Tekstologia - warsztaty (BN)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | H-TW-GER.SJN-2S.3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tekstologia - warsztaty (BN) |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu gramatyki i stylistyki języka niemieckiego |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | 4 pkt ECTS: 1. godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć konwersatoryjnych : 30,0 2. przygotowanie się studenta do zajęć: 20,0 3. przygotowanie się studenta do wykonania zadań śródsemestralnych: 40,0; 4. przygotowanie się studenta do egzaminu końcowego: 30,0; |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie: - stopnia wykonania zadań analizy tekstu na zajęciach, - stopnia wykonania zadania domowego, - stopnia wykonania poszerzonych zadań analizy tekstu śródsemestralnych, - egzaminu końcowego |
Pełny opis: |
Zajęcia realizowane w formie konwersatoryjnej, w dwóch semestrach studiów II stopnia: semestr 2 i semestr 3. Przedmiot kończy się egzaminem. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami lingwistycznej teorii tekstu i zasadami analizy tekstologicznej na wszystkich poziomach jego funkcjonowania: gramatycznym, składniowym, genologicznym i tekstologicznym oraz kształcenie praktycznych umiejętności w zakresie rozpoznawania cech gatunkowo-stylistycznych różnego rodzaju tekstów; ich redagowania i przetwarzania. Program zajęć obejmuje następującą tematykę: 1. Definicja tekstu i jego cechy. a. funkcje tekstu b. gatunki tekstowe c. styl języka - styl tekstu 2. Tekst wobec aktów i gatunków mowy 3. Struktura i semantyka tekstu a. delimitacja tekstu b. temat - remat c. spójność - kohezja i koherencja d. następstwo tematyczne 4. Przekształcanie tekstu i działania na tekście a. wyciąg b. słowa kluczowe i indeksowanie c. plan tekstu d. nicowanie tekstu e. streszczenie f. dekompozycja i gniazdowanie g. transformacje h. parafraza i. adiustacja i korekta 5. Analiza i interpretacja tekstu a. morfologiczna b. kontekstualna c. integralna |
Literatura: |
Auer P. (2013): Sprachwissenschaft. Grammatik-Interaktion-Kognition. Stuttgart Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S. (2009): Tekstologia, Warszawa. Coseriu E. (2007): Textlinguistik. Eine Einführung. Tübingen Hausendorf H., Kesselheim W. (2008): Textlinguistik fürs Examen. Göttingen Jürgens F., Gansel Ch. (2007): Textlinguistik und Textgrammatik. Göttingen Musan R. (2009): Satzgliedanalyse. Heidelberg Musan R. (2010): Informationsstruktur. Heidelberg Vater H. (2001): Einführung in die Textlinguistik. München Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy teksu. Kraków |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna terminologię oraz definicję, funkcje i gatunki tekstu, zna cechy tekstowości, zna definicje i rodzaje aktów i gatunków mowy, zna podstawowe cechy komunikacji językowej (K_W01, K_W02, K_W03). 2. Student rozpoznaje wyznaczniki gatunku (funkcjonalne, kompozycyjne, stylowe) w tekstach użytkowych, specjalistycznych, naukowych lub literackich (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 3. Student umie określić strukturę syntagmatyczną i semantyczną tekstu (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 4. Student potrafi analizować i interpretować wybrany tekst użytkowy, specjalistyczny, naukowy lub literacki (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 4. Student umie przekształcić tekst i wykonać działania na tekście (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U09). 5. Student jest gotów do krytycznej oceny własnych kompetencji, doskonali swoje umiejętności dotyczące lingwistycznej analizy i interpretacji tekstu (K_K01). 6. Student szanuje prawa autorskie i wykorzystuje znajomość literatury przedmiotu w sposób etyczny oraz zgodny z przyjętymi zasadami (K_K05). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.