumieć dłuższe wypowiedzi, nawet jeśli nie są one jasno skonstruowane i kiedy związki logiczne są w nich jedynie implikowane, a nie wyrażone bezpośrednio. [K_U05] E.A.2 bez większych trudności zrozumieć programy telewizyjne i filmy. [K_U05] E.A.3 ze zrozumieniem śledzić dłuższe wypowiedzi na tematy abstrakcyjne i na skomplikowane tematy spoza własnej dziedziny. [K_U05] E.A.4 rozpoznawać znaczenie w szerokim zakresie wyrażeń idiomatycznych i kolokwialnych, zauważając także zmiany rejestru wypowiedzi. [K_U05] E.A.5 nadążać ze zrozumieniem dłuższych wypowiedzi, nawet jeśli nie posiadają one wyraźnej struktury, a relacje w nich są jedynie sugerowane, a nie sygnalizowane wprost. [K_U05] E.A.6 bez trudu i z pełnym zrozumieniem słuchać nawet skomplikowanych rozmów między osobami trzecimi, także na tematy abstrakcyjne, złożone i mu nieznane. [K_U05] E.A.7 ze stosunkową łatwością zrozumieć główne treści wykładów, dyskusji i debat. [K_U05] E.A.8 wyławiać konkretne informacje z komunikatów i ogłoszeń, nawet tych złej jakości lub zniekształconych. [K_U05] E.A.9 zrozumieć szeroki zakres nagrań audio wraz z ich niestandardowym użyciem, a także wyłowić subtelne szczegóły dotyczące domniemanych postaw i wzajemnych relacji rozmówców. [K_U05] E.A.10nadążyć ze zrozumieniem filmów, zawierających dużą liczbę wyrażeń slangowych i idiomatycznych. [K_U05] B. w zakresie rozumienia tekstu czytanego Student potrafi: E.B.1 zrozumieć długie i złożone teksty informacyjne i literackie, dostrzegając ich zróżnicowanie pod względem stylu. [K_U05] E.B.2 zrozumieć dłuższe artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne. [K_U05] E.B.3 zrozumieć szczegółowo długie i skomplikowane teksty, pod warunkiem możliwości ponownego przeczytania trudnych fragmentów. [K_U05] E.B.4 zrozumieć wszelką korespondencję, czasem korzystając ze słownika. [K_U05] E.B.5 szybko przeglądać dłuższe teksty znajdując potrzebne informacje szczegółowe. [K_U05] E.B.6 szybko określić treść i wagę wiadomości, artykułów i opracowań na różne tematy zawodowe, decydując czy są warte dokładniejszego przeczytania. [K_U05] E.B.7 w pełni zrozumieć duży zakres długich i skomplikowanych tekstów, z jakimi może się zetknąć w życiu towarzyskim, zawodowym i akademickim. [K_U05] E.B.8 określić subtelne szczegóły zawarte w tekstach, takie jak stanowisko autora oraz opinie wyrażane wprost i implikowane. [K_U05] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Konrad Łyjak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Isabelle von Zitzewitz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.