Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka ciągła obserwacyjno-dydaktyczna w szkole podstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PRAKT-A.N-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka ciągła obserwacyjno-dydaktyczna w szkole podstawowej
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

1 ECTS = 30h

90h praktyk w szkole


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Praktyka obserwacyjno-dydaktyczna podlega ocenie opiekuna z ramienia uniwersytetu, która wpisywana jest do USOS. Na ostateczną ocenę składają się:

• oceny z lekcji hospitowanych, ocena postawy studenta oraz ogólna ocena przebiegu praktyki wystawione przez nauczyciela-opiekuna,

• ocena za teczkę praktyk załadowaną do systemu praktyk najpóźniej dwa tygodnie po zakończeniu praktyki (chyba, że opiekun UMCS zdecyduje o innym terminie); złożenie teczki z opóźnieniem z przyczyn nieuzasadnionych skutkuje obniżeniem oceny.

5-4,8 bdb

4,79-4,3 db+

4,2-3,8 db

3,7-3,3 dst+

3,2-2,8 dst




Pełny opis:

Praktyka obserwacyjno-dydaktyczna trwa 5 tygodni (90 godzin) i odbywa się po IV semestrze studiów. Wskazane jest, aby praktyka zaczynała się przynajmniej tydzień po rozpoczęciu roku szkolnego. W przypadku choroby nauczyciela lub studenta-praktykanta, jak również w przypadku innych zdarzeń losowych uniemożliwiających nadzorowanie lub odbywanie praktyki, nauczyciel i student (przy porozumieniu z Dyrekcją szkoły i Dziekanatem uczelni) ustalają inny termin odbycia praktyki.

Pod opieką jednego opiekuna z ramienia szkoły praktykę odbywać można indywidualnie lub w parze z innym praktykantem.

Cel ogólny praktyki: nabycie podstawowych kompetencji koniecznych do nauczania języka angielskiego.

Cele szczegółowe praktyki:

• zapoznanie się z elementami warsztatu pracy nauczyciela podczas konsultacji z opiekunem praktyki, obserwacji lekcji przez niego prowadzonych oraz analizy materiałów dydaktycznych,

• zastosowanie przez studenta w trakcie prowadzonych samodzielnie lekcji wiedzy zdobytej w ramach kursu z dydaktyki języka angielskiego oraz obserwacji lekcji.

W trakcie trwania praktyki student:

• w pierwszym tygodniu praktyki (etap I) obserwuje lekcje prowadzone przez nauczyciela (do 18 godz.), zwracając uwagę na dynamikę klasy, aby skuteczniej przewidywać problemy związane z dyscypliną i planowaniem lekcji w drugiej części praktyk,

• od 2 do 5 tygodnia praktyki (etap II) przeprowadza min. 36 lekcji (ok. 9 godz./tydzień), natomiast przez pozostałe lekcje – obserwuje pracę nauczyciela,

• w miarę możliwości pracuje z uczniami w różnym wieku i na różnych poziomach zaawansowania językowego,

• jeśli praktykant odbywa praktykę w parze z innym studentem, obserwuje jego lekcje (ok. 36 godz.), zwracając uwagę na ich mocne i słabsze strony i dzieli się z nim swoimi spostrzeżeniami; jeżeli odbywa praktykę indywidualnie, obserwuje lekcje nauczyciela-opiekuna, starając się zwracać uwagę na wykorzystywane przez niego techniki i materiały,

• w dowolnym momencie praktyki wypełnia arkusze obserwacyjne na podstawie obserwacji lekcji nauczyciela-opiekuna lub kolegi/koleżanki z pary,

• korzysta z podręcznika jako głównego źródła służącego wprowadzaniu materiału językowego, ale w miarę możliwości przygotowuje również materiały dodatkowe pozwalające na właściwą realizację programu opracowanego dla danej klasy; w tym celu może skorzystać z książek z materiałami do kopiowania, podręczników i czasopism fachowych dostępnych w czytelni Biblioteki Wydziału Humanistycznego,

