Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-SAWP-AI-1S.5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu komunikacji społecznej.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Praca zaliczeniowa, obowiązkowe konsultacje dla osób mających nieobecności na wykładzie.

Pełny opis:

Przedmiot wprowadza w bardzo ważną współcześnie problematykę skutecznej autoprezentacji (przedstawiania siebie, przekonywania i przekazu idei) w kontaktach codziennych i w sytuacjach zawodowych oraz przybliża zagadnienia związane z retorycznymi etapami wystąpień publicznych, z przygotowaniem materiałów w aspekcie inwencji, kompozycją i stylistyką tekstu, ze sposobem mówienia i zwracania się do audytorium.

W ogólniejszej perspektywie zapoznaje studentów z cechami komunikacji między ludźmi (np. intencjonalność, perswazyjność), z pragmatycznymi aspektami porozumiewania się językowego oraz semiotyczną specyfiką komunikacji niewerbalnej

Literatura:

- J. Borg, Język ciała: siedem lekcji komunikacji niewerbalnej, tłum. M. Złoch, warszawa 2011.

- T. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Sopot 2019.

- P. Ekman, Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, przeł. Sz.E. Draheim, M. Kowalczyk, Warszawa 2014.

- J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013.

- G. Habrajska- (red.), Mechanizmy perswazji i manipulacji: zagadnienia ogólne, Łask 2007.

- M.L. Knapp, J.A. Hall, Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich (Nonverbal Communication in Human Interaction), tłum. A. Śliwa, L. Śliwa, Wrocław 2000.

- G. Królik, Autoprezentacja, Katowice 2009.

- M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, przeł. A. Kacmajer, M. Kacmajer, Gdańsk 2012.

- D.G. Leathers, Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, przekł. M. Trzcińska, red. nauk. Z. Nęcki, Warszawa 2007.

- I. Loewe, E. Tyc, A. Kalisz (red.), Dyskurs autopromocyjny i jego współczesne odmiany. T. 1, Katowice 2015.

- A. Lustberg, Jak się sprzedać. Skuteczne techniki prezentacji, przekonywania i przekazu swoich idei, Warszawa 2012.

- Z. Nęcki, Komunikowanie interpersonalne, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992.

- P. Nowak (red.), O sztuce publicznego występowania i komunikacji społecznej, Warszawa 2007.

- W. Pisarek, Słowa między ludźmi, Warszawa 1985.

- M. Rusinek, Retoryka podręczna, czyli Jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005.

- M. Seweryn, Wystąpienia publiczne. Podręcznik praktyczny, Warszawa 2018.

- E. Stojanowska, Opisywanie siebie w warunkach autoprezentacji oraz prywatnie. Style autoprezentacji, warszawa 1998.

- E. Stojanowska, Możliwości i ograniczenia w kreowaniu własnej atrakcyjności interpersonalnej, Warszawa 2002.

- M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01 - Student ma wiedzę o komunikowaniu społecznym i jego cechach, zdobywa wiadomości o komunikacji werbalnej, pragmatycznych aspektach użycia języka (mówienie jako działanie), i o specyfice komunikacji niewerbalnej. K_W03, K_W04;

W02 - Ma wiedzę na temat technik autoprezentacji i sposobów budowania portretu komunikacyjnego, zna zasady konstruowania tekstów pisanych służących celom autoprezentacyjnym oraz przygotowania wystąpień publicznych. K_W04, K_W05;

W03 - Zapoznaje się z problematyką wywierania wpływu na ludzi, mechanizmów perswazji, skutecznego mówienia i krytycznego słuchania K_W03, K_W07;

Umiejętności:

U01 - Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do skutecznego komunikowania się z otoczeniem i osiągania wyznaczonych celów związanych z prezentacją i promowaniem siebie. K_U04, K_U08, K_U09;

U02 - Umie dostosować swoje zachowania do sytuacji komunikacyjnej, potrafi tworzyć teksty pisane o charakterze autoprezentacyjnym i przygotować się do wystąpień publicznych. K_U10;

Kompetencje społeczne:

- Ma świadomość roli komunikacji w życiu społecznym i dąży do kształcenia i rozwijania zdolności komunikacyjnych w kontaktach z innymi ludźmi. K_K01, K_K10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Siwiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Siwiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)