Podstawy upowszechniania i animacji sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-PUAS-KUL.KAS-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy upowszechniania i animacji sztuki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza ogólna dotycząca zjawisk i zagadnień z obszaru współczesnej kultury i sztuki |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład 15,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 1,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 4,0 przygotowanie się studenta do zaliczeń 4,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu Ćwiczenia 30,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych 1,0 godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie konsultacji 2,0 przygotowanie się studenta do zaliczeń 2,0 Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: egzamin pisemny: K_W01, K_W02, K_W09, K_W14, K_W15, K_U01, K_U04, udział w dyskusjach dydaktycznych (aktywność w czasie zajęć): K_W01, K_W02, K_W05, K_W15, K_U04 Ćwiczenia krótkie prace pisemne przygotowywane w czasie zajęć (praca w grupach): K_W01, K_W02, K_W15, K_U01, K_U04, K_U05, K_U18, K_U15, K_U19, K_K01, K_K02, K_K08 prezentacja dotycząca wybranego artystycznego projektu animacyjnego (praca w grupach): K_W01, K_W02, K_W05, K_W09, K_W14, K_W15, K_U01, K_U04, K_U05, K_U18, K_U15, K_U19, K_K01, K_K02, K_K06, K_K08 udział w dyskusjach dydaktycznych (aktywność w czasie zajęć): K_W01, K_W02, K_W15, K_U01, K_U04, K_K08 |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci poznają podstawowe zagadnienia w zakresie problematyki kolekcjonerstwa i mecenatu artystycznego oraz upowszechniania i popularyzacji sztuki, a także kwestie dotyczące sztuki współczesnej w kontekście koncepcji teoretycznych odnoszących się do animacyjnego podejścia do sztuki oraz roli i znaczenia działań artystycznych w sferze publicznej. Rozważania teoretyczne są tu punktem wyjścia dla analizowania różnych modeli obecności sztuki w przestrzeni publicznej. Prezentowane zagadnienia związane z rolą i znaczeniem sztuki w przestrzeni publicznej, odnoszą się w sposób szczególny do Lublina oraz działań podejmowanych w przestrzeni miejskiej. |
Literatura: |
Beuys J., Każdy artystą, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, L. Kolankiewicz, A. Mencwel, M. Pęczak, Warszawa 2003, s. 542-547. Kultura alternatywna w Lublinie, red. E. Krawczak, Lublin 2005. Kolankiewicz L., Kultura czynna: prahistoria animacji kultury, w: G. Godlewski, I. Kurz, M. Wójtowski, A. Mencwel (red.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa 2003, (http://www.animusproject.comeng/downloads/anim-pol.pdf). Ostrowska J., The living theatre: od sztuki do polityki, Poznań 2005. Skórzyńska I., Inscenizacje muzeum. Museum performances, Poznań 2016. Skórzyńska I., Widowiska przeszłości: alternatywne polityki pamięci, Poznań 2010. Taborska H., Współczesna sztuka publiczna i nie-miejsca Warszawy - z Europą w tle, "Kultura Współczesna : teoria, interpretacje, krytyka", 2005, nr 4, s. 14-33. Taborska H., Współczesna sztuka publiczna: dzieła i problemy, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W01 student/ka ma podstawową wiedzę w zakresie podstawowych koncepcji dotyczących kolekcjonerstwa, mecenatu artystycznego oraz pracy upowszechnieniowej i animacyjnej w odniesieniu do sztuki, zna terminologię z zakresu pracy animacyjnej w obszarze sztuki K_W01 W02 student/ka zna podstawowe pojęcia oraz koncepcje opisujące praktyki, działania, relacje i procesy związane z upowszechnianiem sztuki oraz działaniami animacyjnymi w tym obszarze K_W02 W03 student/ka ma wiedzę dotyczącą metod analizy i interpretacji zjawisk z obszaru współczesnej sztuki publicznej K_W05 W04 ma orientację na temat życia kulturalnego w odniesieniu do Lublina i lubelskich instytucji realizujących projekty w obszarze sztuki publicznej K_W09, K_W14 W05 student/ka ma wiedzę ogólną o rozwoju europejskiej i polskiej kultury artystycznej z uwzględnieniem różnych form sztuki współczesnej oraz towarzyszących jej społecznych dyskursów i praktyk K_W15 UMIEJĘTNOŚCI U01 student/ka umie samodzielnie wyszukiwać i selekcjonować informację, wykorzystując w tym celu różnorodne źródła, metody i narzędzia K_U01 U02 student/ka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w odniesieniu do problematyki związane z upowszechnianiem sztuki oraz działaniami animacyjnymi odnoszącymi się do sztuki K_U04 U03 student/ka potrafi przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację dzieł oraz działań artystycznych z uwzględnieniem lokalnych i globalnych kontekstów społeczno-kulturowych K_U05, K_U18 U04 student/ka umie analizować informacje dotyczące działań artystycznych, wykorzystując w tym celu różnorodne źródła, metody i narzędzia, w tym źródła cyfrowe K_U15 U05 student/ka posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych i prezentacji multimedialnych dotyczących zagadnień związanych ze działalnością instytucji kultury oraz współczesną sztuką publiczną K_U19 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K01 student/ka wykazuje gotowość do uczenia się permanentnego, do zdobywania i poszerzania swojej wiedzy w obszarze sztuki współczesnej, a w szczególności społecznie zaangażowanej sztuki publicznej K_K01 K02 student/ka potrafi współdziałać w grupie przy realizacji projektów na zajęcia oraz jest w stanie we właściwy sposób określić priorytety służące przygotowaniu wystąpienia i prezentacji multimedialnej K_K02 K03 student/ka uczestniczy w życiu kulturalnym miasta bezpośrednio oraz wykorzystując dostępne media i narzędzia cyfrowe K_K06 K04 student/ka dostrzega relacje między światem człowieka i światem kultury w odniesieniu do współczesnej sztuki publicznej i poruszanych przez nią ważnych problemów społecznych K_K08 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.