Przygotowanie pedagogiczne do pracy w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PPPS-H.N-2S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie pedagogiczne do pracy w szkole |
Jednostka: | Wydział Historii i Archeologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45,0 Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 10,0 Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 15,0 Punkty ECTS dla przedmiotu: 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin W01, W02, W03, U01, U02, U03, K02, Zadania W03, U01, U02, U03, K01, K02 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z młodzieżą w szkołach ponadpodstawowych, zwłaszcza w obszarze działań wychowawczych. Studenci kształtują m.in. swoje kompetencje diagnostyczne, komunikacyjne, niezbędne w pracy zawodowej nauczyciela. |
Literatura: |
1. Badziukiewicz, B., Sałasiński, M. (2005). Vademecum wychowawcy klasy. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie ŻAK . 2. Biała, M. (2006). Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. z o. o. 3. Brophy J. (2012): Motywowanie uczniów do nauki. PWN, Warszawa. 4. Davis R.H., Aleksander L.T., Yelon S. L. (1983). Konstruowanie systemu kształcenia. PWN, Warszawa. rozdz. Ogólne zasady uczenia się i motywacji s. 273-290. 5. Dryden G., Vos J. (2003): Rewolucja w uczeniu się. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 6. Elliot, J., Place, M. (2000): Dzieci i młodzież w kłopocie. poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa. 7. Janowski A. (2007), Pedagogika praktyczna - zarys problematyki - zdrowy rozsądek - wyniki badań. Warszawa:Fraszka Edukacyjna. 8.Janowski A. (2010). Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Fraszka Edukacyjna, Warszawa. 9. Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa:Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 10. Kaczmarzyk M.(2018): Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu. Dobra literatura. Słupsk. 11. Kaczmarzyk M. (2018): Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej. Wydawnictwo Element. Gliwice. 12.. Lamri J. (2021): Kompetencje XXI wieku. Wolters Kluwer, Warszawa. 13.. Madalińska-Michalak J. (2021): Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela. Wydawnictwo UW, Warszawa. 14. Pankowska, D. (2008). Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 15. Pyżalski, J. (2012): Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Kraków. 16. Rubacha, K. (2000). Pełnienie roli nauczyciela a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości. Toruń. 17. Rylke, H. (1999). Pokolenie zmian. Czego boją się dorośli? Warszawa. 18. Speck, O.(2005). Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych. Gdańsk. 19. Wilski M. (2011): Adaptacja uczniów do warunków szkoły. [w:] St. Kowalik (red.): Psychologia ucznia i nauczyciela. PWN, Warszawa, r. 5, ss. 134-168. 20. Wysocka, E. (red.). (2012). Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
W01: Zna modele współczesnej szkoły oraz alternatywne systemy pedagogiczne. Wskazuje zadania szkoły jako instytucji oświatowowychowawczej. B.2.W1. W02: Potrafi wskazać etapy i uwarunkowania rozwoju zawodowego nauczycieli oraz specyfikę roli zawodowej. B.1.W2. W03: Posiada wiedzę na temat specyfiki wieku adolescencji, współczesnych zagrożeń w rozwoju nastolatków i różnych form oddziaływań profilaktycznych. B.2.W3.; B.2.W4. U01: Posiada umiejętności w zakresie komunikowania interpersonalnego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji wychowawczych. B.2.U5.; B.2.U7. U02: Potrafi wpisać się w kontekst środowiska szkolnego i współpracować z rodzicami uczniów oraz innymi specjalistami w celach dydaktyczno-wychowawczych, profilaktycznych. B.2.U4. U03: Dokonuje oceny szans i zagrożeń towarzyszących edukacji i wychowaniu, rozumie i właściwie interpretuje prace badawcze w tej dziedzinie, prezentuje własne inspiracje lub projekty rozwiązań. B.2.U5.; B.2.U6.; B.2.U7. K01: Prawidłowo identyfikuje i profesjonalnie rozstrzyga dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela. B.2.K2.; B.2.K3. K02: Wykazuje empatię wobec uczniów potrzebujących wsparcia i pomocy. Jest uwrażliwiony na zagrożenia współczesności. B.2.K1.; B. 2.K2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.