Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium - Językoznawstwo/ Glottodydaktyka/Translacja MK5

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-SM-JG-A.N-2S.3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium - Językoznawstwo/ Glottodydaktyka/Translacja MK5
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

zaliczenie 2 semestrów studiów magisterskich, w tym seminarium z danej dyscypliny (językoznawstwo lub glottodydaktyka)

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

200 godzin pracy studenta w semestrze obejmuje:


- 45 godzin zajęć w formie konwersatorium,

- 45 godzin na lekturę tekstów literackich i krytycznych,

- 50 godzin na pracę konceptualną nad tematem pracy magisterskiej, poszukiwanie źródeł i materiałów,

- 50 godzin na pisanie pracy oraz omawianie poszczególnych części wraz z promotorem

- 10 godzina indywidualnych konsultacji dotyczących tematu pracy, zakresu materiału do analizy i doboru narzędzi krytyczno-analitycznych.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

- obecność,

- aktywny udział w dyskusji podczas zajęć,

- indywidualne konsultacje,

- złożenie kolejnego rozdziału/kolejnej części pracy magisterskiej


Pełny opis:

Seminarium językoznawcze:

Seminarium magisterskie ma za zadanie zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami językoznawstwa kognitywnego, ze szczególnym uwzględnieniem teorii gramatyki kognitywnej Ronalda Langackera, teorii metafory konceptualnej, teorii amalgamatów konceptualnych oraz wielomodalnej konstrukcji znaczeń. Na seminarium omawiane są zagadnienia takie jak: przestrzenie mentalne, domeny kognitywne, konceptualne uwarunkowania znaczeń, teoria relewancji. Wybrane teksty i fragmenty tekstów poddane są krytyczne analizie z wykorzystaniem omawianych narzędzi teoretycznych.

Seminarium glottodydaktyczne:

Seminarium poświęcone jest zagadnieniu uczenia się i nauczania słownictwa w języku angielskim jako obcym. Omówione zostaną zagadnienia teoretyczne związane z opisem tego, jakie elementy języka składają się na wiedzę leksykalną, jak przebiega proces uczenia się słów, jakie strategie pozwalają uczniom na skuteczne przyswajanie słownictwa, jak znajomość obcojęzycznych słów wpływa na umiejętności językowe, w jaki sposób skutecznie organizować nauczanie leksyki w klasie lekcyjnej, a także jak tworzyć narzędzia służące pomiarowi tego obszaru wiedzy. Osoby biorące udział w seminarium mogą wybierać spośród bogatej tematyki, co nie zamyka możliwości pisania pracy w odniesieniu do zagadnień wynikających z indywidualnych zainteresowań studenta.

Literatura:

Brandt, Line, and Per Aage Brandt. 2005. “Making Sense of a Blend: A Cognitive-Semiotic Approach to Metaphor.” Annual Review of Cognitive Linguistics 3: 216–49.

Brandt, Line. 2012. The Communicative Mind: A Linguistic Exploration of Conceptual Integration and Meaning Construction. Unabridged edition. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Evans, Vyvyan, and Melanie Green. 2006. Cognitive Linguistics: An Introduction. 1 edition. Mahwah, N.J.: Routledge.

Fauconnier, Gilles, and Mark Turner. 1998. “Conceptual Integration Networks.” Cognitive Science 22 (2): 133–87. https://doi.org/10.1016/S0364-0213(99)80038-X.

Fauconnier, Gilles. 1985. Mental Spaces: Aspects of Meaning Construction in Natural Language. First English Edition edition. Cambridge, Mass: The MIT Press.

Lakoff, George, and Mark Johnson. 1980. Metaphors We Live By. 1st edition. Chicago: University of Chicago Press.

Lakoff, George, and Mark Turner. 1989. More than Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. 1 edition. Chicago: The University Of Chicago Press.

Langacker, Ronald W. 1987. Foundations of Cognitive Grammar: Volume I: Theoretical Prerequisites. 1 edition. Stanford, Calif: Stanford University Press.

Langacker, Ronald W. 1991. Foundations of Cognitive Grammar: Volume II: Descriptive Application. 1 edition. Stanford, Calif: Stanford University Press.

Langacker, Ronald W. 2008. Cognitive Grammar: A Basic Introduction. 1 edition. Oxford ; New York: Oxford University Press.

Kövecses, Z. (2015). Where Metaphors Come From: Reconsidering Context in Metaphor (1 edition.). New York

Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive Linguistics: An Introduction (1 edition.). Mahwah, N.J.: Routledge.

Prażmo, E., & Augustyn, R. (2020). Parasites, Herbivores and Dried Fish: Dehumanising Metaphorical Blends in Japanese. GEMA Online® Journal of Language Studies, 20(2).

Efekty uczenia się:

K_W01 ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych dyscyplin, właściwych dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, niezbędną do kompleksowej realizacji zadań zawodowych, samodzielnego diagnozowania, analizowania i interpretowania zdarzeń związanych z realizacją tych zadań, oceny metod i procedur realizacji tych zadań.

K_W02 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym terminologię dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku, w szczególności terminologię związaną z językoznawstwem, językoznawstwem kognitywnym oraz krytyczną analizą dyskursu

K_W03 zna najważniejsze stanowiska metodologiczne, teorie, szkoły, nurty i kierunki oraz główne tendencje rozwojowe w obrębie dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, w szczególności największe paradygmaty w językoznawstwie (strukturalizm, generatywizm, kognitywizm) i ich najważniejsze teorie

K_W04 zna specyfikę badań i metodologię z dyscyplin właściwych dla studiowanego kierunku

K_W05 zna szeroki zakres współczesnych zjawisk kulturowych krajów angielskiego obszaru językowego oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji

K_U01 potrafi posługiwać się zaawansowaną wiedzą teoretyczną z dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku do argumentowania własnych poglądów lub poglądów innych autorów, do formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań oraz w celu realizowania praktycznych działań zawodowych, diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji zawodowych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych

K_U02 potrafi w pogłębionym stopniu przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i wytworów kultury materialnej, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia w zakresie dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym oraz ich wykorzystania w pracy zawodowej

K_U03 potrafi w zaawansowanym stopniu przetwarzać teksty, oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem nowoczesnych technik informacyjnych

K_U05 posiada pogłębione umiejętności badawcze obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie także nietypowych zadań/problemów

K_K01 jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, uznawania znaczenia wiedzy

K_K03 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe Polski i krajów angielskiego obszaru językowego

K_K04 ma wrażliwość na aktualne wydarzenia w krajach angielskiego obszaru językowego, tolerancję i szacunek wobec innych narodów, jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Łozowski, Konrad Żyśko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Adam Głaz, Hubert Kowalewski, Małgorzata Krzemińska-Adamek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium magisterskie, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Łozowski, Jolanta Szpyra-Kozłowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Seminarium magisterskie - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)