Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PPSPS-GER.NN-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przygotowanie psychologiczne do pracy w szkole
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: (0.5 pkt ECTS)



- udział w zajęciach wykładowych: 15h





Indywidualna praca studenta: 0.5 pkt ECTS)



- przygotowanie do egzaminu pisemnego: 15h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

W ramach bloku przygotowującego studentów do wykonywania zawodu nauczyciela w szkole podstawowej dostarczana jest podstawowa wiedza dotycząca psychicznego funkcjonowania dzieci i młodzieży w okresie szkoły podstawowej. Student nabędzie podstawową wiedzę na temat zmian rozwojowych i psychicznych (spostrzeganie, pamięć, uwaga), mechanizmów nabywania wiedzy (uczenie się) oraz różnic indywidualnych (temperament, osobowość, inteligencja) typowych dla okresu szkoły podstawowej. Realizowane treści obejmują również zagadnienia dotyczące stresu psychologicznego oraz najczęstszych przyczyn niepowodzeń w nauce szkolnej w okresie szkoły podstawowej.

Literatura:

Błaszczak, A. (2020). Znaczenie intelektualnych i osobowościowych korelatów osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 33(2), 25–34. Doi: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.25-34.

Błaszczak, A. (2020). Inteligencja i sumienność jako predyktory sukcesów maturalnych.Edukacja, 4(151), 50–65. DOI 10.24131/3724.190404

Rathus, S.A, (2004). Psychologia współczesna. Gdańsk: GWP

Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

WIEDZA: Student zna

01: podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych uczniów szkoły podstawowej: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1

02: procesy rozwojowe ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji. B.1.W2.

03: różne rodzaje zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych typowych dla uczniów szkoły podstawowej, ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3

04. przebieg procesu uczenia się uczniów szkoły podstawowej, jego uwarunkowania oraz zróżnicowania indywidualne. Omawia trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. B.1.W4

05. problemy związane z procesem samorozwoju nauczyciela szkoły podstawowej. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w procesach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

06. obserwować i analizować procesy rozwojowe oraz zachowania społeczne uczniów szkoły i ich uwarunkowania. B.1.U1

07. analizować zachowania społeczne uczniów szkoły podstawowej i ich uwarunkowania. B.1.U2.

08. skutecznie komunikować się z uczniami szkoły podstawowej, również w sytuacji konfliktowej. B.1.U3 i B.1.U4

09. rozpoznawać bariery w procesie uczenia się u uczniów szkoły podstawowej. B.1.U5

10. identyfikować potrzeby rozwojowe uczniów szkoły podstawowej. B.1.U6.

11. planować swój rozwój zawodowy oraz radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7. i B1U8

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Absolwent gotów jest do:

12. refleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1

13. zastosowania posiadanej wiedzy psychologicznej do analizy procesów edukacyjnych i wychowawczych. B.1.K2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karolina Ludwikowska-Świeboda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Karolina Ludwikowska-Świeboda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)