Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PPPS-GER-1S.1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: (0.5 pkt ECTS) - udział w zajęciach wykładowych: 15h Indywidualna praca studenta: 0.5 pkt ECTS) - przygotowanie do egzaminu pisemnego: 15h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny |
Pełny opis: |
W ramach bloku przygotowującego studentów do wykonywania zawodu nauczyciela w szkole podstawowej dostarczana jest podstawowa wiedza dotycząca psychicznego funkcjonowania dzieci i młodzieży w okresie szkoły podstawowej. Student nabędzie podstawową wiedzę na temat zmian rozwojowych i psychicznych (spostrzeganie, pamięć, uwaga), mechanizmów nabywania wiedzy (uczenie się) oraz różnic indywidualnych (temperament, osobowość, inteligencja) typowych dla okresu szkoły podstawowej. Realizowane treści obejmują również zagadnienia dotyczące stresu psychologicznego oraz najczęstszych przyczyn niepowodzeń w nauce szkolnej w okresie szkoły podstawowej. |
Literatura: |
Błaszczak, A. (2020). Znaczenie intelektualnych i osobowościowych kore- latów osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(2), 25–34. Doi: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.25-34. Błaszczak, A. (2020). Inteligencja i sumienność jako predyktory sukcesów maturalnych.Edukacja, 4(151), 50–65. DOI 10.24131/3724.190404 Rathus, S.A, (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: Student zna 01: podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych uczniów szkoły podstawowej: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1 02: procesy rozwojowe ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji. B.1.W2. 03: różne rodzaje zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych typowych dla uczniów szkoły podstawowej, ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3 04. przebieg procesu uczenia się uczniów szkoły podstawowej, jego uwarunkowania oraz zróżnicowania indywidualne. Omawia trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. B.1.W4 05. problemy związane z procesem samorozwoju nauczyciela szkoły podstawowej. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w procesach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5 UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi: 06. obserwować i analizować procesy rozwojowe oraz zachowania społeczne uczniów szkoły i ich uwarunkowania. B.1.U1 07. analizować zachowania społeczne uczniów szkoły podstawowej i ich uwarunkowania. B.1.U2. 08. skutecznie komunikować się z uczniami szkoły podstawowej, również w sytuacji konfliktowej. B.1.U3 i B.1.U4 09. rozpoznawać bariery w procesie uczenia się u uczniów szkoły podstawowej. B.1.U5 10. identyfikować potrzeby rozwojowe uczniów szkoły podstawowej. B.1.U6. 11. planować swój rozwój zawodowy oraz radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7. i B1U8 KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do: 12. refleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1 13. zastosowania posiadanej wiedzy psychologicznej do analizy procesów edukacyjnych i wychowawczych. B.1.K2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.