Propedeutyka pracy archeologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PPA-AR-2S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0222) Historia i archeologia
|
Nazwa przedmiotu: | Propedeutyka pracy archeologa |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie np. konsultacji (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie na ocenę * ocena aktywności w trakcie zajęć * stopień zaangażowania w dyskusje / konwersacje; * wykonywanie zadań praktycznych i teoretycznych * kolokwium |
Pełny opis: |
Propedeutyka 1. Wprowadzenie [gr. propaideúō] do archaios - logos. 2. Znaczenie i zmienność podstawowych wiadomości z archeologii, a specyfika problemów badawczych. 3. Typowanie przedmiotów badań i kreowanie problemów badań. 4. Wytyczne do prowadzenia badań archeologicznych nieinwazyjnych 5. Wytyczne do prowadzenia badań archeologicznych inwazyjnych 6. Pozycja archeologii i recepcja pracy archeologa w społeczeństwie. 7. Praca archeologa w różnych domenach aktywności: naukowej, konserwatorskiej, muzealnej, komercyjnej etc. Wprowadzenie. 8. Archeolog jako muzealnik 9. Archeolog jako reprezentant służb konserwatorskich i ochrony zabytków. 10. Archeolog w samorządzie i udział archeologii w strategiach rozwoju regionów. 11. Archeologia ratownicza, a działalność komercyjna archeologa; 12. Archeolog jako badacz. Działalność naukowa. Badawczo-naukowy profil zainteresowań. 13. Archeolog jako lider lub pomocnik aktywności kulturotwórczych i prospołecznych, animator kultury, popularyzator, prowokator (?). 14. Projekty naukowe polskie i zagraniczne - przykłady realizowane przez archeologów i z ich udziałem. 15. Kompetencje i umiejętności merytoryczne psychologiczne i społeczne archeologa sprzyjające funkcjonowaniu w zawodzie. |
Literatura: |
Apanowicz J. 2002. Metodologia Ogólna. Gdynia. Buko A., Urbańczyk P. 2000. Archeologia w teorii i praktyce, Warszawa. Moschenska G., Dhanjal S.(red.) 2011. Community Archaeology. Themes, Methods and Practices, Oxbow, Oxford. Pawleta M. 2016. Przeszłość we współczesności. Studium metodologiczne archeologicznie kreowanej przeszłości w przestrzeni społecznej. Poznań. Tabaczyński S., Cyngot D., Marciniak M., Zalewska A. (red.) 2012 .Przeszłość społeczna.Próba konceptualizacji. Poznań. Zalewska A. 2017. Archeologia czasów współczesnych i (nie)moc działania materialnych śladów Wielkiej Wojny w Polsce, „Ochrona Zabytków” 2017/2, s. 47-77. https://www.ncn.gov.pl/finansowanie-nauki/konkursy https://www.nid.pl |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: rozwinięte metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwych dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych oraz główne trendy rozwojowe archeologii istotne dla programu kształcenia [K_W03, P7U_W, P7S_WG] w stopniu pogłębionym złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonych działań w zakresie archeologii, w tym ich uwarunkowania kulturowe [K_W05, P7U_W, P7S_WK] UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI - samodzielnie formułować i analizować problemy badawcze z zakresu archeologii oraz innowacyjnie dobierać metody i narzędzia ich rozwiązywania, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin oraz zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, formułować i weryfikować hipotezy [K_U01, P7U_U, P7S_UW] - porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów oraz technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie studiowanej dyscypliny, jak również z niespecjalistami, a także popularyzować wiedzę o archeologii oraz dziedzictwie archeologicznym na poziomie propedeutycznym [K_U03, P7U_U, P7S_UK] KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO podejmowania w interesie społecznym aktywnych działań na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy, oraz angażując się w procesy kulturotwórcze [K_K04, P7U_K, P7S_KO] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Polit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Beata Polit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.