Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka ogólnopedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PRAK-A.N-1S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka ogólnopedagogiczna
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotów pedagogicznych na 1 roku studiów

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów - 30

Godziny konsultacji indywidualnych - 5

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta na potrzeby przedmiotu - 15

Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania - 10




Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

1. Wypełniony dziennik praktyk ilustrujący wykonanie zadań przez studenta.

2. Dokumentacja wykonanych zadań (obowiązkowych i fakultatywnych) zgodnie ze wskazaniami uczelnianego opiekuna praktyki.

3. Zaświadczenie o odbytej praktyce wypełnione przez patrona praktyki.

Pełny opis:

30-godzinna praktyka pedagogiczna ciągła może być realizowana w szkołach podstawowych, w których studenci poznają różne aspekty rzeczywistości szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem pracy wychowawcy klasy.

Zakres treści:

1. Szkoła jako instytucja oświatowa, oficjalny wymiar funkcjonowania szkoły

2. Proces kształcenia - organizowanie środowiska uczenia się, proces nauczania-uczenia się podczas lekcji.

3. Wychowanie w szkole - szkolne warunki wychowania, relacje nauczyciel–uczeń, rola i zadania wychowawcy w organizowaniu pracy z klasą.

4. Działalność opiekuńczo-wychowawcza szkoły - bezpieczeństwo i profilaktyka w szkole, formy pomocy rodzinie, wspieranie uczniów.

Literatura:

Elliot J., Place M., 2000: Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów, WSiP, Warszawa.

Gordon T., 2007: Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa.

Hamer H., 2010: Klucz do efektywności nauczania, Wydawnictwo Veda, Warszawa.

Kruszewski K., 2013: Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pankowska D., 2008: Pedagogika dla nauczycieli w praktyce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Skibska J. (red.), 2019: Nauczyciel i uczeń w kontekście społecznych przemian i oczekiwań, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Efekty uczenia się:

W1: Student posiada wiedzę na temat organizowania procesu nauczania-uczenia się oraz pracy wychowawcy klasy - K_W01, K_W03.

W2: Student wie na czym polega współpraca nauczyciela z rodzicami, z pedagogiem szkolnym i innymi pracownikami szkoły -K_W02,

W3: Student posiada wiedzę na temat wspierania uczniów z różnych środowisk wychowawczych, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_W02.

U1: Student projektuje i ocenia zadania nauczyciela w procesie nauczania – uczenia - K_U02

U2: Student obserwuje, wyszukuje i przetwarza informacje związane z rolą i zadaniami wychowawcy w organizowaniu pracy z klasą - K_U02, K_U03,

U3: Student ocenia działania pomocowe na rzecz dzieci zaniedbanych pedagogicznie oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - K_U01.

K1: Student dokonuje analizy i oceny własnych kompetencji w trakcie realizowania działań wychowawczych w praktyce szkolnej, wykazując cechy refleksyjnego praktyka - K_K02.

K2: Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, przejawiając gotowość do działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły oraz indywidualizowania pracy z wychowankami o różnych potrzebach edukacyjnych - K_K01.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Kowaluk-Romanek
Prowadzący grup: Marzena Kowaluk-Romanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Kowaluk-Romanek
Prowadzący grup: Marzena Kowaluk-Romanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzena Kowaluk-Romanek
Prowadzący grup: Marzena Kowaluk-Romanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0