Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PRAK-ETR-1S.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Praktyki wynikające z programu studiów, realizowane między trzecim a szóstym semestrem. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) - realizacja praktyk zawodowych w wymiarze 60h (2 ECTS). |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Weryfikacja pracy wykonywanych przez studenta dziennika praktyk (System Obsługi Praktyk), konsultacje z praktykodawcą oraz uwzględnienie zaświadczenia wystawionego na zakończenie praktyk. W Systemie Obsługi Praktyk powinny zostać zamieszczone skany podpisanych przez praktykodawcę dokumentów: (a) deklaracji, (b) zaświadczenia o zrealizowanej praktyce, (c) dziennika praktyk z przykładowymi pracami wykonywanymi w ramach praktyki, (d) karty samooceny. |
Pełny opis: |
Praktyki na kierunku „E-edytorstwo i techniki redakcyjne” realizowane są w instytucjach związanych z branżą wydawniczą, edytorską i e-edytorską. Celem praktyk jest zapoznanie się studentów ze specyfiką pracy tych instytucji, sposobem ich funkcjonowania oraz poznanie ich struktur. Dzięki temu studenci nabywają umiejętności związane m.in. z pracą w zespole redakcyjnym oraz przygotowaniem materiałów do publikacji. 1. Student jest zobowiązany do samodzielnego znalezienia praktykodawcy, którego zakres działalności pozwala osiągnąć efekty praktyk. 2. Program praktyki powinien odpowiadać ogólnym celom wynikającym z programu kierunku studiów. 3. Ostatecznego wyboru miejsca oraz terminu praktyki dokonuje Student w porozumieniu z praktykodawcą oraz opiekunem praktyk. 4. Praktyka realizowana jest zgodnie z programem praktyki, który powinien zostać zaplanowany przed rozpoczęciem praktyki przez praktykodawcę i studenta za akceptacją opiekuna praktyk. 5. Wykaz zagadnień tematycznych powinien znaleźć się w dzienniku praktyk wraz z informacją o wymiarze godzin przeznaczonych na każdą z czynności realizowanych w ramach praktyki 6. Do obowiązków praktykanta/tki należy: a. przestrzeganie niniejszego regulaminu praktyki, w tym ustalonego czasu pracy oraz skrupulatne wykonywanie powierzonych zadań i obowiązków; b. przestrzeganie wewnętrznych regulaminów, ustalonego porządku pracy i przepisów przeciwpożarowych oraz zasad BHP obowiązujących w przedsiębiorstwie; c. zachowywanie tajemnicy informacji udostępnianych przez przedsiębiorstwo w czasie odbywanych praktyk; d. dochowanie formalności związanych z dokumentacją praktyk: - zarejestrowanie praktyki w Systemie Obsługi Praktyk przed rozpoczęciem wykonywania zadań; - wprowadzenie niezbędnych danych Praktykodawcy do bazy Praktykodawców w przypadku braku wpisu w systemie; - realizacja praktyk w terminie niekolidującym z tokiem studiów; - zgłaszanie opiekunowi praktyk wszelkich odstępstw i nieprawidłowości w realizacji praktyk; - posiadania ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków w czasie trwania praktyki; - przygotowanie dokumentacji i zrealizowanie z opiekunem praktyki rozmowy podsumowującej. Zadania realizowane w ramach praktyki: 1. Zapoznanie się ze strukturą organizacyjną instytucji, w której realizowane są praktyki. 2. Poznanie zasad pracy poszczególnych komórek organizacyjnych oraz reguł współpracy z innymi przedsiębiorstwami. 3. Poznanie specyfiki funkcjonowania wybranej instytucji oraz właściwych dla niej form pracy, w tym obiegu materiałów tekstowych i graficznych, zasad obiegu dokumentacji wewnętrznej, wykorzystywanych narzędzi cyfrowych, archiwizacji dokumentów, strategii prowadzenia i rozwoju firmy. 4. Poznanie (w zależności od wybranej instytucji) etapów realizacji procesu wydawniczego, zasad projektowania publikacji elektronicznych, marketingu wydawniczego, planowania kampanii reklamowej, organizowania wydarzeń promocyjnych, współpracy z klientami, dokumentowania poszczególnych działań zawodowych, przygotowywania kalkulacji i kosztorysów itd. 5. Wykonywanie zadań praktycznych, w szczególności takich, jak redakcja tekstu, korekta, skład publikacji, wykonywanie projektów graficznych, projektowanie animacji, indeksowanie, wprowadzanie informacji do baz danych przy wykorzystaniu narzędzi cyfrowych (edytorów tekstu, programów graficznych, platform redakcyjnych itd.). |
Literatura: |
Nie dotyczy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1 student/ka ma wiedzę o instytucjach wydawniczych i innych, realizujących zadania edytorskie, ich strukturach i zasadach funkcjonowania, zakresie i formie działalności K_W05, K_W07, K_W15; W2 student/ka posiada wiedzę wymaganą przy przygotowywaniu, opracowaniu różnogatunkowych tekstów w celu rozpowszechniania w formie tradycyjnej (papierowej) i elektronicznej K_W03, K_W07, K_W11, K_W14; W3 student/ka posiada podstawową wiedzę na temat historii oraz współczesnych tendencji rozwojowych edytorstwa użytkowego oraz naukowego oraz zasad funkcjonowania rynku wydawniczego (ze szczególnym uwzględnieniem mediów cyfrowych oraz platform edukacyjnych) K_W05, K_W06, K_W07; W4 student/ka zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu BHP oraz ochrony własności intelektualnej K_W04, K_W13. Umiejętności: U1 student/ka potrafi w pracy indywidualnej oraz zespołowej diagnozować i analizować zjawiska związane z szeroko pojętym zawodem edytora, a także dobierać metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów zawodowych K_U01, K_U02, K_U09 U2 student/ka potrafi wykonać adiustację, korektę i skład tekstu, redagować teksty popularnonaukowe i użytkowe, projektować graficzną stronę tekstu lub witrynę internetową z uwzględnieniem kwestii technicznych i estetycznych, a także przetwarzać tekst, tworzyć indeksy, streszczenia i spisy treści, bazy tekstowe K_U03, K_U04; U3 student/ka potrafi dokonać technicznego opracowania tekstów (zwłaszcza w formie e-booków, e-podręczników i e-publikacji) z użyciem profesjonalnych programów edytorskich K_U03, K_U04; U4 student/ka potrafi w ramach własnego warsztatu pracy wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje na podstawie różnych baz danych i systemów wyszukiwawczych K_U01, K_U02, K_U09. Kompetencje społeczne: K1 student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego K_K01; K2 student/ka ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo, staranność w przygotowywaniu tekstów do publikacji; postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki zawodowej K_K02, K_K03, K_K06; K3 student/ka potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej K_K03, K_K04. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Jarosz | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-25 - 2026-06-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Jarosz | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.