Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki zawodowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PRAK-ETR-1S.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki zawodowe
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Praktyki wynikające z programu studiów, realizowane między trzecim a szóstym semestrem.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - realizacja praktyk zawodowych w wymiarze 60h (2 ECTS).

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Weryfikacja pracy wykonywanych przez studenta dziennika praktyk (System Obsługi Praktyk), konsultacje z praktykodawcą oraz uwzględnienie zaświadczenia wystawionego na zakończenie praktyk.

W Systemie Obsługi Praktyk powinny zostać zamieszczone skany podpisanych przez praktykodawcę dokumentów: (a) deklaracji, (b) zaświadczenia o zrealizowanej praktyce, (c) dziennika praktyk z przykładowymi pracami wykonywanymi w ramach praktyki, (d) karty samooceny.

Pełny opis:

Praktyki na kierunku „E-edytorstwo i techniki redakcyjne” realizowane są w instytucjach związanych z branżą wydawniczą, edytorską i e-edytorską. Celem praktyk jest zapoznanie się studentów ze specyfiką pracy tych instytucji, sposobem ich funkcjonowania oraz poznanie ich struktur. Dzięki temu studenci nabywają umiejętności związane m.in. z pracą w zespole redakcyjnym oraz przygotowaniem materiałów do publikacji.

1. Student jest zobowiązany do samodzielnego znalezienia praktykodawcy, którego zakres działalności pozwala osiągnąć efekty praktyk.

2. Program praktyki powinien odpowiadać ogólnym celom wynikającym z programu kierunku studiów.

3. Ostatecznego wyboru miejsca oraz terminu praktyki dokonuje Student w porozumieniu z praktykodawcą oraz opiekunem praktyk.

4. Praktyka realizowana jest zgodnie z programem praktyki, który powinien zostać zaplanowany przed rozpoczęciem praktyki przez praktykodawcę i studenta za akceptacją opiekuna praktyk.

5. Wykaz zagadnień tematycznych powinien znaleźć się w dzienniku praktyk wraz z informacją o wymiarze godzin przeznaczonych na każdą z czynności realizowanych w ramach praktyki

6. Do obowiązków praktykanta/tki należy:

a. przestrzeganie niniejszego regulaminu praktyki, w tym ustalonego czasu pracy oraz skrupulatne wykonywanie powierzonych zadań i obowiązków;

b. przestrzeganie wewnętrznych regulaminów, ustalonego porządku pracy i przepisów przeciwpożarowych oraz zasad BHP obowiązujących w przedsiębiorstwie;

c. zachowywanie tajemnicy informacji udostępnianych przez przedsiębiorstwo w czasie odbywanych praktyk;

d. dochowanie formalności związanych z dokumentacją praktyk:

- zarejestrowanie praktyki w Systemie Obsługi Praktyk przed rozpoczęciem wykonywania zadań;

- wprowadzenie niezbędnych danych Praktykodawcy do bazy Praktykodawców w przypadku braku wpisu w systemie;

- realizacja praktyk w terminie niekolidującym z tokiem studiów;

- zgłaszanie opiekunowi praktyk wszelkich odstępstw i nieprawidłowości w realizacji praktyk;

- posiadania ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków w czasie trwania praktyki;

- przygotowanie dokumentacji i zrealizowanie z opiekunem praktyki rozmowy podsumowującej.

Zadania realizowane w ramach praktyki:

1. Zapoznanie się ze strukturą organizacyjną instytucji, w której realizowane są praktyki.

2. Poznanie zasad pracy poszczególnych komórek organizacyjnych oraz reguł współpracy z innymi przedsiębiorstwami.

3. Poznanie specyfiki funkcjonowania wybranej instytucji oraz właściwych dla niej form pracy, w tym obiegu materiałów tekstowych i graficznych, zasad obiegu dokumentacji wewnętrznej, wykorzystywanych narzędzi cyfrowych, archiwizacji dokumentów, strategii prowadzenia i rozwoju firmy.

4. Poznanie (w zależności od wybranej instytucji) etapów realizacji procesu wydawniczego, zasad projektowania publikacji elektronicznych, marketingu wydawniczego, planowania kampanii reklamowej, organizowania wydarzeń promocyjnych, współpracy z klientami, dokumentowania poszczególnych działań zawodowych, przygotowywania kalkulacji i kosztorysów itd.

5. Wykonywanie zadań praktycznych, w szczególności takich, jak redakcja tekstu, korekta, skład publikacji, wykonywanie projektów graficznych, projektowanie animacji, indeksowanie, wprowadzanie informacji do baz danych przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych (edytorów tekstu, programów graficznych, platform redakcyjnych itd.).

Literatura:

Nie dotyczy

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1 student/ka ma wiedzę o instytucjach wydawniczych i innych, realizujących zadania edytorskie, ich strukturach i zasadach funkcjonowania, zakresie i formie działalności K_W05, K_W07, K_W15;

W2 student/ka posiada wiedzę wymaganą przy przygotowywaniu, opracowaniu różnogatunkowych tekstów w celu rozpowszechniania w formie tradycyjnej (papierowej) i elektronicznej K_W03, K_W07, K_W11, K_W14;

W3 student/ka posiada podstawową wiedzę na temat historii oraz współczesnych tendencji rozwojowych edytorstwa użytkowego oraz naukowego oraz zasad funkcjonowania rynku wydawniczego (ze szczególnym uwzględnieniem mediów cyfrowych oraz platform edukacyjnych) K_W05, K_W06, K_W07;

W4 student/ka zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu BHP oraz ochrony własności intelektualnej K_W04, K_W13.

Umiejętności:

U1 student/ka potrafi w pracy indywidualnej oraz zespołowej diagnozować i analizować zjawiska związane z szeroko pojętym zawodem edytora, a także dobierać metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów zawodowych K_U01, K_U02, K_U09

U2 student/ka potrafi wykonać adiustację, korektę i skład tekstu, redagować teksty popularnonaukowe i użytkowe, projektować graficzną stronę tekstu lub witrynę internetową z uwzględnieniem kwestii technicznych i estetycznych, a także przetwarzać tekst, tworzyć indeksy, streszczenia i spisy treści, bazy tekstowe K_U03, K_U04;

U3 student/ka potrafi dokonać technicznego opracowania tekstów (zwłaszcza w formie e-booków, e-podręczników i e-publikacji) z użyciem profesjonalnych programów edytorskich K_U03, K_U04;

U4 student/ka potrafi w ramach własnego warsztatu pracy wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na podstawie różnych baz danych i systemów wyszukiwawczych K_U01, K_U02, K_U09.

Kompetencje społeczne:

K1 student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego K_K01;

K2 student/ka ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo, staranność w przygotowywaniu tekstów do publikacji; postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki zawodowej K_K02, K_K03, K_K06;

K3 student/ka potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej K_K03, K_K04.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Jarosz
Prowadzący grup: Beata Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-25 - 2026-06-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Jarosz
Prowadzący grup: Beata Jarosz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0