• konsultuje z nauczycielem-opiekunem zaplanowane zajęcia na tyle wcześnie, żeby można było wprowadzić do planu zasugerowane przez niego poprawki,

• za zgodą nauczyciela-opiekuna może wystawiać stopnie uczniom,

• jest odpowiedzialny za sprostowanie błędnych informacji podanych uczniom,

• na początku i końcu II etapu praktyki wypełnia kartę samooceny studenta-praktykanta (Self-evaluation checklist), na podstawie której pisze esej podsumowujący doświadczenie zdobyte podczas praktyki,

• uczestniczy w życiu szkoły i w miarę możliwości bierze udział w uroczystościach szkolnych i innych wydarzeniach (np. szkolne przedstawienia, apele, wycieczki do kina etc.),

• może obserwować również dodatkowe godziny prowadzone przez nauczyciela (np. nauczanie indywidualne, zajęcia wyrównawcze, przygotowanie do konkursów, praca z uczniem zdolnym etc.).

Po zakończeniu praktyki student:

• uzyskuje od nauczyciela-opiekuna zaliczenie praktyki w dzienniczku praktyk oraz na arkuszu oceny praktyki (nie później niż na tydzień po zakończeniu praktyki),

• dostarcza kompletną teczkę praktyk (w formie plików do systemu praktyk) opiekunowi praktyk z ramienia UMCS nie później niż dwa tygodnie po zakończeniu praktyki lub w terminie wyznaczonym przez opiekuna; nieumieszczenie teczki w systemie w wyznaczonym terminie bez uzasadnionej przyczyny skutkować będzie obniżeniem oceny.

Literatura:

Rogers, J. C. (1990). The Language Teaching Matrix. Cambridge: Cambridge University Press.

Teaching English to young learners: Observation tasks. (2003). Warszawa: Centralny Ośrodek Szkolenia Nauczycieli.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

posiada wiedzę na temat specyfiki placówki szkoły podstawowej, w której praktyka jest odbywana oraz dokumentów regulujących pracę nauczyciela-anglisty

zna i rozumie podstawowe metody analizy i oceny wybranych elementów obserwowanych i prowadzonych przez siebie lekcji języka angielskiego na II etapie edukacyjnym

zna elementy warsztatu pracy nauczyciela wskazane przez nauczyciela-opiekuna, zaobserwowane podczas prowadzonych przez niego lekcji oraz powiązane z użyciem materiałów dydaktycznych wykorzystywanych na II etapie edukacyjnym

Umiejętności:

stosuje przyjęte założenia organizacyjne i dokumenty obowiązujące w szkole podstawowej w placówce, w której odbywa praktykę

potrafi krytycznie ocenić dostępne materiały i środki dydaktyczne, metody nauczania oraz formy pracy z uczniami klas 4-8 szkoły podstawowej w celu planowania i efektywnego realizowania zajęć; współpracuje w tym zakresie również z nauczycielem-opiekunem

potrafi sformułować krytyczne spostrzeżenia, refleksje i uwagi po obserwowanych oraz prowadzonych przez siebie lekcjach w celu doskonalenia elementów własnego warsztatu pracy, odpowiednich dla II etapu edukacyjnego

diagnozuje problemy językowe uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej i uwzględnia ich indywidualne potrzeby

Kompetencje społeczne:

krytycznie ocenia rozwój swoich kompetencji zawodowych i dostrzega potrzebę ich ciągłego doskonalenia

wykazuje się odpowiedzialnością, rzetelnością i etyczną postawią w wypełnianiu powierzonych zadań

wykazuje odpowiedni poziom kultury, komunikatywności i otwartości wobec ludzi, z którymi współpracuje

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Jarosz, Anna Kiszczak
Prowadzący grup: Izabela Jarosz, Anna Kiszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Jarosz, Anna Kiszczak
Prowadzący grup: Izabela Jarosz, Anna Kiszczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)