Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-SAWP-AI-1S.5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sztuka autoprezentacji i wystąpień publicznych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu komunikacji społecznej. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Praca zaliczeniowa, obowiązkowe konsultacje dla osób mających nieobecności na wykładzie. |
Pełny opis: |
Przedmiot wprowadza w bardzo ważną współcześnie problematykę skutecznej autoprezentacji (przedstawiania siebie, przekonywania i przekazu idei) w kontaktach codziennych i w sytuacjach zawodowych oraz przybliża zagadnienia związane z retorycznymi etapami wystąpień publicznych, z przygotowaniem materiałów w aspekcie inwencji, kompozycją i stylistyką tekstu, ze sposobem mówienia i zwracania się do audytorium. W ogólniejszej perspektywie zapoznaje studentów z cechami komunikacji między ludźmi (np. intencjonalność, perswazyjność), z pragmatycznymi aspektami porozumiewania się językowego oraz semiotyczną specyfiką komunikacji niewerbalnej |
Literatura: |
- J. Borg, Język ciała: siedem lekcji komunikacji niewerbalnej, tłum. M. Złoch, warszawa 2011. - T. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Sopot 2019. - P. Ekman, Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, przeł. Sz.E. Draheim, M. Kowalczyk, Warszawa 2014. - J. Grębowiec, Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki języka, Wrocław 2013. - G. Habrajska- (red.), Mechanizmy perswazji i manipulacji: zagadnienia ogólne, Łask 2007. - M.L. Knapp, J.A. Hall, Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich (Nonverbal Communication in Human Interaction), tłum. A. Śliwa, L. Śliwa, Wrocław 2000. - G. Królik, Autoprezentacja, Katowice 2009. - M. Leary, Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji, przeł. A. Kacmajer, M. Kacmajer, Gdańsk 2012. - D.G. Leathers, Komunikacja niewerbalna. Zasady i zastosowania, przekł. M. Trzcińska, red. nauk. Z. Nęcki, Warszawa 2007. - I. Loewe, E. Tyc, A. Kalisz (red.), Dyskurs autopromocyjny i jego współczesne odmiany. T. 1, Katowice 2015. - A. Lustberg, Jak się sprzedać. Skuteczne techniki prezentacji, przekonywania i przekazu swoich idei, Warszawa 2012. - Z. Nęcki, Komunikowanie interpersonalne, Wrocław – Warszawa – Kraków 1992. - P. Nowak (red.), O sztuce publicznego występowania i komunikacji społecznej, Warszawa 2007. - W. Pisarek, Słowa między ludźmi, Warszawa 1985. - M. Rusinek, Retoryka podręczna, czyli Jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić, Kraków 2005. - M. Seweryn, Wystąpienia publiczne. Podręcznik praktyczny, Warszawa 2018. - E. Stojanowska, Opisywanie siebie w warunkach autoprezentacji oraz prywatnie. Style autoprezentacji, warszawa 1998. - E. Stojanowska, Możliwości i ograniczenia w kreowaniu własnej atrakcyjności interpersonalnej, Warszawa 2002. - M. Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańsk 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01 - Student ma wiedzę o komunikowaniu społecznym i jego cechach, zdobywa wiadomości o komunikacji werbalnej, pragmatycznych aspektach użycia języka (mówienie jako działanie), i o specyfice komunikacji niewerbalnej. K_W03, K_W04; W02 - Ma wiedzę na temat technik autoprezentacji i sposobów budowania portretu komunikacyjnego, zna zasady konstruowania tekstów pisanych służących celom autoprezentacyjnym oraz przygotowania wystąpień publicznych. K_W04, K_W05; W03 - Zapoznaje się z problematyką wywierania wpływu na ludzi, mechanizmów perswazji, skutecznego mówienia i krytycznego słuchania K_W03, K_W07; Umiejętności: U01 - Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę do skutecznego komunikowania się z otoczeniem i osiągania wyznaczonych celów związanych z prezentacją i promowaniem siebie. K_U04, K_U08, K_U09; U02 - Umie dostosować swoje zachowania do sytuacji komunikacyjnej, potrafi tworzyć teksty pisane o charakterze autoprezentacyjnym i przygotować się do wystąpień publicznych. K_U10; Kompetencje społeczne: - Ma świadomość roli komunikacji w życiu społecznym i dąży do kształcenia i rozwijania zdolności komunikacyjnych w kontaktach z innymi ludźmi. K_K01, K_K10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Siwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Siwiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.