Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polski system medialny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-PSM-FP-2S.1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polski system medialny
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Aktualny status studenta.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: 15 g.

Czas poświęcony na indywidualna pracę studenta: 15 g.

Przygotowanie pracy zespołowej wymaganej do zaliczenia przedmiotu: 15 g.

Studiowanie literatury przedmiotu: 15 g.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- Ocena udziału Studenta w zajęciach: dyskusje, wypowiedzi na tematy, dotyczące problematyki poruszanej na zajęciach (K_W01, K_W05, K_W07), przygotowanie prezentacji zespołowej, prezentowanie głosów, opinii (K_U01, K_U02, K_U03, K_U05,K_U09, K_U10).


Pełny opis:

Przedmiot służy zdobyciu poszerzonej wiedzy na temat funkcjonowania mediów we współczesnym świecie, a zarazem rozwijaniu umiejętności analizy mechanizmów rządzących systemami medialnymi oraz posługiwania się przyjętymi kryteriami klasyfikacji i oceny systemów medialnych. Student rozwija kompetencje w zakresie współpracy zespołowej, ukierunkowanej na działania związane z funkcjonowaniem współczesnych systemów medialnych.

Istotnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z definicjami, istotą i funkcjonowaniem systemu medialnego, przede wszystkim w ujęciu medioznawczym, ale także w perspektywie prawnej i ekonomicznej. Gruntowne zapoznanie się z wiedzą na temat systemów medialnych w Europie,a( także na świecie, np. w USA, Brazylii i innych państwach) pozwala studentom zrozumieć specyfikę polskiego systemu medialnemu, dla którego na zajęciach przewiduje się największą liczbę godzin. Analizie poddaje się m.in. charakterystykę mediów publicznych i prywatnych, agencji informacyjnych czy instytucji okołomedialnych oraz ich współzależności i współpracy z innymi instytucjami i organami państwa.

Literatura:

1 O. Mancini, D. Hallin, Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, Krakow 2010.

2. J. Braun, Rynek i katedra. Polskie spory o media publiczne, 2019.

3. B. Dobek-Ostrowska, Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław 2011.

4. Pokorna-Ignatowicz, K. (red.), Polski system medialny 1989-2011. Kraków 2013.

5. Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 7, poz. 34, z późn. zm.).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

K_W01: Student ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat funkcjonowania systemu medialnego oraz rynku medialnego w Polsce na tle innych systemów europejskich i światowych, zna i rozumie sytuację podmiotów funkcjonujących na rynku mediów.

K_W0: Student rozumie prawa i zasady funkcjonowania rynku medialnego jako: istotnego czynnika życia społecznego oraz ważnej sfery gospodarki.

Umiejętności:

K_U01: Student posiada umiejętność interpretowania i wyjaśniania prawidłowości związanych z funkcjonowaniem i klasyfikowaniem systemów medialnych.

K_U0: Student umie wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn, przebiegu przebiegu procesów i zjawisk charakterystycznych dla sytemu medialnego.

K_U0: Student potrafi formułować własne opinie i oceny oraz stawiać i weryfikować hipotezy badawcze dotyczące konkretnego problemu, jest w stanie samodzielnie stawiać pytania dotyczące polskiego systemu medialnego i poszukiwać odpowiedzi na nie zgodnie z uznanymi procedurami naukowymi, prawnymi, dziennikarskimi.

Kompetencje społeczne:

K_K0: Student docenia rolę samodzielnej refleksji i krytycznej postawy wobec informacji, rozumie rolę ciągłego uzupełniania wiedzy i doskonalenia umiejętności.

K_K0: Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera, potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych.

K_K05: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z funkcjonowaniem mediów we współczesnych realiach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Filar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dorota Filar
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)