Tekstologia edytorska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-TE-ETR-1S.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tekstologia edytorska |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zainteresowanie poszerzeniem wiadomości i umiejętności z zakresu tekstologii edytorskiej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: Wykład: 15 godz. Konwersatorium: 30 godz. Konsultacje: 1 godz. Godziny niekontaktowe (własna praca studenta): Studiowanie literatury: 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia wykładu: 20 godz. Przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych: 15 godz. Przygotowanie się do zaliczenia konwersatorium: 24 godz. Przygotowanie się do egzaminu końcowego: 30 godz. Łączna liczba godzin (wykład i konwersatorium): 150 godz. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Zaliczenie wykładu (sprawdzenie efektów przy egzaminie pisemnym): W01, W02, U04. Konwersatorium - prace zaliczeniowe w trakcie semestru: U01, U02, U03, U04, K03. Kolokwium końcowe: W02, W03, U01, U02, U03. Przygotowanie się do zajęć: K01, U03, U02, U04. Aktywność i praca w zespołach: K02. Egzamin pisemny (obejmujący treści wykładowe i konwersatoryjne): W01, W02, W03, U02, U03, U04. |
Pełny opis: |
Tekstologia edytorska to przedmiot obligatoryjny realizowany w formie wykładu i konwersatorium, zakończony egzaminem. Jego celem jest zapoznanie studentów z problemami edytorstwa tradycyjnego i współczesnego, wielokodowego. Przedmiot pomaga studentowi zintegrować wiedzę językoznawczą i literaturoznawczą w zakresie tekstologii edytorskiej, z wykorzystaniem pojęć tekstologii integralnej, teorii języka, teorii literatury i wiedzy o komunikacji. Zakres tematyczny przedmiotu obejmie kwestie teoretyczne dotyczące pojęcia tekstu, działów tekstologii i edytorstwa oraz praktyczne, związane z problemami integralnego opracowania tekstu do wydania i upowszechnienia, działaniami na tradycyjnych tekstach werbalnych i multimedialnych. W centrum znajdą się etapy pracy redakcyjnej. |
Literatura: |
1. Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława, Tekstologia, Warszawa 2009. 2. Bartmiński Jerzy, Niebrzegowska-Bartmińska Stanisława (red.), 2004, Współczesna polszczyzna. Wybór opracowań, t. 4-5, Tekstologia cz. 1-2, Lublin. 3. Goliński Zbigniew, 1969, Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław. 4. Górski Konrad, 1975, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa. 5. Loth Roman, 2008, Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa. 6. Marszałek Leon, 1986, Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa. 7. Trzynadlowski Jan, 1976, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W01- Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu edytorstwa i językoznawstwa w obrębie nauk humanistycznych i o ich powiązaniu z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi z tego obszaru wiedzy, zwłaszcza w aspekcie edytorskim; K_W01 W02 - Student zna podstawową terminologię tekstologiczną przydatną w pracy edytorskiej; K_W07 W03 - Student posiada wiedzę wymaganą przy przygotowywaniu różnogatunkowych tekstów do druku; K_W09 Umiejętności: U01 - Student potrafi w stosować w pracach pisemnych poprawny warsztat bibliograficzny, cytować źródła, właściwie sporządzać przypisy; K_U01 U02 - Student umie formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia pozwalające na rozwiązywanie typowych problemów tekstologicznych; K_U02 U03 - Student potrafi dokonywać operacji tekstotwórczych, przekształceniowych i działać na tekstach; K_U03 U04 - Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami z zakresu tekstologii edytorskiej; K_U05 Kompetencje: K01 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego oraz kulturalnego; K_K01 K02 - Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej; dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą edytora, publikacyjną, rozstrzyga je zgodnie z zasadami etyki naukowej i zawodowej; K_K03 K03 - Student ma świadomość społecznej i etycznej odpowiedzialności za słowo, staranności w przygotowywaniu tekstów do publikacji; postępowania w działaniach profesjonalnych zgodnie z zasadami etyki wydawniczej; K_K05. |
Praktyki zawodowe: |
Możliwość współpracy z redakcją pisma "Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sebastian Wasiuta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.