praktyka specjalnościowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PRAK-FP.N-1S.6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | praktyka specjalnościowa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Praktyki przedmiotowo – metodyczne (ciągłe) są integralną częścią procesu kształcenia studentów i studentek (ST)* zainteresowanych zdobyciem kwalifikacji zawodowych niezbędnych do samodzielnej pracy w szkole jako nauczyciele/-ki (NA) języka polskiego. Stanowią one praktyczną realizację treści, odbywających się równolegle z kształceniem teoretycznym zgodnym z kierunkiem studiów i wybraną specjalnością. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 120 h ciągłej praktyka z dydaktyki języka polskiego na II etapie I etap 60 h – ciągła praktyka z dydaktyki języka polskiego na II etapie (po sem. 4) II etap 60 h – ciągła praktyka z dydaktyki języka polskiego na II etapie (po sem. 5) 2 h – śródroczna praktyka przedmiotowo-metodyczna realizowana w ramach ćwiczeń laboratoryjnych 10 h – indywidualne konsultacje 110 h – praca indywidualna: przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury przedmiotu; prowadzenie i opracowanie wyników badań, przygotowanie do egzaminu dyplomowego |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Konsultacje Analiza dokumentacyjna (dziennik praktyk, karta oceny OP w szkole; 4 konspekty lekcji, karty obserwacji lekcji oraz inne materiały oprac. przez ST w ramach realizowanej praktyki) Indywidualne zaliczenie praktyk. |
Pełny opis: |
Głównym celem praktyki z dydaktyki języka polskiego na II etapie jest umożliwienie studentom zdobycia kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego (zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia nauczycieli). W ramach realizowanej praktyki – w myśl założeń programu praktyk – wiedza nabywana w toku studiów kierunkowych powinna znajdować zastosowanie w praktyce edukacyjnej. |
Literatura: |
Seria Wyd. UMCS: Nowoczesność i tradycja w edukacji polonistycznej (wybrane pozycje): Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim, red. B.Myrdzik, Lublin 2000; Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, red. M. Karwatowska, L.Tymiakin, Wyd. UMCS, Lublin 2017; Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych, red. I.Morawska, M.Latoch-Zielińska, Lublin 2017; Kultura popularna w szkole, pod red. B. Myrdzik, M. Latoch-Zielińskiej, Lublin 2006; Czytanie tekstów kultury. Metodologia – Badania- Metodyka, red. B. Myrdzik, I. Morawska, Lublin 2007; Teksty kultury w szkole, red. B. Myrdzik, L. Tymiakin, Wyd. UMCS, Lublin 2008; Szkice o dojrzałości, kulturze i szkole, red. M. Karwatowska, L. Tymiakin, Wyd. UMCS, Lublin 2016; (Nowe) media. Implikacje kulturowe, językowe i edukacyjne, red. B. Jarosz, M. Karwatowska, Wyd. UMCS, Lublin 2015. Seria wyd. Universitas: Edukacja nauczycielska polonisty (wybrane pozycje): Polonista w szkole, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004. B. Chrząstowska, O sztuce edukacji. Szkice z metodyki, pod red. B. Chrząstowskiej, Warszawa 1995. Niezbędnik dla Studenta/Studentki na praktyce oraz inne materiały zamieszczone na stronach Wirtualnego Campusu WH UMCShttps://kampus.umcs.pl/course/index.php?categoryid=1016 od roku akademickiego 2019/2020. |
Efekty uczenia się: |
Student/-ka: 01W: ma pogłębioną wiedzę o głównych celach, zadaniach, treściach, funkcjach, kontekstach i koncepcjach kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej (klasy 4-8): K_W01, K_W02, K_W05; D.2/E.2.W1., D.2/E.2.W2.; D.2/E.2.W3. 02W zna kryteria doboru i zasady stosowania metod, technik i form realizacji przedmiotowych treści kształcenia polonistycznego na II etapie: K_W01, K_W06; D.2/E.2.W1., D.2/E.2.W2.; D.2/E.2.W3. 03U: doskonali umiejętność stosowania w praktyce dydaktycznej wiedzy językoznawczej, literaturoznawczej i psychopedagogicznej: K_U01, K_U02; od D.2/E.2.U1. do D.2/E.2.U3. 04U: tworzy i realizuje projekty lekcji języka polskiego dla klas 4-8 zgodnie z ogólnodydaktycznymi zasadami kształcenia i standardami planowania metodycznego: K_U02, K_U04; D.2/E.2.U1., D.2/E.2.U2., D.2/E.2.U3. 05U wykazuje umiejętność analizowania i wartościowania sytuacji dydaktyczno-wychowawczych i rozwiązań metodycznych stosowanych w edukacji polonistycznej na II etapie: K_U02, K_U09; D.2/E.2.U1., D.2/E.2.U2., D.2/E.2.U3. 06K dokonuje samooceny własnych kompetencji i rozumie potrzebę ciągłego uczenia się w obszarze treści zgodnych z kierunkiem studiów i specjalnością: K_K01, K_K03; D.2/E.2.K1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Jarosz | |
Prowadzący grup: | Beata Jarosz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Morawska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.