Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria filmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: H-TF-KUL.TF-1S.4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria filmu
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

15 godzin kontaktowych

10 godzin: lektura zadanych tekstów

5 godzin: przygotowanie pracy zaliczeniowej

Ogółem: 30 godzin = 1 punkt ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Obecność i aktywność na zajęciach - K_W03, K_W10, K_U05

Pisemna praca zaliczeniowa - K_W03, K_W10, K_U05, K_K01

Pełny opis:

Wykład przybliża podstawowe zagadnienia teorii filmu zarówno w planie historycznym (rozwój namysłu nad medium filmowym) jak i w odniesieniu do najnowszych tendencji (pogranicza audiowizualności w dobie późnego postmodernizmu).

Najważniejsze zagadnienia:

- Radziecka szkoła montażu

- Polityka autorska

- Teoria gatunku filmowego

- Film a ideologia

- Awangarda filmowa wczoraj i dziś

Literatura:

Lektury podstawowe:

Bordwell D, Thompson K, Film Art. Sztuka filmowa. Wprowadzenie, Warszawa 2011 (fragmenty)

Helman A., Ostaszewski J,.Historia myśli filmowej, Gdańsk 2007.

Kuleszow L., Sztuka filmowa, Kraków 1996.

Literatura uzupełniająca:

Godzic W., Film i metafora: pojęcie metafory w historii myśli filmowej, Katowice 1984.

Gwóźdź A.Europejskie manifesty kina, Warszawa 2002.

Helman A., O dziele filmowym, Warszawa 1979

Morin E., Kino i wyobraźnia, tł. Eberhardt K., Warszawa 1975.

Kracauer S., Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria, 2009.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W03

Student ma uporządkowaną wiedzę teoretyczną w zakresie myśli filmowej w ujęciu historycznym i współczesnym, rozumie podstawowe koncepcje dotyczące teorii filmu i potrafi je aplikować w pogłębionej refleksji nad sztuką filmową.

K_W10

Student zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji odzwierciedlające się zarówno w sztuce filmowej, jak i refleksji teoretycznej jej poświęconej.

UMIEJĘTNOŚCI

K_U05

Student potrafi przygotować wystąpienia ustne lub pisemne w oparciu o adekwatne źródła konwencjonalne i cyfrowe z zakresu badań nad teorią filmu.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01

Student jest zdolny krytycznie i wieloaspektowo wartościować zgromadzoną wiedzę na temat teorii filmu i jest gotów do stałego poszerzania tej wiedzy, posiada kompetencje świadomego odbioru dzieł filmowych, na które spogląda przez pryzmat wybranych koncepcji teoretycznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-26 - 2024-06-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Michał Bobrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-308cda04f (2024-12-03)