Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statystyka i demografia historyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-SDH-H-2S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statystyka i demografia historyczna
Jednostka: Wydział Historii i Archeologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

Konwersatorium: 15 godzin

Konsultacje indywidualne: 2 godziny

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie do zajęć: 15 godzin

Przygotowanie do zaliczeń: 15 godzin

Studiowanie literatury przedmiotu: 13 godzin

Razem 60 = 2 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Test zaliczeniowy:

W01, W02, W03, W04, W05, U01, U02, U03, K01

Merytoryczna aktywność na zajęciach


Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą przebiegu w przeszłości procesów demograficznych, zaznajomienie z historią badań demograficznych i statystycznych oraz zapoznanie z różnymi rodzajami źródeł historycznych wykorzystywanych przy prowadzeniu takich badań.

Literatura:

Kuklo C., Demografia Rzeczpospolitej przedrozbiorowej, Warszawa 2009

Gieysztorowa I., Wstęp do demografii staropolskiej, Warszawa 1976

Burzyński A., Elementy statystyki dla historyków, T. 1 i 2, Kraków 1980.

Kopczyński M., Podstawy statystyki. Podręcznik dla humanistów, Warszawa 2005.

Szczegółowa literatura będzie podawana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

W01- zna specjalistyczną terminologię oraz literaturę z zakresu statystyki i demografii historycznej

W02 - zna szeroki zasób źródeł pisanych z zakresu statystyki i demografii historycznej

W03 - ma pogłębioną wiedzę o stosowaniu wiedzy ze statystyki i demografii historycznej w warsztacie naukowym historyka

W04 - ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę o metodologii badań historycznych

W05 - ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach między historią a innymi dyscyplinami naukowymi

U01 - posiada pogłębione umiejętności badawcze (tj. dobór metod i narzędzi badawczych, analizowanie problemów badawczych oraz opracowanie i prezentacja wyników), umożliwiające omówienie i zademonstrowanie określonych zagadnień z zakresu statystyki i demografii historycznej

U02 - posiada pogłębione umiejętności badawcze, pozwalające na rozwiązywanie złożonych problemów z zakresu historii

U03 - ma głębokie przekonanie o konieczności ustawicznego rozszerzania swojej wiedzy

K01 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizowaniu zadań z zakresu statystyki i demografii historycznej

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Kołacz-Chmiel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0